اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

فارس از سخنان بدون تعارف دادستان مرکز مازندران می‌گوید

ردپای برخی مسؤولان در کشتار پرندگان فریدونکنار

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با اعلام آغاز جمع‌آوری صیدگاه‌های غیرمجاز در استان، از ردپای برخی مسوولان در کشتار پرندگان مهاجر تالاب‌های فریدونکنار می‌گوید و اینکه قطعاً برخوردها از دانه‌درشت‌ها که مسوولیت مستقیم دارند، آغاز می‌شود.

ردپای برخی مسؤولان در کشتار پرندگان فریدونکنار

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی/ حدود سه ماه از دوره زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر می‌گذرد و از آذرماه اوج میزبانی تالاب‌های مازندران از میهمانان زیبای طبیعت است، آنها برحسب غریزه از توقفگاه‌های مختلف سیبری عبور کرده و سرانجام خود را به تالاب‌های خفته، نیمه‌خفته و زنده و بیدار سراسر کشور از جمله مازندران می‌رسانند.

 تالاب‌های فریدونکنار، محمودآباد، بابلسر و مجموعه تالاب‌های لپو زاغمرز و میانکاله مقصد اصلی پرندگان مهاجر در مازندران هستند، گفته می‌شود سالانه بین 4 تا 4.5 میلیون پرنده مهاجر زمستان و تابستان‌گذران اعم از آب‌زی، کنارآبزی و خشک‌زی وارد تالاب‌های کشور شده و در تلاش برای بقا، 1.5 میلیون قطعه پرنده یا شکار شده و یا به‌دلایل دیگر از چرخه طبیعت حذف می‌شوند، از این میزان سهم مجموعه تالاب‌های فریدونکنار را بین 700 هزار تا یک‌میلیون قطعه برآورد کرده‌اند!

موضوعی که در روزهای پُرکار سازمان حفاظت محیط زیست بسیار بر سر زبان‌ها است؛ صید و شکار پرندگان مهاجر است، در ادامه به‌طور ویژه به بررسی آخرین وضعیت شکار و صید پرندگان مهاجر در مازندران می‌پردازیم.

* برخورد با مدیران خاطی به‌دلیل کوتاهی در حفظ محیط زیست

در گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه‌شب، دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با بیان اینکه روز نخست هفته جاری نشستی را با مسوولان و مجریان مربوطه در شهرهای محمودآباد، سرخرود، فریدونکنار و بابلسر داشتیم،

تاکید دارد که در سال‌جاری اراده جدی دادگستری و دادستانی بر این است که هیچ خط قرمزی در حفظ و حراست از محیط زیست نادیده گرفته نمی‌شود و هر مقامی و هر مسوولی در این امر کوتاهی کند، ما ماموریت داریم که موضوع را پیگیری و با مدیر خاطی برخورد کنیم.

* شکار و صید، شغل دوم مردم منطقه فریدونکنار

سید یونس حسینی‌عالمی با اعلام آگاهی از شرایط معیشتی دامگاه‌داران در شهرهای یادشده، و از طرفی تاکید بر حفظ و حراست از محیط زیست که وظیفه همه است، یادآور می‌شود: اینکه عده‌ای از مسوولان و مردم نگران وضعیت شغلی هستند، اما می‌دانیم که شکار و صید شغل دوم دامگاه‌داران و صیادان بوده و شغل نخست آنها، کشاورزی است.

 

وی می‌افزاید: مسوولان باید زمینه‌های اشتغال این افراد را فراهم کنند تا اگر به این ادعا که صید پرندگان ممر درآمدی ما است، شغل مناسبی داشته باشند.

 

* آغاز جمع‌آوری صیدگاه‌های غیرمجاز

دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندران درباره برنامه مشخص دادستانی استان بیان می‌دارد: از فردا (امروز - پنج‌شنبه 24 آبان‌ماه) با هماهنگی فرماندهان انتظامی، فرمانداران، رؤسای دادگستری، دادستان‌ها و مدیران محیط زیست سرخرود، فریدونکنار، محمودآباد و بابلسر همچنین اداره‌کل حفاظت محیط زیست و فرماندهی انتظامی مازندران برای جمع‌آوری صیدگاه‌های غیرمجاز مازندران وارد عمل می‌شویم.

این مسؤول با بیان اینکه قانون مرجع صدور پروانه صید را محیط زیست قرار داده است و آنها مشخص می‌کنند در چه جاهایی و چه نوع شکار مجاز است، اظهار می‌دارد: مردم بدانند که می‌خواهیم با جلوگیری از صید برای محیط زیست و فرزندان آنها کار کنیم، و در این برخوردها جدی هستیم.

* آغاز برخوردهای زیست‌محیطی از دانه‌درشت‌ها/ ردپای مسوولان در همکاری با متخلفان!

حسینی‌عالمی تاکید دارد که قطعاً در برخوردها از دانه‌درشت‌ها که مسوولیت مستقیم دارند شروع می‌کنیم، برنامه جدی ما ابتدا با آنهایی است که نسبت به قانون گردن‌کجی می‌کنند و این ایراد نیز وارد است که بدون تعارف گاهی اوقات شنیده می‌شود برخی از مسوولان مستقیم امر همکاری‌هایی با متخلفان دارند و قطعاً به سراغ آنها خواهیم رفت و برخورد می‌کنیم که انشاءالله در برابر این نابه‌سامانی‌ها بایستیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با بیان اینکه در سال‌های گذشته مسؤولان اجرایی در همه رده‌ها کارها و برخوردهای مناسب انجام دادند، می‌افزاید: اما از نگاه دادگستری و دادستانی برخوردها و گزارشات کافی، به‌موقع و به‌جا و صحیح نبوده  است.

وی درباره اینکه شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم شکار و صید پرندگان مهاجر تشکیل شود یا خیر، این تصمیم را برعهده دادستان‌ها و رؤسای دادگستری‌های شهرستان‌ها قرار داد که یا دو قاضی ویژه برای این‌منظور در نظر بگیرند یا اینکه شعبه ویژه‌ای داشته باشند.

حسینی‌عالمی در پایان با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی درباره حفظ و حراست از محیط زیست به‌عنوان یک وظیفه عمومی، اظهار می‌دارد: به‌لحاظ قانونی، سازمان حفاظت محیط زیست مسوول مستقیم رسیدگی به امورات در این زمینه است اما دادستانی و دادگستری از باب حقوق عامه و دفاع و حراست از سرمایه‌های ملی و جهانی وظیفه خود می‌دانند که پیگیری‌های مربوطه را انجام  دهند.

* 6 جلسه آموزش رو در رو با دامگاه‌داران فریدونکنار

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز درباره عدم تمکین دامگاه‌داران و صیادان به قوانین، اظهار می‌دارد: نشست‌های متعددی برگزار شد به این‌جهت که گفته می‌شد چرا آموزش ندارید، و تنها منطقه‌ای که به‌مدت 6 سال با همکاری نهادهای بین‌المللی آموزش چهره به چهره برگزار شده است، فریدونکنار بوده است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اعلام اینکه سال گذشته پنج جلسه و در سال‌جاری نیز چندین نشست با حضور دامگاه‌داران برگزار شده است، گریزی به سخنان دادستان مرکز مازندران زد و گفت: در گذشته نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته است اما یا به‌موقع، یا کافی و هماهنگ با سایر نهادهای مربوط نبوده است اما امسال با ورود دادستان هماهنگی مناسبی بین دستگاه‌های مربوطه انجام شده است.

وی تاکید دارد که کماکان با روش سنتی و قدمتی صید یعنی دوما موافق بوده و آن را به‌رسمیت می‌شناسیم و برای این‌منظور پروانه صادر می‌کنیم.

* جای خالی برخورد محکم!

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به اینکه چه‌طور یک دامگاه‌دار به خود اجازه می‌دهد که مدعی شود 100 میلیون تومان برای صید غیرمجاز «کرس» هزینه کرده است و باید پرندگان را کشتار کند! معترف است که در گذشته همه نهادهای مربوطه با آنها محکم برخورد نکردیم و مقصر بودیم اما در سال‌جاری با حضور دادستان این اراده ایجاد شده است تا برخورد صورت بگیرد.

 

وی می‌افزاید: فردی که 100 میلیون تومان برای کرس هزینه می‌کند، حتماً 200 میلیون تومان درآمد دارد و یک قاچاق نرم است، آنها می‌گویند ما از پرندگان پذیرایی می‌کنیم اما این تله است؛ اگر به پرنده دانه دادیم و او را صید نکردیم محبت و میهمان‌نوازی است.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه حتی دامگاه‌داران قدیمی نیز خواستار حذف شیوه‌های کرس و دام هوایی هستند، اظهار می‌دارد: برخی‌ها که این موضوع را به معیشت گره می‌زنند به آنها پرنده‌نگری را پیشنهاد دادیم و موردی در محدوده فریدونکنار داشتیم که مجوز داده شد تا پرنده‌نگری جای پرنده‌کشی بیاید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: چه‌بسا پرنده‌نگری درآمد بیشتری نسبت به صید و شکار پرنده داشته باشد، لذا هر فردی که برای این‌منظور مراجعه کند در کمترین زمان پروانه مربوطه صادر می‌شود.

وی در پایان اظهار می‌دارد: نسبت به معیشت مردم بی‌تفاوت نیستیم اما همچنان بر صید به‌روش سنتی تاکید داریم و این توصیه همیشگی محیط زیست است.

* راز تجارت خونین!

به گزارش فارس، دامگاه‌داران نیز حرف‌هایی داشتند؛ آنها می‌گویند ما هزینه‌های زیادی را برای تجهیز دامگاه جهت صید پرندگان متحمل شدیم، معیشت ما از این راه است، شغل پدران ما بوده و از آن حمایت می‌کنیم، برای ساماندهی بازار پرنده‌فروشی 45 میلیون تومان از درآمد شخصی دامگاه‌داران و صیادان هزینه شده است و برای 5 ماه شکار پرندگان نیز مجوز داریم!

 

سخنان دامگاه‌داران در حالی با اعتقاد و اعتماد به‌نفس راسخ گفته می‌شود که دادستان مرکز مازندران اعلام می‌دارد: این‌ها نظر شخصی دامگاه‌داران است اما قانون چیز دیگری است، شکار غیرمجاز را به هر نحوی که باشد، نمی‌پذیریم و محیط زیست نیز برای فعالیت غیرمجاز پروانه صادر نمی‌کند.

تحقیقات محلی خبرنگار فارس مازندران از مناطق فریدونکنار حاکی از این واقعیت است که تنها تعداد انگشت‌شماری از دامگاه‌داران و صیادان، در طول سال شغل مناسبی نداشته و چشم‌به‌راه پرندگان خسته از راه هستند و جالب است که همین تعداد انگشت‌شمار، صید دوما را قبول دارند، با این اوصاف 90 درصد دامگاه‌داران تنها به سوداگری می‌اندیشند.

... و شاید راز سال‌ها حکومت این سوداگران همین باشد که آنها به تجارتی خونین دست زده‌اند و با قدرت و ثروت قانون را به سخره گرفته یا دور می‌زنند، امیدواریم این‌بار اما سایه قانون دور تا دور آنها را بگیرد و راه گریزی نداشته باشند.

گزارش از آزاده بابانژاد

انتهای پیام/ 86001/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول