اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

با مروری بر خواص کاهو

راه ویژه برای لاغری و عضله‌سازی را بشناسید

کاهو خواص بسیار زیادی دارد و حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، امگا 3، مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های B6، C، A،E و K است.

راه ویژه برای لاغری و عضله‌سازی را بشناسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کاهو یکی از سبزیجات پرطرفدار و در عین حال پرخاصیت است که در سفره ایرانی‌ها اکثر مواقع به صورت کاهو خام و  در سالاد و برخی مواقع هم به شکل  پخته در سوپ یا انواع غذاها از جمله دلمه کاهو استفاده می‌شود.

کاهو طبع سرد و تر دارد و مصلح آن، سکنجبین، زیره، نعناع و کرفس است، کاهو انواع مختلفی دارد و به نام‌های بسیاری معروف است، کاهو برگی، کاهو پیچ، کاهو موج‌ دار یا کاهو سردسیری، کاهو کله‌ روغنی، کاهو چینی و کاهو ساقه‌ای، از انواع مختلف کاهو در طبیعت هستند.

کاهو خواص بسیار زیادی دارد و حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، امگا 3، مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های B6، C، A،E  و K است، کاهو خواص متعددی برای سلامت انسان دارد، به طوری که از سرطان پیشگیری می‌کند، درمانی برای بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی و دیابت است و به سلامت پوست و مو نیز کمک می‌کند.

خواص کاهو

کاهو ملین و ادرارآور است و اشخاصی که یبوست دارند، بهتر است هر روز کاهو بخورند، کاهو تمیزکننده خون و به علت داشتن آهن، خون‌ساز است، تورم و ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌کند و برای ضعف اعصاب و مالیخولیا مفید است، کاهو کبد را تمیز می‌کند و برای درمان یرقان کاربرد دارد، این سبزی اثر ضد تشنج دارد و درد معده را تسکین می‌دهد، برای برطرف کردن درد سینه کاهو پخته مصرف می‌شود، کاهو قوای جنسی را تقویت می‌کند و در افزایش شیر بانوان شیرده مؤثر است.

کاهو در کنار تمرینات بدنسازی به رشد عضله کمک می‌کند، پروتئین موجود در کاهو برای عضله سازی سالم در بدنسازان و ورزشکاران مؤثر است؛ آب کاهو حاوی مقادیر زیادی ویتامین B1 یا تیامین است که برای سلامت پوست و مو و چشم‌ها ضروری است، ویتامین A موجود در آب کاهو به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل کرده و سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد و سموم محیطی محافظت می‌کند، بنابراین آب کاهو برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است و فسفر موجود در آب کاهو به سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و به پیشگیری از تحلیل استخوان‌‌ها کمک می‌‌کند.

رادیکال‌های آزاد عامل انواع سرطان و تومور هستند و کاهو دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که آن‌ها را از بین می‌برد، همچنین آب برگ‌های کاهو برای درمان سرطان‌های لوسمی و سرطان سینه مفید است، خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و احتمال بروز بیماری آرتریت را کاهش می‌دهد و بدن را هیدراته (آبرسانی) و به رشد عضلات کمک می‌کند.

فیبر موجود در کاهو باعث بهبود هضم و درمان نفخ می‌شود و معده درد را کاهش می‌دهد؛ مقادیر بالای فیبر و سلولز موجود در کاهو حرکت روده‌ها را تسهیل می‌کند و برای درمان یبوست و اسهال مفید است؛ کاهو سرشار از سالیسیلات است که به عنوان رقیق کننده خون شناخته شده و به درمان غلظت خون کمک می‌کند؛ مقادیر بالای ویتامین‌های A و C در کاهو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید است.

کاهو حاوی مقادیر بالایی آهن و فولات است که هر دو برای درمان کم خونی مفید هستند، همچنین کاهو برای تأمین ویتامین B12 در افراد گیاهخوار و خام گیاهخوار مفید است، آب کاهو نقش مؤثری برای کاهش مرگ سلول‌های عصبی که ناشی از محرومیت گلوکز یا سرم است، دارد و می تواند به درمان آلزایمر کمک کند.

کاهو برای مراقبت از پوست و مو

ویتامین A موجود در کاهو باعث افزایش گردش خون در پوست صورت می‌شود و فیبر کاهو نیز به طور طبیعی پوست صورت را درخشان‌تر می‌کند، ویتامین C موجود در کاهو به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از پوست در برابر اشعه UV خورشید محافظت می‌کند، همچنین کمپرس و ضماد کاهو پخته برای درمان آفتاب سوختگی مفید است، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم موجود در کاهو برای پیشگیری و درمان جوش صورت مؤثر است؛ ویتامین K موجود در کاهو باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود و می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

لاغری و کاهش وزن

کاهو توانایی بالایی برای سم‌زدایی از بدن دارد، مواد معدنی موجود در کاهو سموم کبد را از بین می‌برد و به درمان کبد چرب کمک می‌کند، کاهو یکی از سبزیجات با کالری پایین است و چون فیبر بالایی دارد باعث کاهش اشتها شده و متابولیسم بدن را­ بهبود می‌بخشد و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند، همچنین آب و فیبر موجود در کاهو، نفخ و تجمع آب در بدن را برطرف می‌کند و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

کاهو در بارداری و سلامت کودکان

کاهو حاوی مقادیر بالایی فولات است که برای سلامت بانوان باردار مفید است و از نقایص مادرزادی در جنین پیشگیری می‌کند، ویتامین K موجود در کاهو خونریزی پس از زایمان را کاهش می‌دهد و فیبر موجود در کاهو می‌تواند از یبوست در بانوان باردار پیشگیری کند، همچنین ویتامین C موجود در کاهو برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان مفید است.

ویتامین A موجود در کاهو برای تقویت بینایی و جلوگیری از عفونت‌های چشمی و مقادیر بالای آهن معدنی موجود در کاهو برای تولید هموگلوبین و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید است، تغذیه نوزادان و کودکان با آب کاهو برای کاهش میکروب‌های عفونی در بدن مؤثر است.

درمانی برای دیابت

کاهو دارای شاخص گلیسمی پایینی است و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، کاهو همچنین دارای مقادیر بالایی کاروتنوئید ضد دیابتی است که سطح گلوکز خون را کاهش داده و می‌تواند برای درمان دیابت مصرف شود.

رفع بی‌خوابی و اضطراب

کاهو دارای خواص درمانی برای استرس، اضطراب و افسردگی است و یکی از مهمترین استفاده‌های سنتی از کاهو در پزشکی درمان بی‌خوابی است، مغز کاهو حاوی لاکتوکاریوم است که اثرات آرام بخش داشته و باعث بهبود کیفیت خواب در افراد می‌شود.

کاهو دوستدار قلب

کاهو حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون می‌شود و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، کاهو غنی از ویتامین A و C و یکی از سبزیجات مفید برای کاهش کلسترول بالای خون و پیشگیری از حمله و سکته قلبی است، همچنین اسیدهای چرب امگا 3 موجود در کاهو سلامت قلبی را بهبود می‌بخشد.

فواید دانه کاهو

دانه کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک و خواب آور است، خوردن دانه کاهو زکام را برطرف می‌کند و برای درد سینه مفید است، خوردن دانه کاهو برای دستگاه ادراری نافع است، از دانه‌های کاهو نوعی روغن گرفته می‌شود که برای درمان بی‌خوابی و هیپنوتیزم کاربرد دارد.

موارد احتیاط در مصرف کاهو

مصرف کاهو ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود و ویتامین K موجود در کاهو ممکن است با داروهای کاهنده غلظت خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد، کاهو ممکن است باعث تشدید بیماری‌های پروستات و گلوکوم شود و زیاده‌روی در مصرف کاهو باعث کاهش قدرت جنسی، فراموشی، ضعف بینایی و نفخ شکم می‌‌شود.

انتهای پیام/63088/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول