اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم آبادان در گفت‌وگو با فارس:

طرح آبرسانی به آبادان سریع‌تر تکمیل شود/ وزیر نفت اراده‌ای برای حل مشکل استخدام‌های غیربومی ندارد

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: در ماه‌های آینده شوری آب افزایش خواهد یافت و ضرورت دارد تا آن زمان طرح آبرسانی به روستاها و نخلستان‌های آبادان تکمیل شوند و نباید به آب شیرین کنونی دلمان را خوش کنیم.

طرح آبرسانی به آبادان سریع‌تر تکمیل شود/ وزیر نفت اراده‌ای برای حل مشکل استخدام‌های غیربومی ندارد

جلیل مختار امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: وضعیت آب آبادان در تابستان بسیار بد و  فوق بحرانی بود و مطالبات مردم را به گوش  معاون اول رئیس جمهور رساندیم.

وی افزود:  ای‌سی آب رها شده از سد گتوند در خرداد ماه امسال در ملاثانی هزار و 970 ، در اهواز 2 هزار و 694، در فارسیاد 3 هزار و115، در دارخوین 7 هزار و 212 و در مارد 14 هزار می‌رسید و این یک فاجعه زیست محیطی است.

نماینده مردم آبادان بیان کرد: با ورود آب با ای سی 14 هزار به  بهمنشیر و کارون چه اتفاقی برای آب کشاورزی و شرب رخ می‌دهد؟ دلیلش اجرای طرح توسعه نیشکر است که هم آب را برداشت می‌کند هم 30 درصد از آب برداشتی را ذهاب کرده و ذهاب نیشکر را وارد کارون می‌کند. این‌ها مشکلاتی است که مردم آبادان  و خرمشهر  را درگیر کرده است.

پروژه آبرسانی به روستاها و نخلستان‌ها تکمیل نشده است

مختار با بیان اینکه با افتتاح خط دوم طرح آبرسانی غدیر، آب شرب شهری بهبود پیدا کرد افزود: متاسفانه آب روستایی همچنان با مشکل مواجه است؛ آب بهمنشیر با ای‌سی 14 هزار را با 20 هزارمترمکعب آب غدیر ترکیب می‌کنند و آب شرب روستایی به 5 الی 7 هزار ای سی رسیده  است و این یک فاجعه است؛ پس به این نتیجه می‌رسیم هنوز طرح تکمیل نشده و باید توسط دولت پیگیری و سریعا اجرا شود. 

وی عنوان کرد: برای داشتن آب باکیفیت در روستاها حدودا 40 هزار متر مکعب آب غدیر لازم است؛ آیا آبادان و خرمشهر حق آبه‌ای برای کشاورزی، محیط زیست و صنایع ندارند؟  از وزارت نیرو می‌خواهیم حق‌آبه آبادان را تعیین تکلیف کند و موضوع سریعا پیگیری شود؛ نباید کشاورزی و نخلستان‌هایی که صدها سال عمر دارند قربانی طرح‌های وزارت نیرو شوند.

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: آبرسانی و آبیاری نخلستان‌های بهمنشیر شمالی و جنوبی در حال حاضر توسط جزر و مد و بصورت سنتی انجام می‌شود، یعنی چنانچه سد و یا بندی در ورودی بهمنشیر ساخته شود جزر و مد نخواهیم داشت و دیگر نمی‌توانیم آبرسانی سنتی نیز داشته باشیم. لذا بحث تکمیل و تسریع باید در اولویت کار وزیر باشد.

وی گفت: حدودا 6 ماه است با وزارت جهاد کشاورزی مکاتبات انجام داده ام  و 3 بار با وزیر جهاد کشاورزی جلسه داشته ام تا کنون طرح مطالعه پیشنهادی در خصوص اجرای طرح آبرسانی و  زهکشی بهمنشیر شمالی و جنوبی از سوی وزیر ارائه نشده است ما محدودیت زمانی داریم تا 4 ماه دیگر باز وضعیت آب از این بدتر می‌شود و ای سی بالا می‌رود نباید به آب شیرین کنونی دلمان را خوش کنیم.

مختار بیان کرد: از سفر معاون اول ریاست جمهوری به خوزستان، از وی خواستیم که موضوع تکمیل و تسریع در اجرای طرح آبرسانی و زهکشی بهمنشیر را پیگیری کند زیرا بسیاری از نخل‌های آبادان خشک شده‌اند.

وی گفت: سد پایین دست در چوئبده غیرفعال است مگر ما نمی‌گوییم مشکل بحرانی آب داریم مگر نمی‌گویم مشکل زیست محیطی داریم پس چرا سد غیرفعال است؟ چرا این سد که از ضروریات حیات است تا کنون به میزان کافی تامین اعتبار نشده است؟ چرا  فقط 25 میلیارد تومان اختصاص و تامین اعتبار شده و چرا تاکنون پروژه کار نشده است؟

نماینده مردم آبادان در مجلس عنوان کرد: اگرآمده‌ایم شعار دهیم که بگوییم برای شعار دادن آمده‌ایم  ولی اگر هدفمان آن است که کار کنیم باید تامین اعتبار این سد سریعا انجام شود.

بیش از 70 درصد استخدام‌ها در پالایشگاه آبادان از غیربومی‌ها بود

وی افزود: در سال گذشته افتتاح فاز دو پالایشگاه آبادان صورت گرفت همه مردم آبادان خصوصا جوانان خوشحال شدند که یک اتفاق بزرگ در آبادان رخ داد و وضعیت بیکاری جوانان از این پس حل خواهند شد اما مشاهده کردیم بیش از 70 درصد افراد غیر بومی استخدام شده اند؛ کمیسیون اجتماعی مجلس در حال پیگیری این موضوع است ولی احساس می‌شود اراده ای مبنی بر حل مشکل از سوی وزیر نفت وجود ندارد.  

مختار در پایان با اشاره به اینکه با افتتاح آب غدیر مشکل آب شهری فعلا نداریم عنوان کرد: در آب روستاهایمان همچنان با مشکل مواجه هستیم، 20 کیلومتر از پروژه خط دوم غدیر تا ایستگاه حسینی تاکنون تکمیل نشده و علاوه برآن افزایش پمپاژ ام‌الدبس انجام نشده تا بتوانیم ظرفیت 180 هزار متر مکعبی برداشت آب از طرح غدیر را افزایش دهیم و مشکلات آب روستایی را در اسرع زمان حل کنیم.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول