اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

یک اقلیم شناس:

تبعات تعهدات بدون شرط ایران در «توافقنامه پاریس» جبران ناپذیر است

یک اقلیم شناس با اشاره به اینکه ایران در توافقنامه پاریس تن به یکسری تعهدات کمی و قابل اندازه گیری و بدون شرط یا شروط غیر قابل حصول داده‌ایم، گفت: پذیرش 4 درصدی کاهش ایران، تبعات سیاسی و اقتصادی غیر قابل جبرانی به دنبال دارد.

تبعات تعهدات  بدون شرط ایران در «توافقنامه پاریس» جبران ناپذیر است

زینب محمدی اقلیم شناس و عضو اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، به بررسی عناصر اصلی تشکیل دهنده گازهای گلخانه‌ای پرداخت و گفت: سه گاز اصلی دی اکسید کرین(CO2)، بخار آب(H2O)، و ازن(O3) از گازهای مهم و اصلی گلخانه‌ای جو  هستند و سایر گازها همانند متان و غیره نقش کم رنگ تری در گرمایش جو دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: حال این سوال پیش می آید که این گازها چگونه در گرمایش جهانی نقش ایفا می‌کنند. لذا لازم است ابتدا با باندهای جذبی هر یک از این گازها آشنا شویم. هریک از گازهای فوق دارای باندهای جذبی زیر هستند. دی اکسید کرین 2.5-3.2  ، 4-5 و 15 میکرون به بالا،‌بخار آب 0.8-2، 2.5-3.5، 4-8، بالای 10میکرون به بالا، ازن 0.3-01 میکرون،‌ ملاحظه می‌کنید که بجز گاز O3 سایر گازها در طول موج های کوتاه که عمده انرژی خورشیدی در این طول موج ها ساطع می شود جذب کننده قوی نیستند.

این اقلیم شناس با بیان اینکه در مقابل دو گاز دی اکسید کربن و بخار آب در طول موج های بلند جذب کننده بسیار قوی هستند، ابراز داشت: سیاره زمین هم بیشترین تابش خود را  در همین طول موج ها ساطع می‌کند.

وی ادامه داد: بین دو گاز بخار آب و دی اکسید کربن باندهای جذبی بخار آب گستره تراز باند جذبی  دی اکسید کربن هستند و تمام تحقیقات انجام شده بر این مساله اذعان دارند که بخار آب 60 درصد دی اکسید کربن 26 درصد و گازهای گلخانه‌ای دیگر 14 درصد نقش گلخانه‌ای هواسپهر را فراهم می‌سازند. بنابراین بخار آب بیش از دو برابر دی اکسید کربن در جذب انرژی تابشی زمین و خورشید نقش ایفا می کند، یا نقش گلخانه ای دارد.

محمدی در پاسخ به این سوال که چرا این همه برروی کنترل گاز دی اکسید کربن تاکید و توصیه می شود گفت: کدامیک از تحقیقات انجام شده بی طرفانه و فارغ از جهت گیری‌های سیاسی تعیین کرده است که دی اکسید کربن در افزایش دمای سیاره زمین چه میزان نقش داشته است . به عبارت دیگر دی اکسید کربن در افزایش 0.8 یا 1 درجه سانتی گراد دمای سیاره زمین که از طرف موافقان گرمایش جهانی مطرح می‌شود چه میزان نقش ایفا کرده و بقیه گرمایش جهانی مربوط به سایر گازهای گلخانه ای است.

این اقلیم شناس با بیان اینکه جو یک پدیده سیال است که بدون هیچ محدودیتی از مرزهای کشورها عبور کرده و از کشوری به کشور دیگر وارد می شود، بیان داشت: بنابراین اگر بپذیریم که یکی از دلایل گرمایش جهانی دی اکسید کربن است کنترل آن یک وفاق و همت جهانی لازم دارد؛ چگونه ایالات متحده امریکا که یکی از بزرگترین انتشار دهندگان گاز دی اکسید کربن است برای حفظ رشد اقتصادی و پرهیز ازآسیب دیدن صنایع خود از پذیرش مفاد توافقنامه از این معاهده خارج می‌شود؟

محمدی خاطرنشان کرد: با دقت در تعهدات سایر کشورها متوجه می‌شویم پذیرش یکسری تعهدات کیفی و غیر قابل اندازه‌گیری و یا موکول کردن این تعهدات به آینده است.

وی ادامه داد: در مقابل کشور ایران تن به یکسری تعهدات کمی و قابل اندازه گیری و بدون شرط یا شروط غیر قابل حصول می‌دهد.

این کارشناس تاکید کرد: پذیرش 4 درصدی کاهش دی اکسید کربن از طرف جمهوری اسلامی ایران آن‌هم بدون هیچ پیش شرط می‌تواند تبعات سیاسی و اقتصادی غیر قابل جبرانی را براقتصاد نوپای کشور وارد نموده و رشد اقتصادی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد .

وی با اشاره به اینکه ایران  بالاترین ذخائر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد و اقتصاد تک محصولی آن به‌شدت وابسته به تولید، فرآوردی و فروش این فرآورده است گفت: در صورت پذیرش نهایی این تعهد‌نامه هزینه سنگینی بر اقتصاد نوپای کشور تحمیل خواهد کرد  و هم اکنون نیز که با خروج امریکا از برجام و برگشت تحریم های همه جانبه بهانه خوبی برای عدم پذیرش توافقنامه پاریس فراهم شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول