اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

یادداشت/براساس مرکز اسناد انقلاب اسلامی

وحدت شیعه و سنی در مبارزه با رژیم پهلوی در کردستان

وحدت عاملی است که مسلمانان با اتکا بر آن می‌توانند بر بسیاری از دشمنان فائق آیند. همانطور که در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، بارها و بارها شاهد وحدت شیعه و سنی علیه رژیم طاغوت بودیم.

وحدت شیعه و سنی در مبارزه با رژیم پهلوی در کردستان

خبرگزاری فارس کردستان؛ وحدت به عنوان کلیدواژه‌ای مهم همواره مورد تاکید علمای اهل سنت و بزرگان شیعه است. وحدت عاملی است که مسلمانان با اتکا بر آن می‌توانند بر بسیاری از دشمنان فائق آیند. همانطور که در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، بارها و بارها شاهد وحدت شیعه و سنی علیه رژیم طاغوت بودیم.

براساس شواهد و اسناد تاریخی، یک نمونه از وحدت شیعه و سنی در مبارزه با رژیم پهلوی در شهر بانه رقم خورد. در کتاب "زندگی و مبارزات شهید مهدی شاه‌آبادی" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه آمده است: بعد از تبعید حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی به بانه در آذرماه 1355، برخلاف انتظار رژیم پهلوی، مردم بانه که اهل سنت بودند، ضمن استقبال از حجت‌الاسلام شاه‌آبادی که از مبارزین شناخته‌شده نهضت اسلامی و یک روحانی شیعه بود، با همراهی او مبارزات را سامان دادند.

در این میان، بسیاری از بزرگان اهل سنت نیز روابط نزدیکی با شهید شاه‌آبادی برقرار کردند. یکی از علمای اهل سنت شهر بانه می‌گوید: «شاید بتوانم به جرأت ادعا کنم که آقای شاه‌آبادی، در مدت تبعید خود هیچ یک از نمازهای یومیه‌اش را در منزل نخواند، بلکه در همه جماعات شرکت می‌کرد و حتی در یک یا چند مسجد خاص نماز نمی‌خواند، بلکه سعی می‌کرد که در همه چهارده مسجدی که در این شهر بود به نوبت شرکت کند.»

شهید شاه‌آبادی در طول دوران حضور در بانه با علمای اهل سنت رابطه‌ای صمیمی داشت و به طور مرتب در جلسات مشترک حجت‌الاسلام شاه‌آبادی و بزرگان اهل سنت بانه، خط سیر مبارزه با رژیم پهلوی در این شهر ترسیم می‌شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول