اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

فارس گزارش می‌دهد

افزایش نرخ سالمندان بحرانی برای آینده/ نرخ نزولی ولادت در استان نگران‌کننده است

با توجه به اهمیت سیاست‌گذاری‌های جمعیتی در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان اردبیل و نیز افزایش نرخ سالمندان در استان مسؤولان ذی‌ربط باید برای تامین زیرساخت‌های خدمات‌رسانی از قبیل مراکز نگهداری سالمندان و خدمات‌اینچنینی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

افزایش نرخ سالمندان بحرانی برای آینده/ نرخ نزولی ولادت در استان نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، طی دهه‌های اخیر مسائل اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی، کاهش باروری و به دنبال آن کاهش رشد جمعیت و افزایش میزان امید به زندگی موجب ایجاد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ساختار جمعیت کشورمان شده است، به‌طوری‌که در این مدت تعداد سالمندان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

این موضوع هزینه‌های هنگفتی را مخصوصا در بخش بهداشت و درمان و خدمات پزشکی و مراکز نگهداری از سالمندان را به همراه داشته است. افزایش جمعیت سالمندان، واقعیت انکارناپذیر جوامع کنونی است. این پدیده هشداری به جوامع برای توجه بیشتر به مسائل این جمعیت رو به رشد است.

مسائلی چون نبود حمایت‌های اجتماعی، مخارج زیاد زندگی و به‌ویژه هزینه‌های درمانی و پزشکی سرسام‌آور و نیز عدم وجود بیمه‌های بازنشستگی و  غیره از جمله مواردی است که لزوم توجه بیشتر به این قشر از جامعه را مهم به نظر می‌رساند.

دومین جلسه مشترک شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان اردبیل با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مدیرکل ثبت احوال و مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی و نمایندگانی از ادارات کل بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین نماینده دانشگاه علوم پزشکی در سالن جلسه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

شهرستان گرمی فاقد غسالخانه است

در این جلسه اسد حسن زاده، مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل ضمن ارائه گزارشی از آمار ثبت وقایع ولادت و وفات طی سالهای 1389 تا 1396 اظهار داشت: ثبت این وقایع برخلاف سال‌های گذشته دقیق تر و در مهلت قانونی اتفاق می افتد که در برخی از شهرستان‌ها که می‌بایست 15 روز پس از ولادت نوزاد و 10 روز پس از وفات شخص در سامانه ثبت احوال به ثبت برسد 100 درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها ثبت وفات ها با تاخیر انجام می‌شود که این موضوع به دلیل کمبود آرامستان‌های رسمی و در شهرستان گرمی نیز فاقد غسالخانه هستیم که متاسفانه این کار در برخی منازل شهرستان انجام می‌گیرد که در کنار اختلال در آمار ثبت وفات تبعات اجتماعی را نیز به دنبال دارد که امیدواریم مسؤولین مربوطه در این خصوص اقدام جدید داشته باشند.

حسن‌زاده تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌ها آمار وفات بسیار بالا است که این با توجه به اینکه شهرستان معین محصوب می‌شود دیگر شهرستان‌های مجاور نیز برای انجام این امور به اردبیل مراجعه می‌کنند که این باعث بالا بودن آمار فوتی در مراکز بهداشتی و درمانی اردبیل شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل افزود: پیش‌بینی شده تا ۲۰ سال آینده آمار سالمندان استان از ۱۰۰ هزار نفر کنونی به ۳۵۰ هزار نفر برسد که این آمار با امکانات موجود برای خدمات‌رسانی به این قشر تناسبی ندارد.

وی با اشاره به نرخ ولادت نسبت به جمعیت مولد استان، افزود: در سال ۹۴ نرخ ولادت ما ۲۰ به هزار بوده است که این میزان در سال ۹۵ به ۱۹.۵ در هزار و در سال ۹۶ نیز این رقم به ۱۸.۶ در هزار کاهش یافته است که این روند نزولی بسیار نگران کننده است.

افزایش نرخ سالمندان مبین خدمات‌رسانی درمانی بهتر برای آنها بوده است

در این جلسه شهرام سیف‌نژاد، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: افزایش نرخ سالمندان به لحاظ در نظر گرفتن امید به زندگی آمار خوبی به نظر می‌رسد چرا که مبین خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی بهتر در بین مردم بوده است.

وی ادامه داد: این خدمات‌رسانی باعث شده است تا جمعیت سالمند ما در استان به این سن برسند و این یک نشانه مثبت تلقی می‌شود.

این در حالیست که دیگر کارشناس حاضر در این جلسه با نقد این اظهارات به این نکته اشاره کرده است که آمار بالای سالمندان در مقابل جمعیت جایگزین و فرزندآوری نشان دهنده کم‌کاری در حوزه افزایش باروری در بین نسل‌ حاضر است.

نگاه جزیره‌ای آفت مدیران تصمیم‌گیر در حوزه جمعیت است

علی نواداد، معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت افزود: نگاه جزیره‌ای به مسایل آفت مدیران تصمیم‌گیر در حوزه جمعیت است و لازم است در این خصوص منتظر بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بالادستی نباشیم و در جلساتی که تشکیل می‌شود پیشنهادهای مناسبی را نیز به مراجع ناظر ارایه دهیم.

وی اضافه کرد: باید برنامه‌ریزی برای ۲۰ سال آینده در خصوص جمعیت سالمندان به صورت مدون و مشخص انجام گیرد و بی‌توجهی در این خصوص باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فارس در اردبیل، با توجه به اهمیت سیاست‌گذاری‌های جمعیتی در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان اردبیل و نیز افزایش نرخ سالمندان در استان مسؤولان ذی‌ربط باید برای تامین زیرساخت‌های خدمات‌رسانی از قبیل مراکز نگهداری سالمندان و خدمات‌اینچنینی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

***********************

گزارش از مالک پناهی سردی

***********************

انتهای پیام/3459/315/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول