اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد/

دخترانی که مشق مادری می‌کنند

روانشناسان خانواده معتقدند، اگر والدین می‌خواهند به نحوه رفتارشان در خانواده نمره قبولی بدهند، بهتر است به نوع رفتار دختران خود با عروسک‌هایشان توجه کنند، چرا که رفتاردختران برآیندی از رفتار پدر و مادرها با همدیگر است.

دخترانی که مشق مادری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دنیای دختربچه‌ها با عروسک‌هایشان دنیای پر از شادی و جذابیت‌های دخترانه و مادرانه است، وقتی دختربچه‌ها با همدیگر عروسک‌بازی کرده و در نقش آنها ظاهر می‌شوند و نقش‌های مختلفی را به عروسک‌هایشان می‌دهند یعنی آنها با زبان عروسک‌های خوشگل و دوست داشتنی خود ارتباط برقرار می‌کنند، چرا که عروسک‌بازی و خاله‌بازی زبان ارتباط کودک است.

تقویت حس مادری

یک دختربچه که عروسک‌بازی می‌کند مادری را در سن کوچکی و کودکی تمرین می‌کند، وقتی او عروسکش را بغل می‌کند، به او غذا می‌دهد و صورتش را شسته و لباس‌هایش را عوض می‌کند و حتی برای او لباس می‌خرد، او مادری را تمرین می‌کند برای این است که او در آینده  حتی اگر در سن نوجوانی نیز ازدواج کند به راحتی از عهده نیازها و کارهای کودکش بر می‌آید و آنها را انجام می‌دهد.

فاطمه سعیدی، روان‌شناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد رفتار کودک با عروسک هایش می‌گوید: معمولا عروسک از دوست داشتنی‌ترین اسباب بازی‌های دختران است که به عروسک به عنوان بچه یا خواهر کوچک‌‌تر از خود نگاه کرده و با آن بازی می‌کنند، عروسک‌بازی برای دختران نوعی یادگیری مسوولیت است.

وی افزود: در خانواده‌هایی که تعداد دختران زیاد است، خاله‌بازی بین دختران با همدیگر زیاد است ولی در خانواده‌های تک فرزندی آنها بیشتر به عروسک‌هایشان پناه می‌برند و با عروسک‌هایشان خاله‌بازی می‌کنند. به طوریکه بازی‌های دخترانه حس مادر بودن و احساس محبت را در بین دختران تقویت می‌کند.

کاهش استرس کودک با عروسک‌بازی

مشاوره خانواده اظهار داشت: خواهرانی که در کودکی با همدیگر عروسک‌بازی می‌کنند از اضطراب و استرس کمتری برخوردار هستند و سطح اضطراب در آنها کمتر است و در خانواده‌هایی که والدین تنش و عصبانیت زیادی دارند معمولا دختربچه‌ها بیشتر با عروسک‌هایشان حرف زده و حالت‌های عصبی پدر و مادر را برایشان تعریف می‌کنند.

روان‌شناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: معمولا عروسک‌بازی دختران باعث می‌شود نقش مادری دختران تقویت شود و آنها در زندگی آینده مادر و همسر خوبی باشند.

 

 

سن عروسک بازی نهایتا تا 10 سالگی

وی با اشاره به اینکه تحقیقات جدید نشان می‌دهد، عروسک بازی دختران نباید به دهه دوم زندگی آنها بیانجامد، اظهار داشت: معمولا سن عروسک‌بازی دختران تا سنین رفتن به مدرسه و در نهایت تا سن ۹یا ۱۰سالگی بوده و بهتر است والدین بعد از ۱۰ سالگی عروسک‌بازی دختران را محدود و کنترل کنند چون مطالعات نشان می‌دهد عروسک‌بازی بیش از حد دختران باعث زودرنجی و حساسیت زیاد آنها شده و با توجه به اینکه دختران بعد از سن هفت سالگی به مدرسه می‌روند، ممکن است عروسک‌بازی زیاد باعث ایجاد آسیب در مدرسه شود و داشتن روحیه حساس  و احساساتی باعث ایجاد ناراحتی برای وی شود.

سعیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عروسک‌بازی را باعث رشد شخصیت و خلاقیت کودک اعلام کرد و افزود: افزایش مهارت فرزندپروری و افزایش اعتماد به نفس و اینکه فرزند دختر احساس کند که می‌تواند یک شخصیتی مثل عروسک را مواظبت و نگهداری کند، از جمله مسائلی است که در وجود کودک تقویت می‌شود و از طرف دیگر شخصیت کودک رشد می‌یابد.

روان‌شناس کودک و نوجوان تصریح کرد: عروسک‌بازی در سنین کودکی یکی از نیازهای کودک است که کارکردهای زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین کارکردهای آن سرگرم‌کنندگی است و در این بازی سرگرم‌کننده انرژی‌ها و هیجانات کودک تخلیه می‌شود.

عروسک‌بازی نمادی از رفتار والدین

وی ادامه داد: از یک طرف دیگر عروسک‌بازی دختربچه‌ها نمادی از رفتار والدین و مخصوصا رفتار مادر است، کودک مادر را الگوی خود قرار می‌دهد و نوع برخورد مادر با دختر خود در ایجاد ارتباط و رفتار دختر با عروسک تاثیر دارد. در واقع مشاهده می‌شود که رفتار دختر تابعی از رفتار مادر است، دختر عروسکش را چون فرزند خود می‌پندارد و رفتاری که مادرش دارد را با عروسکش همان رفتار را انجام می‌دهد.

روان‌شناس خانواده معتقداست: اگر والدین می‌خواهند به نحوه رفتارشان در خانواده نمره قبولی بدهند، بهتر است به نوع رفتار دختران خود با عروسک‌هایشان توجه کنند چرا که رفتار دختران برآیندی از رفتار پدر و مادرها با همدیگر است.

وی، اهمیت بازی را در رشد و ایجاد خلاقیت کودک به‌قدری مهم ارزیابی می‌کند که معتقد است این مباحث در روان‌شناسی رشد به " تفکر کودک " تعبیر می‌شود.

سعیدی ادامه داد: روان‌شناسان از نحوه رفتار کودک با عروسک به وجود تنش و اضطراب در خانواده کودک پی می‌برند و از طریق عروسک‌بازی به نحوه ارتباط اعضای خانواده با همدیگر آگاه می‌شوند، چرا که دختر کوچک تمام ناراحتی‌ها و شادی‌هایش را با عروسکش درمیان می‌گذارد و به نوعی عروسک سنگ صبورش است.

 

 

کودکان مقلدان راستگو

سکینه ساعدی، پژوهشگر اجتماعی کودک و نوجوان نیز به فارس گفت: گاهی اوقات والدین می‌خواهند در مورد رفتارهای خود در خانواده اطلاع داشته باشند، در این صورت بهتر است به نحوه بازی کردن و به اصطلاح خاله‌‌بازی دخترهایشان توجه کنند.

وی تصریح کرد: معمولا عروسک‌بازی و خاله‌بازی یک دختر با عروسک‌ها یا خواهر یا دختران فامیل همچون دختر خاله، دختر عمو، دختر عمه و دختر دایی‌ها بازتاب رفتار پدر و مادر خودش است. آنها در واقع از رفتار پدر و مادرهای خود تقلید می‌کنند و بسیار مشاهده شده است در یک بازی خانوادگی چند نفره یکی از دختران در نقش مادر، یکی در نقش پدر و بقیه در نقش فرزندان ‌ظاهر می‌شوند و دقیقا نقش پدر و مادر خود را در قالب خاله‌بازی برای آنها بازسازی می‌کنند.

عروسک بازی زبان ارتباط کودک

ساعدی ادامه داد: عروسک‌بازی و خاله‌بازی زبان ارتباط کودک است، کودکانی که در مرحله رشد نیازهایشان را با عروسک‌بازی اعلام می‌کنند و آنهایی که نمی‌توانند نیازها و خواسته‌های خود را به صورت کلامی بیان کنند، معمولا با حرف زدن با عروسک‌هایشان سعی می‌کنند خود را به پدر و مادر بفهمانند.

وی با بیان اینکه والدین می‌توانند با استفاده از عروسک‌بازی نقش‌های متفاوتی را به کودک واگذار کنند، خاطرنشان کرد: والدین می‌توانند با مشارکت در بازی کودک آنها را در موقعیت‌های خاصی قرار دهند تا واکنش کودک را در آن لحظه بسنجند مثلا می‌توانند یک موقعیت همراه با ترس و اضطراب برای کودک ایجاد کرده و با کمک عروسک‌هایش روش رویارویی با این موقعیت را به او بیاموزند و راه‌حل مناسبی پیدا کنند یا اگر کودک از آمپول زدن می‌ترسد عروسک‌ها به او کمک کنند تا بر ترس خود غلبه کند .

ساعدی ادامه داد: یک دختربچه که عروسک‌بازی می‌کند؛ مادری را در سن کوچکی و کودکی تمرین می‌کند، وقتی او عروسکش را بغل می‌کند، به او غذا می‌دهد و صورتش را شسته و لباس‌هایش را عوض می‌کند و حتی برای او لباس می‌خرد؛ او مادری را تمرین می‌کند برای این است که او در آینده هر چند سن کمی نیز داشته باشد؛ ازدواج کند به راحتی از عهده نیازها و کارهای کودکش برمی‌آید و آنها را انجام می‌دهد.

عروسک‌بازی اسرار درونی کودک را بیان می‌کند

پژوهشگر اجتماعی کودک و نوجوان تصریح کرد: عروسک‌بازی و خاله‌بازی دختربچه‌ها شاید در ابتدا صرفا یک بازی به ذهن بیاید که اقتضای سن کودک باشد ولی روان‌شناسان و رفتارشناسان از روی نوع بازی و حتی نقاشی کشیدن کود‌ک و نحوه رنگ‌آمیزی نقاشی و حتی حرف‌هایی که دختران به همدیگر می‌زنند، به اسرار درونی کودک پی‌ می‌برند.

ساعدی، نقش درمانی بازی کودک را یکی دیگر از کارکردهای عروسک بازی دختران اعلام کرد و افزود: اگر والدین در رفتارهای کودکان خود دقت کرده باشند طی زمانی که کودک به هر علتی بیمار شده و از عروسک‌هایش دور افتاده باشد به محض اینکه یک سلامتی مختصری یافته باشد، در مرحله اول سراغ عروسک‌ها رفته و با بازی کردن و خود را با آنان مشغول کردن باعث راحتی ادامه درمان کودک می‌شود.

فضای مجازی والدین را از کودک غافل نکند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رواج و گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: متاسفانه پدر و مادرها بیشتر در فضای مجازی غوطه‌ور هستند و این موضوع باعث می‌شود که کودک ساعت‌ها با عروسک‌های خود تنها بماند و از آنجا که عروسک‌ها نمی‌توانند به صحبت‌های او واکنش نشان دهند، بنابراین رفته رفته این کودک به شدت احساس تنهایی کرده و افسرده می‌شود.

ساعدی ادامه داد: هر چند که بازی دختربچه‌ها با عروسک‌هایشان و خاله‌بازی تاثیرات بسیار مفیدی برایش دارد ولی اگر والدین کودکان را در یک اتاق خالی رها کنند، آسیب‌پذیری این موضوع بیشتر می‌شود و حتی عروسک‌ها نیز نمی‌توانند او را شاد کنند.

پژوهشگر اجتماعی کودک و نوجوان به والدین توصیه کرد دنیای کودک خود را بشناسند و در هر دوره از مراحل رشد و شخصیت کودک رفتارها و درخواست‌های متفاوتی داشته باشند و با گام‌های کودکانه مسیر رشد را برایش هموار کنند  و احساس امنیت و آرامش را به کودک هدیه دهند.

گزارش از معصومه درخشان

انتهای پیام/60020/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول