اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

پوشش دوره پیش‌دبستانی در کشور به 71 درصد رسیده است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند رو به رشد پیش‌دبستانی در دنیا از 16 درصد به 43 درصد، گفت: در کشور ما این پوشش از 38 درصد به بالای 71 درصد رسیده است.

 پوشش دوره پیش‌دبستانی در کشور به 71 درصد رسیده است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه همایش ملی دو روزه هویت کودکان ایران اسلامی، اظهار کرد: حضور مدیران در این همایش یعنی اینکه سند تحول بنیادین را به‌خوبی درک کرده و به ندای این سند که اولویت آن، کودکی، پیش‌دبستانی و دبستانی است، پاسخ داده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر تعلیم و تربیت را از پیش‌دبستانی آغاز نکنیم، بازنده هستیم اما من به آینده این سرزمین امیدوارم زیرا این‌همه تلاش برای کودکان در حال انجام است و نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی از آن جمله است.

حکیم‌زاده بیان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا برای آموزش عالی سرمایه‌گذاری دولتی انجام نمی‌شود اما دوره پیش‌دبستانی و آموزش ابتدایی زیرپوشش حمایت‌های دولتی است که این موضوع اهمیت آموزش در دوره کودکی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به یافته‌های علوم اجتماعی عنوان کرد: پژوهش‌های متعددی صورت گرفته که اگر کودکان در دوره پیش‌دبستانی شرکت کنند، از جهت شناخت عمومی، مهارت‌های گفتاری، مقیاس حافظه، عملکرد تحصیلی پایه اول و دوره ابتدایی و گذر موفق به دوره متوسطه، تفاوت معناداری با کودکان فاقد پوشش این دوره آموزشی دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: کودکانی که پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، احتمال کمتری دارد که درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند و در مجموع مقایسه‌های بسیاری انجام‌شده است که همه گویای اهمیت دوره پیش‌دبستانی و آموزش‌های این دوره است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: ماسال‌هاست که عادت کرده‌ایم یک معنای سطحی از عدالت آموزشی را مبنای کار خود قرار دهیم و آن مبنای دسترسی به کلاس‌های درس است؛ درحالی‌که معنای واقعی عدالت آموزشی برخورداری همه کودکان از فرصت‌های برابر یاددهی و یادگیری است.

وی خاطرنشان کرد: امروز به برکت تصمیم ارزشمند دولت برای اختصاص اعتبار ویژه به دوره پیش‌دبستانی، کودکان تمام نقاط این مرز و بوم توانسته‌اند زبان فارسی و زبان پایه را زودتر فرابگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اهتمام به‌پیش دبستانی در حال تبدیل‌شدن به یک دغدغه ملی است و استان‌ها اکنون رقابت می‌کنند که پوشش پیش‌دبستانی را بالا ببرند و اکنون پنج استان برتر بر اساس آمار سال گذشته، سمنان، خوزستان، ایلام، قزوین و کرمان هستند.

وی از تک‌تک مربیان این دوره قدردانی کرد و گفت: در استانی به پهناوری کرمان و خوزستان، دشواری‌های سرزمینی در ایلام، تنوع قزوین و تراکم سمنان، پوشش دوره پیش‌دبستانی 90 درصدی شده که و این موضوع بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: دو یا سه استان دیگر نیز قرار است پوشش 100 درصدی دوره پیش‌دبستانی را داشته باشند که این رویداد مهم را به‌زودی جشن خواهیم گرفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش، دوره پیش‌دبستانی را بهترین راه تقویت انسجام ملی دانست و گفت: کشور ما جمعیت مهاجر دارد و درعین‌حالی که قومیت آنها را به رسمیت می‌شناسیم، با آموزش‌های پیش‌دبستانی درصدد ایجاد انسجام ملی هستیم.

وی ادامه داد: این همایش را فرصتی می‌دانیم که دغدغه ملی را به سمت آموزش پیش‌دبستانی جلب کنیم و معتقدیم به‌جز مدرسه و خانه‌ها، رسانه‌ها هم به‌عنوان یک عنصر هویت‌ساز در حال نقش‌آفرینی هستند.

حکیم زاده با اشاره به روند رو به رشد پیش‌دبستانی در دنیا از 16 درصد به 43 درصد افزود: در کشور ما این پوشش از 38 درصد در قبل از دولت تدبیر و امید به بالای 71 درصد رسیده و برخی استان‌های ما وارد پوشش 90 درصدی شده‌اند و برخی استان‌ها نظیر کرمانشاه جهش بسیار خوبی داشته‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش تأکید کرد: امروز می‌توانیم با خیال راحت به آینده این سرزمین فکر کنیم زیرابه کودکان به‌عنوان آینده‌سازان این کشور توجه شده است؛ همه ما باید اجازه دهیم کودکانمان کودکی کرده و بانشاط و شاداب رشد کنند و مدیران موفق و پدران و مادران موفق و بانشاطی باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول