اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی اعلام کرد

حضور بیش از 720 ناشر داخلی و خارجی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از حضور 700 ناشر داخلی و 20 ناشر خارجی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد خبر داد.

حضور بیش از 720 ناشر داخلی و خارجی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر مروارید امروز در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه این نمایشگاه از جمعه ۲ آذرماه به‌ مدت یک هفته آغاز می‌شود، اظهارداشت: ساعت بازدید از نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۱ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه این نمایشگاه به‌همت این اداره کل، استانداری، شهرداری مشهد، اتحادیه ناشران و موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود، افزود: در این نمایشگاه بیش از ۷۰۰ ناشر ثبت‌نام کرده‌اند که در مجموع، ۷۰۰ غرفه در این نمایشگاه برپا می‌شود.

وی از جمله ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه را حضور ناشران بین‌المللی دانست و اضافه کرد: بیش از ۲۰ ناشر بین‌المللی در قالب ۳۵ غرفه از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، مصر، لبنان، عراق، سوریه و افغانستان به‌ ارائه آثار خود می‌پردازند.

مروارید تصریح کرد: این نمایشگاه با وسعت ۲۰ هزار مترمربع و در فضایی مسقف و ۱۰ سالن نمایشگاهی دایر می‌شود که ۱۵۰ هزار عنوان کتاب توسط ناشران داخلی و ۲۹ هزار عنوان کتاب توسط ناشران خارجی در معرض دید عموم علاقمندان و دوستداران کتاب قرار می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در حاشیه این نمایشگاه مراسم تقدیر از برگزیدگان کتاب استانی و همایش‌های سواد رسانه‌ای و فضای مجازی نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: دو بخش ویژه شامل سرای اهل قلم و غرفه دوستداران کتاب نیز در این نمایشگاه تدارک دیده شده است.

وی درخصوس برنامه‌های سرای اهل قلم خاطرنشان کرد: این فضا به‌دنبال نشان دادن جنبه نخبه‌پروری است،  برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری شامل جشن امضای کتاب نویسندگان برتر کشوری و آثار برگزیده، رونمایی کتاب، شب شعر، شب‌های فرهنگی شهرهای مختلف استان، نشست‌های تربیتی، علمی، تخصصی، کارگاه و ورکشاپ، مراسم ویژه میلاد رسول اکرم (ص)، مراسم آیینی و خوشنویسی و همزمان ۷ نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان در این غرفه برگزار می‌شود.

مروارید خاطرنشان کرد: نگاهی که وجود دارد، این بوده که کتاب به‌عنوان کانال ارتباطی میان نخبگان و مردم در نظر گرفته شده و دیالوگ و گفت‌وگو میان مولفان، ناشران و مردم در این نمایشگاه محقق شود، نگاه ما به‌ نمایشگاه صرفا فروش نیست، به طوری که این نمایشگاه یک فرارویداد فرهنگی محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با ابراز امیدوری نسبت به‌اینکه چنین برنامه‌هایی فضای مطالعه، تحقیق و گفت‌وگو را در کنار بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) توسعه بخشیده و به‌شهروندان انگیزه بخشد، یادآور شد: مشهد شهر امامِ گفت‌وگو و میراث‌دار فرهنگ غنی و جریان‌های فرهنگی، هنری و ادبی است، بنابراین، نمایشگاه کتاب به‌دنبال فراهم کردن بستری مناسب است که شهروندان مشهدی جریان کتابخوانی و آموزش‌های فرهنگی را توسعه دهند.

وی نمایشگاه کتاب را مکمل کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های شهر دانست و گفت: جریان کتابخوانی در کل سال باید توسط کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های سطح شهر دنبال شود.

مروارید ضمن دعوت از شهروندان برای حضور خانوادگی در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد، افزود: ما در این نمایشگاه به‌دنبال تحقق شعار «آگاهی را تماشا کن» هستیم که این جریان آگاهی از طریق کتاب، گفت‌وگو و برگزاری نشست‌های تخصصی محقق می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه در کنار سرای اهل قلم، غرفه ویژه دوستداران کتاب پیش‌بینی شده است، بیان کرد: این غرفه شامل بخش‌های متنوعی همچون ویژه برنامه چهلمین سال انقلاب، معرفی کتاب‌های مربوط به‌انقلاب اسلامی، تازه‌های نشر و استودیو مجموعه پژوهشی انقلاب اسلامی برای ضبط خاطرات پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در این غرفه بحث خادمیار کتاب را داریم که دانش‌آموزانی به‌عنوان خادمیار نمایشگاه کتاب در مدارس فعالیت می‌کنند و به‌تبلیغ نمایشگاه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازند.

مروارید از طرح تعویض کتب کهنه با کتاب‌های جدید در غرفه دوست‌داران کتاب خبر داد و گفت: این حرکت در نوع خود کار جدیدی است  که در این دوره از نمایشگاه اجرا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص بخش مکتب‌خانه و کافه کتاب نیز افزود: در بخش مکتب‌خانه، خوانش متون کهن شیعی و فارسی به‌ بیان ساده و زیبا پرداخته می‌شود، بخش کافه کتاب نیز با توجه به‌ مطالبه نسل جوان در فضای کتابخوانی ایجاد شده است؛ اگر نگاهی به‌سطح شهر بیاندازیم، متوجه استقبال خوب جوانان از کافه کتاب‌ها می‌شویم، اگر یک کتاب خواندن سنتی با فضایی مفرح و جذاب همراه شود می‌تواند به‌بالا رفتن نرخ مطالعه، فرهنگ کتابخوانی و دانش در جامعه منجر شود.

خراسان رضوی رتبه دوم انتشارات از نظر تعداد تیراژ در کشور را دارد

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه پانزدهمین دوره انتخاب کتاب برگزیده سال همزمان با آیین گشایش بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد برگزار می‌شود، گفت: این مراسم همزمان با ۲ آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار  می‌شود.

افشین تحفه‌گر با اشاره به‌اینکه خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین تعداد آثار منتشر شده را دارد، متذکر شد: این استان از لحاظ تعداد تیراژ با حدود ۴ هزار عنوان کتاب رتبه دوم را اختصاص داده، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به‌آن شود.

وی با تاکید بر اینکه ۲ هزار و ۸۳۱ عنوان کتاب به‌دبیرخانه ارسال شد، اضافه کرد: پس از داوری ۸۴۰ کتاب به‌مرحله بعدی راه یافت و در مرحله دوم ۱۷۴ عنوان کتاب انتخاب شد، در نهایت ۶ عنوان کتاب به‌مرحله نهایی راه یافت که از این تعداد، ۳ عنوان برگزیده و ۳ عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند که همزمان با آیین گشایش نمایشگاه معرفی می‌شوند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص موضوعات ارسالی به‌دبیرخانه انتخاب کتاب سال گفت: دین، ادبیات شامل شعر و داستان، هنر، کودک و  نوجوان، اقتصاد مقاومتی، عفاف و حجاب، کلیات شامل علوم اجتماعی، تاریخ و  جغرافیا، ایثار و شهادت از جمله این موضوعات بود.

تحفه‌گر درخصوص بن‌های خرید کتاب نیز بیان کرد: امسال  ۲۰ درصد به‌کل مبلغ بن‌ها نسبت به‌سال گذشته افزوده شده و از ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف توسط ناشران تخفیف ارائه می‌شود که در نهایت علاقمندان تا سقف ۴۰ درصد می‌توانند از تخفیف خرید کتاب بهره‌مند شوند.

وی ویژگی دیگر این نمایشگاه را تبلیغات و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و متذکر شد: بعد از ایام دهه پایانی صفر در تلویزیون‌های شهری، بیلبوردها و آویزهای سطح شهر  تبلیفات صورت گرفت.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه این نمایشگاه در ۱۰ سالن پیش‌بینی شده که هر سالن دسته‌بندی خاص خود را دارد، اضافه کرد: سالن فردوسی کتاب‌های عمومی، سالن عطار کتب دانشگاهی و آموزشی، زبان ، هنر و بخش بین‌الملل، سالن بهار رسانه‌های دیجیتال، سالن ابوسعید دوستداران کتاب، رسانه‌ها و مطبوعات،سالن انوری و سالن c به کودک و نوجوان و هشت ضلعی مرکزی نیز به‌سرای اهل قلم اختصاص یافته است.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: برای  دریافت بن کتاب شهروندان می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی خود در محل نمایشگاه نسبت به‌دریافت بن کتاب اقدام کنند.

آغاز به‌کار پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خرسان رضوی

مسؤول فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه پنجمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در این استان در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد و در سالن بهار همزمان با بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد آغاز به‌کار می‌کند، گفت: فضایی بالغ بر۶۰۰ مترمربع و ۳۰ غرفه برای این منظور پیش‌بینی شده که در میان این غرفه‌ها فعالین فضای مجازی، فعالیت تولید محتوا، رسانه‌های برتر و نشر دیجیتال حضور پیدا کرده‌اند.

اسماعیل هاشمی افزود: هر شب در محل نمایشگاه یک همایش تخصصی در حوزه سواد رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، ارزهای دیجیتال، خانواده و فضای مجازی برگزار  می‌شود.

وی متذکر شد: طی این ۶ شب برگزاری نمایشگاه هر شب از دو تولید جدید در حوزه فضای وب رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول