اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم مطرح کرد

افزایش 4 درصدی مرگ و میر در قم

رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در خصوص افزایش یا کاهش تعداد فوتی‌ها نسبت به سال گذشته گفت: حدود 4 درصد افزایش فوتی نسبت به 6 ماهه مشابه سال گذشته وجود دارد. البته در انتهای سال این آمار قابل تغییر است و ممکن است افزایش و یا کاهش پیدا کند.

افزایش 4 درصدی مرگ و میر در قم

خبرگزاری فارس- مریم مرادی گنجه: مرگ پدیده ای است که روزانه با آن سرو کار داریم اما شاید بسیاری از ما غافل از آن هستیم و به نوعی آن را از خود دور می‌پنداریم. نگاهی به اطرافمان نشان می‌دهد بسیاری از آنانی که امروز در خاک آرمیده اند شاید تا دیروز به این مساله حتی فکر هم نمی‌کردند. آمارها نشان می‌دهد که روزانه بیش از هزار نفر تنها در کشور ایران جان خود را از دست می‌دهند.

علی رمضانی نور رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص آمار متوفیان ثبت شده در بهشت معصومه قم گفت: در 6 ماهه اول سال جاری 3 هزار و 253 متوفی پذیرش و در بهشت معصومه ثبت شده است که از این تعداد 1930 مورد مرد و 1323 زن بوده اند. از این تعداد 1536 مورد در بهشت معصومه و الباقی 1169 متوفی هم در خارج از بهشت معصومه دفن شده‌اند.

وی افزود: تقریبا آمار همیشه به همین شکل بوده است، یعنی 60 درصد مردان و 40 درصد زنان بوده اند و این آمار اگر تغییری هم داشته باشد در حد یک درصد است.

رئیس اداره متوفیات و پذیرش آرامستان‌های شهرداری قم در خصوص افزایش یا کاهش تعداد فوتی‌ها نسبت به سال گذشته اظهار کرد: حدود 4 درصد افزایش فوتی نسبت به 6 ماهه مشابه سال گذشته وجود دارد. البته در انتهای سال این آمار قابل تغییر است و ممکن است افزایش و یا کاهش پیدا کند.

رمضانی در خصوص سن افراد متوفی گفت: معمولا در گزارش گیری بیشترین آمار فوتی‌ها بین 70 تا 99 سال دارند که حدود 50 درصد آمار را شامل می‌شود و کمترین رنج سنی فوتی هم بالای 99 سال است.

وی درادامه افزود: در اطفال به دو شکل گزارش گیری می‌شود یک بخش مرتبط با اطفال فاقد شناسنامه است که سقط جنین و نوزادان مرده متولد شده را شامل می‌شود و در 6 ماهه نخست امسال 491 مورد ثبت شده است. تعدادی دیگر مربوط به نوزادان و کودکان دارای شناسنامه است که از بچه دو سه روزه تا بالاتر است و 80 مورد در این 6 ماهه ثبت شده است.

رئیس اداره متوفیات و پذیرش آرامستان‌های شهرداری قم گفت: در نوزادان فاقد شناسنامه، بیمارستان از خانواده نوزاد متوفی رضایت می‌گیرد و تیم پزشکی صورتجلسه را تکمیل کرده و تحویل سردخانه و در نهایت تحویل بهشت معصومه می‌شود و در واقع رضایت پدر و مادر همراه گواهی فوت بچه به بهشت معصومه آورده می‌شود. گروهی دیگر از افراد با توجه به درخواست خود می‌توانند در فرایند انتقال تطهیر و تدفین نوزادان خود حضور داشته باشند.

وی در ادامه گفت: بیشترین و بالاترین علت فوت ثبت شده در همه رده های سنی بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و پایین ترین علت فوت بیماری‌های خونی بوده است؛ به عنوان مثال در 3 هزار فوتی 6 ماهه نخست امسال 15 مورد مربوط به بیماری‌های خونی گزارش شده است. تصادفات و سوانح غیرعمدی حدود 8 درصد و 270 مورد ثبت شده از ابتدای سال تا پایان شهریور بوده است.

رئیس اداره متوفیات و پذیرش آرامستان‌های شهرداری قم ادامه داد: میانگین فوتی روزانه، در سال به صورت 18 متوفی در روز است.

رمضانی در خصوص تعداد و رنج سنی همکاران شاغل در سالن‌های تطهیر بهشت معصومه گفت: سردخانه بهشت معصومه به صورت 24 ساعته کار می‌کند و هر ساعتی متوفی بیاید تحویل گرفته و نگهداری می‌شود و دو نفر به صورت شیفت‌های 24 ساعته در سردخانه کار می‌کنند. 4 مرد در سالن تطهیر آقایان و 4 زن در سالن تطهیر بانوان مشغول به کار هستند. مجموعا 10 نفر در سالن تطهیر کار می‌کنند که در محدوده سنی 24 سال تا 48 سال حداکثر سن دارند و تحصیلات آنها دیپلم به بالا است.

آن چه مسلم است مرگ امری اتفاقی و ناگهانی است و از هیچ الگویی تبعیت نمی کند اما بررسی‌ها نشان دهنده آن است که با اصلاح الگوی رفتار از بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی که خود زمینه ساز بروز مرگ‌های ناگهانی و زودرس هستند می‌توان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول