اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

نماینده مردم تبریز در مجلس مطرح کرد

تفکر مدرک‌گرایی سبب بیکاری بیش از40درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه تفکر مدرک‌گرایی سبب بیکاری بیش از۴۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده است، گفت: اجرای طرح کاردانی پیوسته با هدف تربیت تکنسین ماهر در شرایط فعلی هنرستان‌ها از همان ابتدا شکست خورده است.

تفکر مدرک‌گرایی سبب بیکاری بیش از40درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمداسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه مدرک‌گرایی به جای مهارت‌آموزی همچون خوره به جان نظام آموزشی کشور افتاده و در حال نابود کردن آن از درون است، اظهار داشت: راهکارهای متفاوتی برای برون‌رفت از  این مشکل وجود دارد که بهترین آن فرهنگ‌سازی در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان برای گرایش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و اصلاح ساختار آموزشی کشور است.

نخستین مدارس فنی و حرفه‌ای نیز در کنار صنایع ایجاد شدند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیربنای هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای قبل از دهه پنجاه گذاشته شد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک سری صنایع را وارد شهرهای همچون اراک کرد و نخستین مدارس فنی و حرفه‌ای نیز در کنار این صنایع ایجاد شدند.

راهکارهای متفاوتی برای  برون‌رفت از  مشکل مدرک‌گرایی و گرایش به رشته‌های فنی وجود دارد که بهترین آن فرهنگ‌سازی و اصلاح ساختار آموزشی کشور است

هنرستان‌های ایران به لحاظ تجهیزات نزدیک به 30 سال عقب افتاده‌اند

وی با بیان اینکه رویکرد تاسیس هنرستان‌ها در کنار صنایع، به مرور با گرایش به مدرک‌گرایی به فراموشی سپرده شد و این مسئله سبب قدیمی شدن تجهیزات هنرستان‌ها به مرور شد تا جایی که برای برش یک موتور به نمایندگان رو می‌اندازند تا دستگاهی ساده را برای آنها تهیه کنند، افزود: هنرستان‌ها باید متناسب با نیازهای روز و تحولات بخش صنعت به روزرسانی می‌شدند اما این اتفاق نیفتاد و سبب شده هنرستان‌های ایران به لحاظ تجهیزات نزدیک به 30 سال عقب بیفتند.

تفکر مدرک‌گرایی سبب بیکاری بیش از40درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

سعیدی با بیان اینکه تفکر مدرک‌گرایی سبب بیکاری بیش از40درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده است، اضافه کرد: اجرای طرح کاردانی پیوسته با هدف تربیت تکنسین ماهر در شرایط غیرکیفی فعلی هنرستان‌ها و مدارس فنی  و حرفه‌ای از همان ابتدا شکست خورده است.

وی با بیان اینکه محور آموزش در هنرستان‌ها باید مهارت‌آموزی باشد نه ارائه مدرک و گذراندن دروس تئوری، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید در این زمینه با بخش صنعت رابطه برقرار کند تا در قبال ارائه خدمات از تجهیزات به روز کارخانه‌ها بهره‌مند شوند.

حلقه مفقوده اشتغال و آموزش در ارتباط صنعت و آموزش نهفته است

سعیدی با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده اشتغال و آموزش کشور در ارتباط صنعت و آموزش نهفته است، ادامه داد: آموزش و پرورش نیروی انسانی ماهر صنایع را تربیت و تامین و در مقابل صنایع نیز تجهیزات و امکانات مناسب را در اختیار آنها قرار دهد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول