اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

واگذاری‌ به غیر اهل،مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی در واگذاری‌ها/ تنها دادن قیمت بالا ملاک است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه مهم‌ترین مشکل در واگذاری واحدها در کشور این است که هر کسی قیمت بالا داد به آن واگذار کنیم و اصلا با اهلیت طرف کاری نداریم.

واگذاری‌ به غیر اهل،مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی  در واگذاری‌ها/ تنها دادن قیمت بالا ملاک است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمدعلی کی‌خواه پیش از ظهر امروز در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» در مجتمع پتروشیمی تبریز اظهار کرد: سرمایه، نیروی انسانی، منابع طبیعی و ارز خارجی از جمله موارد توسعه است و اگر توسعه‌ای اتفاق بیافتد باید در این چهار عامل برجسته بود.

وی با تاکید به اینکه صادرات نفت و میعان گازی منبع اصلی درآمد کشور است، گفت: سیاست بهره‌برداری منابع نفتی به سطح تکنولوژی بستگی دارد و برخی‌ها معتقد به حفظ این منابع بوده و برخی‌ها آن را وابسته تکنولوژی می‌دانند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما بیشتر از نهاده‌های کمیاب در حوزه مصرف استفاده کرده‌ایم و متاسفانه در تخصیص آن در منابع ملی بهینه عمل نکرد‌ایم. 

وی ادامه داد: اگر بخشی از هزینه‌های محدود ارزی را روی فرش می‌گذاشتیم قطعا بیشتر از صنعت خودرو اثرگذار بود و این میزان کشته و آلودگی هوا نداشتیم. 

کی‌خواه با تاکید به اینکه بخش کشاورزی می‌تواند تامین کننده ارز خارجی باشد، تصریح کرد: از طریق صادرات و تامین مواد خام می‌توان ارز خارجی به کشور آورد ولی چرا نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم، جای بحث دارد. 

وی ابراز کرد: وزیر اقتصاد و وزارت‌خانه مربوطه از جمله جایگاه‌های موثر در صنعت کشاورزی است و نباید آنها خود را مدیر گمرک و متولیان کشاورزی بداند بلکه باید نقش‌آفرینی در این حوزه را بیشتر و پررنگ‌تر سازد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود کمبود سرمایه و مشکلات فراوان در زمینه صادرات بخش کشاورزی، گفت: برخی از مشکلات ناشی از مالیات است چراکه وقتی با تولیدکنندگان کشاورزی صحبت می‌شود، آنها اذعان کردند که بدون دلیل و مستند مالیات می‌خواهند. 

وی تاکید کرد: ما چهار دهه نرخ ارز را ثابت نگاه داشتیم ولی از نظر کشاورزی یک زیان هنگفتی را به این حوزه وارد ساختیم. 

کی‌خواه با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی این همه هزینه در طول ۴۰ سال است، گفت: ایران به دلیل اقلیم متنوع و ظرفیت‌های منابعی دارای توانایی‌های زیادی است. 

وی خاطرنشان کرد:  سه هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های بی‌نظیر خاک و آب برای اراضی برای پایان سد خداآفرین هزینه می‌شود ولی چرا نباید ۱۰ درصد را مزایده کشاورزی بالا انجام داد تا ۸۰ درصد مردم دنباله‌رو باشد چراکه در غیر این صورت قطعا ۱۰ سال بعد پول هدر خواهد رفت و باید کلی هزینه برای ریزگردها کرد.

وی به اعتراضات مردمی در کارون اشاره کرد و گفت: متاسفانه مهم‌ترین مشکل در واگذاری کشور این است که هر کسی قیمت بالا داد به آن واگذار کنیم و اصلا با اهلیت طرف کاری نداریم. 

کی‌خواه ابراز کرد: متاسفانه توسعه به صورت سنتی مدیریت می‌شود و با این وضع نمی‌توان شاهد رشد بود. 

وی با اشاره به اعلام قیمت خرید گندم به میزان یک هزار و ۴۷۰ تومان، گفت: منطق دولت برلی اعلان این قیمت چیست و با وجود ۳۰ درصد تورم و افزایش هزینه‌ها چرا باید به قشر مستضعف فشار وارد کرد. 

وی ادامه داد: دولت به بهانه حمایت از مصرف کننده از جیب کشاورزان مایه می‌گذارد. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول