اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس از برنامه‌های روز دانشجو در گنبدکاووس گزارش می دهد

از تریبون آزاد تا مسابقات ورزشی و نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان در گنبدکاووس

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی 9 گانه گنبدکاووس برنامه‌های ویژه ای را برای بزرگداشت روز دانشجو در 16 آذرماه تدارک دیده‌اند که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی ساماندهی شده است.

از تریبون آزاد تا مسابقات ورزشی و نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان در گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، روز دانشجو، در ایران اسلامی به ۱۶ آذرماه اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجوی انقلابی و عدالتخواه که به هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با انگلستان، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، گرامی داشته می‌شود.

در دههٔ ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۵، پس از سقوط حکومت طاغوتی پهلوی پدر، فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران بسیار افزایش یافت. پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تظاهرات‌ و اعتصاب‌های پراکنده‌ای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران و همچنین بازار، از جمله در تاریخ ۱۶ مهر و ۲۱ آبان، برگزار شد.

چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا (که در زمان نخست وزیری مصدق قطع شده بود) از سر گرفته خواهد شد و «ریچارد نیکسون» معاون اول ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد. این موضوع فرصت لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در ۱۴ آذر دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت. دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت.

سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاس‌های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی کردند. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک کردند که موجب شهادت مظلومانه سه دانشجوی این دانشکده به نام‌های «احمد قندچی»، «آذر (مهدی) شریعت‌رضوی» و «مصطفی بزرگ‌نیا» شد. فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد.

وقایع آذر ۱۳۳۲، نمایانگر واکنش وحشیانه به فعالیت‌های دانشجویی بود و به دنبال آن سرکوب نظام‌مند تمامی اشکال دیگر مخالفت‌ها، روی داد. ۱۶ آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد. دانشجویان پس از آن، هر سال در این روز اعتصاب‌های دانشجویی به راه می‌انداختند و در واقع ۱۶ آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت منحوس پهلوی و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد.

از این رو هر ساله در سالگرد این حادثه در دانشگاه‌های مختلف کشور برنامه‌هایی برای بزرگداشت روز دانشجو و گرامیداشت یاد شهدای این روز برگزار می‌شود که برای جویا شدن برنامه دانشگاه‌های گنبدکاووس به سراغ مدیران این دانشگاه‌ها رفته‌ایم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به ضرورت برگزاری برنامه‌های مشترک و تجمیعی دانشگاه‌های شهرستان، تصریح کرد: در 16 آذر امسال باید همه ما تلاش کنیم تا بار دیگر ارزش‌های انقلاب را در قالب‌های پویا و جذاب بر سر دست گرفته و نمایان کنیم.

بذرافشان با بیان اینکه برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی به مدت یک هفته یکی از برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گنبدکاووس است، تاکید کرد: دیدار با خانواده 15 دانشجو معلم شهید شهرستان نیز از برنامه دیگر ما به همین مناسبت است.

وی از برگزاری همایش بررسی مشکلات دانشجویان در قالب جلسه پرسش و پاسخ در این دانشگاه خبر داد و گفت: یک سخنرانی ویژه با موضوع 16 آذر و روز دانشجو نیز در زنگ فرهنگی به همراه نمایشگاه کتاب و مراسم متمرکز جشن روز دانشجو برنامه‌های تدارک دیده شده برای این مناسبت بزرگ و ارزشمند است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه برای برگزاری باشکوه برنامه‌های 16 آذر برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سخنرانی سیاسی و فرهنگی و مسابقات ورزشی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های طراحی شده برای اجرا در روز دانشجو و هفته منتهی به آن است.

احمد مهرابیان از حضور  تحصیل دو چهره ملی و بین‌المللی ورزش کشور در این دانشگاه خبر داد و گفت: در روز دانشجو با حضور مسوولان و مدیران شهرستانی از این دو چهره بزرگ ورزشی ملی و بین‌المللی تجلیل به عمل خواهد آمد.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با تاکید بر اینکه در 16 آذر امسال جاری مراسم تجلیل از دانشجویان برتر علمی، فرهنگی و ورزشی موسسه آموزش عالی شمس در سالن اجتماعات این موسسه برگزار می‌شود، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب، سخنرانی ریاست دانشگاه در جمع دانشجویان، مسابقات ورزشی و یک همایش علمی ویژه در حوزه اقتصادی و فرهنگی از عمده برنامه‌های موسسه آموزش عالی شمس در ایام بزرگداشت روز دانشجو است.

سمیعی از برگزاری کارگاه آموزشی امنیت در فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدات این فضا در ایام بزرگداشت روز دانشجو در موسسه آموزش عالی شمس خبر داد و اضافه کرد: با همکاری پلیس فتا تلاش خواهیم کرد تا مبانی و مفاهیم مباحث این حوزه را به سمع و نظر دانشجویان برسانیم.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه کوثر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه در 16 آذر امسال و روز یزرگداشت مقام دانشجو در این دانشکده همچون سال‌های گذشته بازارچه فروش صنایع دستی و فرش دانشجویان ایجاد می‌شود، گفت: تمامی آثار این بازارچه محصولات تولید شده توسط خود دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای کوثر خواهد بود.

بهجت توحیدی از حضور دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه کوثر گنبدکاووس در نمایشگاه بین‌المللی فرش امسال خبر داد و تصریح کرد: در این نمایشگاه چندین سفارش ملی و بین‌المللی دریافت کردیم که به نوبه خود موفقیت بزرگی برای دانشجویان ما به شمار می‌آید و امیدواریم بخشی از آن را در 16 آذرماه رونمایی کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه 16 آذر بهترین فرصت برای تببین رخدادهای این روز و ارزش‌های متعالی آن است، افزود: قیام دانشجویان برای دفاع از آزادگی و استقلال میهن که منجر به شهادت سه تن از این عزیزان شد باید با شناخت کامل فسلفه این قیام همراه باشد.

فخیره با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، اردویی و علمی ویژه‌ای به مناسبت 16 آذر در دانشگاه گنبدکاووس خواهیم داشت، تاکید کرد: شورای فرهنگی دانشگاه متشکل از مسوولان، نمایندگان اساتید و دانشجویان با بررسی تمامی ابعاد موجود برنامه‌های خاصی را برای این ایام در نظر گرفته‌اند.

معاون اجرایی دانشگاه پیام نور شهرستان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس پیرامون برنامه‌های این دانشگاه در روز 16 آذر، اظهار کرد: تریبون آزاد با موضوع رسالت‌های دانشجوی تراز انقلاب در این دانشگاه با حضور مسوولان و رسانه‌ها برگزار خواهد شد.

علی خسروی از حضور مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گلستان در این دانشگاه و سخنرانی به مناسبت 16 آذرماه خبر داد و گفت: امیدواریم برنامه‌های فرهنگی و ورزشی دیگری نیز که پیش‌بینی کرده‌ایم به نحو مطلوبی اجرایی شود.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول