اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

استاندار گیلان:

مدیران اموال دولتی را وقف نکنند/تشکیل ستاد بازسازی بقاع متبرکه گیلان

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه مدیران دولتی نباید اموال ملی را وقف کنند گفت: گاها دیده می‌شود که افراد غیر مالک اقدام به وقف اموال می‌کنند، لذا مدیران دولتی نباید اموال ملی را وقف کنند.

مدیران اموال دولتی را وقف نکنند/تشکیل ستاد بازسازی بقاع متبرکه گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استاندار گیلان عصر امروز در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در سالن اجتماعات استانداری با اشاره به اهمیت جایگاه وقف در جامعه اسلامی اظهار کرد: وقف یک‌نهاد مترقی است و باوجوداینکه قدمت بالای خود می‌تواند تأثیر به سزایی در جامعه اسلامی داشته باشد.

مصطفی سالاری با اشاره به اینکه وقف برای حفظ مال و استفاده از منفعت آن با نیت واقف است گفت: تسبیل منفعت همراه با روان خوب و متناسب با شرایط روز بوده و بر مبنای شناخت نیاز روز جوامع می‌تواند ضرورت‌های روز جامعه را برطرف کند.

وی با اذعان به اینکه وقف بهترین تضمین برای اموال با کارکردهای عمومی در راستای درستی تسبیل منفعت است افزود: اموال ملی متعلق به عموم ملت است و نمایندگان ملت تنها می‌توانند برای استفاده از آن اموال، قانون وضع کنند.

استاندار گیلان با تأکید بر کار ارزشمند تسبیل منفعت برخی از اراضی ملی بیان کرد: وقف تهدید انحراف مال از نیت واقف و تغییر کاربری آن را مصون می‌دارد البته باید گفت که از این نهاد مهم و اثربخش جامعه اسلامی به بهترین نحو استفاده‌نشده است.

سالاری با بیان اینکه وقف با نیت سیدالشهدا (ع) در وجود شیعیان نهادینه‌شده تصریح کرد: درگذشته ضرورت وقف برای سیدالشهدا (ع) و ترویج آن دیده می‌شد و امروز با توجه به اینکه وقف با این هدف ارزشمند صورت می‌گیرد باید با معرفی نیازهای روز جامعه، واقفین را با ضرورت‌های دیگر روز آشنا کرده تا واقف جهت رفع نیاز جامعه حتی با نیت امام حسین (ع) گره‌گشای مشکلات جامعه اسلامی شوند.

وی با اذعان به اینکه برخی مواقع زمینه کارهای واجب و مستحب را فراهم اما در انجام آن مباهات صورت می‌گیرد گفت: اگر با این زمینه، بتوان یک واجب و برائت از یک حرام را محقق کرد، قدم مؤثری در این راه ارزشمند برداشته می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه مدیران دولتی نباید اموال ملی را وقف کنند افزود: گاها دیده می‌شود که افراد غیر مالک اقدام به وقف اموال می‌کنند، لذا مدیران دولتی نباید اموال ملی را وقف کنند.

سالاری با اذعان به اینکه ما نمی‌توانیم واقف را مجبور به تغییر نیت کنیم بیان کرد: با توجه به شناخت نیاز روز جامعه برای بهره‌مندی از نیاز روز تنها می‌توان به واقفین مشاوره داد تا واقف با نیازمندی‌های جامعه آشنا شود.

وی از تبیین تشکیل ستاد بازسازی بقاع متبرکه گیلان در ادارات توسط اداره کل اوقاف خبر داد و افزود:‌ این ستاد در شهرستان‌های استان گیلان با ابلاغ کتبی به فرمانداران تعیین می‌شود اما ابعاد تشکیل این ستاد نیاز به بررسی بیشتری دارد.

بیش از 1000 هکتار از اراضی موقوفات در مرحله صدور سند مالکیت قرار دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز در این دیدار با بزرگداشت هفته وقف اظهار کرد: حوزه وقف حوزه گسترده‌ای است که به حول قوه الهی با فعالیت‌های انجام‌شده در استان با مدیریت جهادی، فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ستار علیزاده با بیان اینکه اوقاف گیلان، در همه مناسبت‌های مذهبی دینی، ملی و انقلابی در بقاع متبرکه مجموعاً هزار و ۵۷۰ برنامه برگزار کرده است گفت: بیش از سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۷۱۰ نفر در بقاع متبرکه از این برنامه‌ها بهره‌مند شدند.

وی با اذعان به اینکه تعداد وقف‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر ۳۹۳ وقف بوده است بیان کرد: از تعداد وقف‌های مذکور ۲۰۱ موقوفه مربوط به دهه ۹۰ ثبت‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه اکثر وقف‌های جدید در سال ۹۷ عمرانی بوده و رقبه های جدید ثبت‌نشده است گفت: راه‌اندازی و فعال‌سازی مراکز فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه جهت تبدیل بقاع به قطب فرهنگی با اولویت آموزش مهارت‌های زندگی در ۲۹ بقعه متبرکه استان گیلان برپاشده است.

علیزاده با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و بصیرتی جهت تعمیق باورهای دینی و نشر آن در بقاع متبرکه تصریح کرد: ۲۹۷ برنامه در راستای برگزاری برنامه‌های مناسبتی اعیاد اسلامی، ۲۹۷ برنامه‌های مناسبتی شهادت معصومین و ۲۹۷ برنامه مناسبت ولادت اهل‌بیت علیه‌السلام از برنامه‌های برگزارشده بقاع متبرکه استان گیلان محسوب می‌شود.

وی از ۹۴۱ بقاع متبرکه در استان گیلان خبر داد و افزود: ۱۲۱ نفر تعداد خادمین فصلی و توافقی، سه هزار و ۲۷ نفر خادم افتخاری و ۸۷ خادم ثابت در بقاع متبرکه استان گیلان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه در چهل سال اخیر بیش از سه هزار هکتار از اراضی موقوفات و بقاع متبرکه تثبیت مالکیت شده است افزود: کل رقبات استان گیلان بالغ‌بر ۱۹ هزار و ۶۹۵ رقبه بوده که ۱۲ هزار و ۲۶۱ رقبه دارای سند مالکیت است.

علیزاده گفت: در سال جاری با همکاری ادارات ثبت استان بیش از هزار هکتار از اراضی موقوفات در مرحله صدور سند مالکیت قرار داشته که قریب به دو هزار و ۵۰۰ رقبه را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ارزش موقوفات شناسایی‌شده در سال گذشته است تصریح کرد: در هفت سال گذشته بیش از ۵۶۰ پرونده در محاکم قضایی در خصوص موضوعات مرتبط بقاع متبرکه تشکیل‌شده است که با همکاری ویژه دادگستری، اختصاص شعبات ویژه و اختصاصی درباره موقوفات بیش از ۷۵ درصد آرا صادر موقوفات بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان از برگزاری ۳۰۰ محفل قرآنی تاکنون در سال جاری خبر داد و افزود: چهار هزار و ۵۰۰ ساعت جلسه تفسیر قرآن در بقاع متبرکه، ۱۲۰ جلسه ترتیل خوانی ماه رمضان به یاد شهدای انقلاب و پخش زنده ۳۰ روز ترتیل از شبکه استانی گیلان از برنامه‌های انجام‌شده بقاع متبرکه استان گیلان است.

علیزاده با بیان اینکه اوقاف گیلان سه سال پیاپی است که به‌عنوان حامی و ناظر مسابقات دانش‌آموزی قرآنی معرفی می‌شود گفت: اوقاف گیلان در سال گذشته ۴۰ میلیون تومان و در سال جاری ۳۵ میلیون به این مسابقات کمک کرده است.

انتهای پیام / 84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول