اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشست کمیسیون دولتی تاجیکستان و ازبکستان به سال آینده موکول شد

نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و ازبکستان که انتظار می‌رفت اواسط دسامبر سال جاری برگزار شود به سال آینده میلادی موکول شد.

نشست کمیسیون دولتی تاجیکستان و ازبکستان به سال آینده موکول شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و ازبکستان که انتظار می‌رفت اواسط دسامبر سال جاری برگزار شود به سال آینده میلادی موکول شد.

طبق داده‌های آژانس آمار تاجیکستان حجم مبادله تجاری میان 2 کشور در 9 ماه نخست سال جاری حدود 218 میلیون دلار بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 2.4 برابر افزایش داشته است.

تاجیکستان طی این دوره به ازبکستان 126.2 میلیون دلار کالا صادر و از ازبکستان به میزان 91.7 میلیون دلار محصولات وارد کرده است.

جلسه کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری تاجیکستان و ازبکستان که در تاریخ 10 ژوئن سال جاری میلادی تحت سرپرستی نخست وزیران 2 کشور در شهر دوشنبه برگزار شد دستاورد بزرگی در روابط میان 2 کشور به شمار می‌رود.

در این اجلاس 2 کشور در زمینه لغو رژیم روادید و تعیین حدود منطقه مرزی سد نیروگاه «فرهاد» به توافق دست یافتند.

بنابر توافقات 2 طرف در نخستین سفر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان سندی در زمینه «سفر متقابل شهروندان» به امضا رسید که بر اساس آن ساکنان هر 2 کشور امکان تردد در قلمرو 2 کشور بدون روادید به مدت یک ماه را به دست آوردند.

آن زمان طرفین همچنین تصمیم خود در زمینه افتتاح خط ریلی، اتوبوس و همچنین گذرگاه‌های مرزی میان 2 کشور را تایید کردند.

در مورد مسائل مرزی 2 کشور توافق کردند که منطقه استقرار نیروگاه فرهاد به تاجیکستان تعلق خواهد داشت و خود این نیروگاه برق آبی در مالکیت ازبکستان خواهد بود.

حفاظت این نیروگاه بر عهده طرف تاجیک و تامین فنی آن بر دوش ازبکستان گذاشته شد.

در پایان این نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و ازبکستان در دوشنبه، وزارتخانه‌ها و موسسات رسمی 2 طرف به آماده سازی پیش نویس توافقنامه‌ میان 2 کشور در زمینه همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، ارتباطات، تجارت، اقتصاد و مسائل مرزی موظف شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول