اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر هیأت رئیسه مجلس:

استاندار خراسان رضوی باید شخصیتی هم‌طراز وزیر باشد/ رد همه گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینی رشیدیان

دبیر هیأت رئیسه مجلس گفت: با توجه به‌شرایط خاصی که در خراسان رضوی وجود دارد استاندار آن باید شخصیتی هم‌طراز وزیر باشد و ما امیدواریم یک شخصیت توسعه‌گرا و اهل فعالیت و آبادانی معرفی شود تا شاهد شکوفایی اقتصاد استان باشیم.

استاندار خراسان رضوی باید شخصیتی هم‌طراز وزیر باشد/ رد همه گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینی رشیدیان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دولت، استاندار خراسان رضوی مانند خیلی از مدیران استانی مشمول این قانون شد و کسوت استانداری خراسان‌رضوی را از تن درآورد.

در این بین، دستپاچگی گروه‌ها و احزاب مختلف برای معرفی و به‌نوعی القاء گزینه‌های مورد نظر برای جانشینی رشیدیان، موضوعی در خور توجه است به‌طوری که این روزها در آستانه پایان مهلت دولت برای معرفی گزینه جایگزین رشیدیان در استانداری، گمانه‌زنی‌ها رو به افزایش است.

استاندار خراسان رضوی باید شخصیتی هم‌طراز وزیر باشد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه چیزی حدود یک هفته تا پایان مهلت قانونی دولت برای معرفی استاندار زمان باقی است، بیان کرد: تا الان رسما گزینه‌ای با ما مطرح نشده اما وزیر کشور قبلا گفته‌اند که اگر به جمع‌بندی برای انتخاب یک گزینه مناسب برای استانداری خراسان رضوی برسند استاندار و در غیر این صورت سرپرست معرفی خواهد شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معتقد است انتخاب استاندار برای استانی با مختصات خراسان رضوی کاری مشکل و بزرگ است و افزود: با توجه به شرایط خاصی که در خراسان رضوی وجود دارد استاندار آن باید شخصیتی هم‌طراز وزیر باشد و ما امیدواریم یک شخصیت توسعه‌گرا و اهل فعالیت و آبادانی معرفی شود تا شاهد شکوفایی اقتصاد استان باشیم.

بحث طرف مشورت قرار نگرفتن افراد موثر و نخبگان استانی در رابطه با انتخاب استاندار جدید خراسان رضوی، موضوع دیگری است که این روزها در محافل نخبگانی و سیاسی استان مطرح و بهتر است بگوییم مورد انتقاد است.

قاضی‌زاده هاشمی در این باره گفت: من در این مدت 10 ساله که نماینده مجلس هستم، باید بگویم در مورد انتخاب هیچ استانداری طرف مشورت نبوده‌ام نه در دولت پیشین و نه فعلی و این موضوع اگر چه مطلوب نیست اما با توجه به سوابق موجود، دور از ذهن هم نیست.

دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه رئیس‌جمهور و مجموعه دولت این است که انتخاب استاندار جزو اختیارات آنها است و خودشان هم طبیعتا باید پاسخگوی این انتخاب‌ها باشند.

معرفی استاندار جدید با اهداف سیاسی و انتخاباتی است

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری خراسان رضوی هم در این باره به خبرنگار فارس گفت: توقعی که از افراد و جایگاه‌ها داریم باید با توجه به‌سابقه عملکردشان باشد.

مصطفی باقرزاده با بیان اینکه دولت روحانی در شروع کار تلاش کرد ابتدا یک سری افراد را با برچسب «دلواپس» از میدان مشورت و اظهارنظرهای کارشناسی خارج کند گفت: دومین گام دولت در حذف افکار مخالف از فضای کارشناسی اقدام به‌فحاشی و تحقیر بود و دولت تا مدتی در تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور فقط از مشورت همفکران و هم قرائت‌های خود بهره‌مند شد.

وی معتقد است تفکر ضدمشورتی دولت روحانی تا آنجا پیش رفت که حالا مدتی است حتی نسبت به نظرات افراد هم‌جریان خود هم اهمیتی نمی‌دهد، و اینطور توضیح داد که اگر این روزها به آراء و افکار افراد و جریان‌هایی که در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر جزو حامیان روحانی بوده‌اند دقت کنید، می‌بینید که چون حس کرده‌اند دولت دیگر توجهی به نظراتشان در محافل خصوصی ندارد، از طریق رسانه‌ها معیارهایی که یک استاندار برای خراسان رضوی باید داشته باشد را بیان می‌کنند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی با مرکزیت مشهد، دومین کلانشهر مذهبی جهان اسلام، استان مهمی است و طبعا کسی هم که به‌عنوان شاهرگ اجرایی این استان در کسوت استاندار بخواهد مشغول به‌کار شود لازم است در حد و اندازه این استان باشد.

باقرزاده با بیان اینکه نگاه متعصبانه‌ای نسبت به خراسان رضوی ندارد اظهار کرد: ظرفیت مرکزیت تهران تمام شده و جمهوری اسلامی دیگر باید با رویکرد مرکز_پیرامون، انقلاب اسلامی را به‌دنیا معرفی کند و خراسان رضوی بی‌شک یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را برای فرآیند گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی دارا است، بنابراین باید استانداری با این نگاه معرفی شود اما متاسفانه دولت فعلی اعتقادی به‌تحول در این زمینه ندارد.

وی گفت: اگر دولت اعتقادی به تحول در خراسان رضوی داشت باید در این مدت خروجی آن در قالب برگزاری بحث‌های کارشناسی و جلسات نخبگانی برای استفاده از ظرفیت‌های فکری افراد در تعیین شاخص‌های یک استاندار در حد و اندازه خراسان رضوی دیده می‌شد، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد.

این استاد دانشگاه هم مثل برخی دیگر از چهره‌های سیاسی خراسان رضوی معتقد است، دولت در ابتدا برای این استان، سرپرست معرفی می‌کند و در مرحله دوم بعد از معرفی سرپرست، اقدام به‌معرفی استانداری با رویکردهای سیاسی خاص و جهت‌دار کند.

باقرزاده ادامه داد: معرفی استاندار جدید خراسان رضوی با اهداف سیاسی ناظر بر راه یافتن یک جریان هم‌قرائت با دولت در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی توضیح داد: مهمترین شاخص دولت برای بحث جایگزینی استاندار خراسان رضوی، رویکرد سیاسی چه در انتخابات مجلس و چه ریاست‌جمهوری آینده است و حداقل شاخصی که دولت بخواهد در بحث معرفی استاندار جدید در نظر بگیرد این است که استاندار جدید خراسان رضوی بیشترین نزدیکی فکری و عملکردی را با رشیدیان داشته باشد و اهداف و برنامه‌های او را در استان ادامه دهد.

بزرگان خراسان رضوی برای ابقای رشیدیان تلاش کنند

دبیر حزب اعتدال شرق کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به‌موقعیت خاص خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: استان خراسان رضوی، با بیش از ۶ میلیون جمعیت که هر ساله پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر در سال، ۲۸ ‌فرماندار و ۷۰ بخشدار، بعد از استان تهران، مهمترین استان کشور است.

محمدحسن ساقی با بیان اینکه هیچ استانی در کشور مانند خراسان رضوی دو نماینده از مقام معظم رهبری ندارد افزود: ما اینجا هم نماینده ولی فقیه و امام جمعه داریم و هم تولیت آستان قدس و نیز دو قرارگاه نظامی با اختیارات گسترده که گویای اهمیت زیاد این استان است.

وی معتقد است خراسان رضوی به‌خاطر وضعیت ویژه‌ای که بین سایر استان‌ها دارد با سرپرست استانداری، اداره نمی‌شود چرا‌ که همزمان با استاندار، معاون فنی عمرانی استانداری و چند مدیرکل و نیز مدیریت اتباع بیگانه هم در استانداری بازنشسته شدند و این مطلب شرایط خاص و ویژه‌ای را برای استان به‌همراه خواهد داشت.

ساقی اگرچه اطلاع از گزینه‌های احتمالی و گمانه‌زنی‌ها درباره استاندار جدید را انکار کرد اما تصریح کرد: هیچکدام از گزینه‌هایی که برای استانداری خراسان رضوی مطرح شده‌اند، در لیست وزیر کشور نیست و شاید در بین نمایندگان مجلس کسانی در حد و اندازه استانداری خراسان رضوی باشند اما به‌علت اینکه به‌عنوان وکیل مردم رفته‌اند صلاح نیست این ماموریت مهم را نادیده بگیرند.

گزارش از: معصومه مومنیان

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول