اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیرعامل شرکت گاز گلستان خبر داد

آمادگی شرکت گاز گلستان برای مدیریت بحران در فصل سرما/ تلاش برای گازرسانی به 160 واحد صنعتی در گلستان

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان گفت: در سال جاری قریب به 100 واحد صنعتی را در سطح استان گلستان گازرسانی کردیم و انتظار داریم تا انتهای سال جاری نیز بالغ بر 160 واحد دیگر را گازرسانی خواهیم کرد.

 آمادگی شرکت گاز گلستان برای مدیریت بحران در فصل سرما/ تلاش برای گازرسانی به 160 واحد صنعتی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، فصل سرما آغاز شده است و به تبع آن مصرف انرژی گاز در سطح استان گلستان روز به روز در حال افزایش است تعداد 852 روستای استان گلستان از مجموع 979 روستایی که در سطح استان گلستان وجود دارند از نعمت گاز برخوردار هستند که این آمارها نمایانگر این است که صد درصد مشترکان گلستانی از نعمت گاز برخوردار هستند.

موضوع گازرسانی به شهروندان بالاخص روستاییان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تمام کسانی که در روستاهای محروم زندگی می‌کنند باید از امکانات جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند اگر نمی‌توانیم خدمات گاز رسانی را از طریق لوله‌گذاری برای این روستاییان فراهم کنیم باید از روش جایگزینی برای این امر استفاده کرد تا همگان به طور یکسان از این موهبت الهی بهره‌مند شوند.

در زمینه گازرسانی به روستاهای محروم استان گلستان گفت و گویی صمیمی با محمد رحیم رحیمی «مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان» و محمد قلیچلی «کارشناس گاز در استان گلستان» صورت گرفت.

* مسوولان متولی باید اقدامات لازم را برای بحران سرما اندیشیده باشند

کارشناس گاز در استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: طبق آماری که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری گلستان اعلام کردند یک‌هزار و 55 روستا در سطح استان گلستان وجود دارد که تعدادی از روستاها در مکان‌هایی قرار دارند که انتقال گاز طبیعی به آن مکان مقرون به صرفه نیست اما باید برای آن دسته از روستاهایی که امکان دسترسی به گاز طبیعی را ندارند شرایطی فراهم آوریم که آنها نیز بتوانند از گاز طبیعی برخوردار شوند.

قلیچلی تصریح کرد: تمام کسانی که در روستاهای محروم زندگی می‌کنند نیز شهروند ایرانی هستند و باید از امکانات جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند اگر نمی‌توانیم خدمات گازرسانی را از طریق لوله‌گذاری برای این روستاییان فراهم کنیم باید از روش جایگزینی برای این امر استفاده کرد به عنوان مثال هنگامی که در برخی از روستاهای گلستان که امکان برق‌رسانی و دکلإگذاری برق مهیا نیست از پیل‌های خورشیدی استفاده می‌کنیم اداره گاز به عنوان متولی چه خدماتی را می‌تواند ارائه کند تا از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

این کارشناس با طرح سوال اینکه آیا اداره گاز گلستان آمادگی لازم را برای مدیریت بحران در فصل زمستان و برودت هوا دارند یا خیر در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: نمونه بحران در فصل سرما را در سال 1395 در استان گلستان تجربه کردیم و یک سرمای غیرقابل پیش‌بینی در آبان‌ماه رخ داد که منجر به این شد بسیاری از شهروندان گلستانی با بحران جدی سرما مواجه شوند مسوولان متولی باید در این زمینه اقدامات لازم را اندیشیده باشند.

*گازرسانی به تمامی روستاهایی که امکان گازرسانی را دارند تا پایان سال 1398

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان اظهار کرد: فصل سرما آغاز شده است و به تبع آن مصرف انرژی گاز در سطح استان گلستان روز به روز در حال افزایش است تعداد 852 روستای استان گلستان از مجموع 979 روستا از نعمت گاز برخوردار هستند که بدین معناست که صد درصد مشترکان از نعمت گاز برخوردار هستند.

رحیمی افزود: 95 درصد جمعیت روستایی ما در سطح استان گلستان از نعمت گاز برخوردار هستند و در مجموع حدود 97 درصد جمعیت استان گلستان در حال حاضر از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که تا انتهای سال 1398 بحث گازرسانی به تمامی روستاهایی که امکان گازرسانی را دارند بتوانیم اقدامات گازرسانی را ایجاد کنیم و از سوخت‌های فسیلی به سمت گاز طبیعی سوق پیدا کنند.

* قریب به 555 هزار مشترک گاز در سطح گلستان به عنوان مصرف‌کننده گاز هستند

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قریب به 555 هزار مشترک گاز در سطح استان گلستان به عنوان مصرف‌کننده گاز هستند و بالغ بر 9 هزار و 50 کیلومتر خطوط تعبیه گازرسانی در سطح استان گلستان نصب کردیم و بالغ بر 280 انشعاب گاز نصب کردیم و 64 جایگاه «سی‌ان‌جی» در سطح استان گلستان داریم و قریب به 2 هزار و 615 واحد صنعتی عمده و جزء در صنایع از نعمت گاز برخوردار هستند.

رحیمی گفت: موضوع گازرسانی در صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار آن گازرسانی به همه مصرف‌کنندگان یک ضرورت است طرحی به نام «آیین‌نامه شورای اقتصاد» ایجاد شد و صنایع واحدهای تولیدی که از سال 1392 لغایت سال 1395 فعال بودند و از سوخت مایع استفاده می‌کردند به نسبت مصرف سوخت مایعی که داشتند از بحث یارانه گازرسانی تا درب واحدهای صنعتی‌شان برخوردار می‌شدند.

وی یادآور شد: این طرح از سال گذشته در دستورکار اداره گاز گلستان قرار گرفته است و در سال جاری نیز قریب به 100 واحد صنعتی را گازدار کردیم و انشاالله تا انتهای سال جاری نیز بالغ بر 160 واحد دیگر را تلاش داریم که گازرسانی کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان در زمینه وجود روستاهای محروم فاقد گاز در استان گلستان ابراز کرد: چهار دسته از روستاهای استان گلستان قابلیت گازرسانی را ندارند دسته اول به روستاهایی اطلاق می‌شود که برای گازرسانی مقرون به صرفه نیستند و در دستورالعمل‌هایی که فعلا داریم این روستاها اکنون در اولویت قرار نمی‌گیرند و دسته دوم روستاهایی هستند که دارای جمعیتی کمتر از 20 خانوار هستند.

رحیمی افزود: دسته سوم به روستاهایی اطلاق می‌شود که فاقد کد روستایی هستند و دسته چهارم به روستاهایی اطلاق می‌شود که خارج از حریم هستند و فعلا گازرسانی به این روستاها امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: قریب به 70 روستا از نعمت گاز برخوردار نیستند که به مرور زمان این روستاها از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان ابراز کرد: وزارت نفت متولی تامین انرژی در کشور است هر جایی که در سیاست‌ها وجود دارد با گاز طبیعی این مشکل را مرتفع می‌کند و در غیر اینصورت با سوخت‌های فسیلی این کار را جایگزین می‌کند.

* مخازن ذخیره‌ای برای گاز طبیعی نداریم/ مصرف‌کنندگان با رعایت الگوی مصرف شرکت گاز را یاری دهند

رحیمی خاطرنشان کرد: گاها در فصل زمستان با عدم توازن تولید و مصرف گاز مواجه می‌شویم در آن هنگام برای برخی از مصرف‌کنندگان یک برنامه طبقه‌بندی داریم و به صورت موقت از سوخت‌های مایع استفاده می‌کنیم  تا زمانی که به تعادل مصرف برسیم اما در مجموع هنگامی که نتوانیم بحث گازرسانی را انجام دهیم با جایگزین کردن سوخت‌های مایع این انرژی را به طور موقت تامین می‌کنند.

وی گفت: با وجود اینکه تمام تلاش‌ها برای بالا بردن ظرفیت تولید گاز طبیعی در سراسر کشور انجام می‌شود باید در جریان باشیم که گازی که امروز در سراسر استان گلستان مصرف می‌کنیم عمدتا گازی است که از جنوب کشور (عسلویه) وارد می‌شود و با تمام هزینه‌های بالایی که این مسیر را طی می‌کند در بحث استخراج، اکتشاف، پالایش گاز طبیعی و انتقال و توزیع آن انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان ابراز کرد: شرکت گاز استان گلستان یک شرکت توزیع گاز است و زیرساخت‌ها را انجام دادیم تا مدیریت درست توزیع گاز را در این استان داشته باشیم.

رحیمی اذعان کرد: شهروندان توجه داشته باشند که ما مخازن ذخیره‌ای برای گاز طبیعی نداریم یعنی تولید و بلافاصله مصرف گاز اتفاق می‌افتد اگر یک زمانی با برودت بسیار زیادی دست و پنجه نرم کنیم طبیعی است که مصرف گاز افزایش پیدا می‌کند و انتظار داریم که مصرف‌کنندگان ما را یاری کنند و با بهینه‌مصرف کردن به ما کمک کنند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول