اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

جن کریستنسن و مایکل ندلمن

اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بر اقتصاد و مردم آمریکا

مردم جهان در حال تجربه کردن گرم ترین دماها در طول تاریخ مدرن هستند. حتی اگر بهترین سناریو رخ دهد و انتشار گازهای گلخانه ای به صفر کاهش پیدا کند، جهان همچنان به روند گرم شدن خود به میزان 2 درجه سلسیوس ادامه خواهد داد.

اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بر اقتصاد و مردم آمریکا

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: گزارش جدیدی که از سوی دولت آمریکا منتشر شده، ضمن دادن هشدار ترسناکی درباره تغییرات اقلیمی و اثرات ویرانگر آن، می گوید که احتمال دارد در نتیجه این اتفاق  میلیاردها دلار زیان به اقتصاد آمریکا وارد آورد و در سناریویی موحش تر بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور تا آخر قرن حاضر از دست برود.
این مطالعه که توسط دولت فدرال انجام شده قرار بود در ماه دسامبر منتشر شود، اما دولت ترامپ آن را در روز جمعه منتشر کرد، یعنی زمانی که بیشتر آمریکاییان در تعطیلاتی طولانی به سر می برند و توجه شان بیشتر به خانواده و خرید کردن معطوف است.
دیوید استرلینگ مدیر واحد پشتیبانی فنی در مرکز ملی اطلاعات زیست محیطی تاکید کرد که «هیچ مداخله بیرونی در روند تهیه این گزارش صورت نگرفته است.» وی افزود که تغییرات اقلیمی که زمین  در حال تجربه کردن آن است با تمام موارد مشابه تفاوت دارد.
استرلینگ گفت: «دمای میانگین جهانی  بسیار بالاتر رفته و سریع تر از هر زمان دیگری که تمدن مدرن تجربه کرده در حال افزایش است و این گرایش هشدار دهنده را تنها می توان با فعالیت های انسانی مرتبط دانست.»
تیمی مرکب از 13 سازمان فدرال در قالب «برنامه تحقیقات تغییرات اقلیمی آمریکا»، «چهارمین ارزیابی آب و هوایی ملی» را با کمک هزار نفر از جمله 300 دانشمند پیشرو که حدود نیمی از آنان از بیرون دولت بودند در تهیه این گزارش نقش داشته اند.
این دومین جلد از گزارشی دو جلدی است.  جلد اول آن درنوامبر 2017 منتشر شد و چنین نتیجه گیری کرد که «هیچ توضیح قانع کننده  دیگری برای تغییرات اقلیمی جز فعالیت های انسانی به خصوص انتشار گازهای گلخانه ای وجود ندارد.»
یافته های این گزارش با پیام همیشگی پرزیدنت دونالد ترامپ که موضوع تغییرات اقلیمی را یک هیاهوی تبلیغاتی می داند در تضاد است.
روز چهارشنبه در حالی که برخی از آمریکاییان با  سردترین روزشکرگزاری در طول بیش از یک قرن مواجه بودند، ترامپ در توئیتی نوشت «پس چه اتفاقی برای گرمایش جهانی افتاد؟»
اما توضیحات علمی در این و دیگر گزارش های دولت فدرال روشن است: تغییرات اقلیمی را نمی توان با یک روز یا هفته آب و هوای شدید رد کرد، بلکه پدیده ای است که خود را در قالب گرایش های دراز مدت نشان می دهد. مردم جهان در حال تجربه کردن  گرم ترین دماها در طول تاریخ مدرن هستند. حتی اگر بهترین سناریو رخ دهد و انتشار گازهای گلخانه ای به صفر کاهش پیدا کند، جهان همچنان به روند گرم شدن خود به میزان 2 درجه سلسیوس ادامه خواهد داد.
اما در حال حاضر  تحقیقات نشان می دهند که حتی یکی از کشورهای گروه 20 به اهداف آب و هوایی تعیین شده خود نرسیده اند. به نوشته این گزارش بدون کاهش قابل توجه در انتشار گازهای گلخانه ای، تا پایان قرن حاضر میانگین سالانه دمای جهانی در مقایسه با دماهای پیش از دوران صنعتی شدن، می تواند تا 5 درجه سلسیوس یا بیشتر افزایش پیدا کند.

هزینه ها
بر اساس این گزارش هزینه های تغییرات اقلیمی می تواند به صدها میلیارد دلار در سال برسد. احتمالا جنوب شرق آمریکا به تنهایی تا سال 2100 به دلیل دماهای شدید بیش از نیم میلیارد دلار ساعات کاری را از دست خواهد داد.
کشاورزان با روزگار به شدت دشواری مواجه خواهند شد. کیفیت و کمیت محصولات آنها در طول این قرن به دلیل دماهای بالا، خشکسالی و سیل کاهش پیدا خواهد کرد. در بخش هایی از غرب میانه کشاورزان تنها قادر خواهند بود کمتر از 75 درصد محصولاتی را که امروز به عمل می آورند تولید کنند و بخش جنوبی این منطقه نیز احتمال دارد بیش از 25 درصد تولید دانه سویای خود را از دست دهد.
فشار گرما موجب خواهد شد که تولید متوسط لبنیات در طول 12 سال آتی تا یک و نیم درصد تنزل پیدا کند. این صنعت در نتیجه فشار گرمایی سال 2010 متحمل زیانی یک میلیارد و 200 میلیون دلاری شده است.

اثرات این پدیده بر سلامت ما
به نوشته این گزارش دماهای بالاتر جان انسان های بیشتری را نیز خواهد گرفت. تنها در غرب میانه که پیش بینی می شود بیشترین افزایش را در دماهای شدید تجربه کند، تا سال 2090 هر ساله شاهد  دو هزار مرگ پیش از موعد بیشتر خواهد بود.
همچنین شاهد بروز بیشتر امراضی که از طریق پشه ها و کنه ها منتقل می شوند مثل زیکا، خواهیم بود. انتظار می رود که تا سال 2050 به دلیل افزایش دمای هوا موارد بیماری های گرمسیری نیز افزایش پیدا کند. همچنین انتظار می رود وضعیت ابتلا به آسم و آلرژی ها به دلیل تغییرات آب و هوایی وخیم تر شود.
بر اساس نتیجه گیری این گزارش، سلامت هیچ کس از تغییرات آب و هوایی مصون نیست و همگان در معرض امراض ناشی از مصرف مواد غذایی و آب قرار خواهند داشت. به خصوص کسانی که آسیب پذیری بیشتری در مقابل دماهای بالاتر در تابستان دارند کودکان، سالمندان، فقرا و اجتماعات رنگین پوست هستند که خطر ابتلا به بیماری و مرگ در آنها بسیار بیشتر است.

گرما و سیل
فصل آتش سوزی های جنگلی- که همین حالا نیز به نسبت گذشته طولانی تر و مخرب تر شده اند- می توانند تا سال 2050 شش برابر بیشتر از قبل در سال، عرصه های جنگلی  را در بخش هایی از ایالات متحده طعمه خود گردانند. تا سال 2050 تنها نواحی گرفتار حریق شده در جنوب غرب کالیفرنیا می تواند دو برابر شود.
همین حالا نیز تامین آب قابل اعتماد و بی خطر برای هاوایی، منطقه کارائیب و دیگر مناطق به دلیل این افزایش دما مورد تهدید قرار گرفته است.
در امتداد سواحل آمریکا زیرساخت های عمومی و یک تریلیون دلار در ثروت های ملی هزینه شده در املاک و مستغلات به دلیل بالا آمدن سطح دریا، سیلاب ها و خیزاب های طوفانی در معرض تهدید قرار دارند.
بر اساس این گزارش بر سیستم های انرژی مالیات وضع خواهد شد که به این معناست  که هزینه خاموشی ها و کمبود برق و خسارت های بالقوه در برخی بخش ها می تواند تا پایان قرن حاضر به صدها میلیارد دلار درهر سال برسد.
تعداد روزهای بیشتر از 38 درجه سانتی گراد در سال چند برابر خواهد شد. شیکاگو که تعداد این روزها در آن نادر است اندک اندک دارد حالتی شبیه به فونیکس یا لاس وگاس پیدا می کند و تا دو ماه دمای آن به چنین حد سوزانی می رسد.
سطح دریاها نیز از سال 1900 تاکنون تا 20 سانتی متر بالا آمده اند. تقریبا نیمی از این افزایش از سال 1993 رخ داده و این مقدار بیشتر از هر قرن دیگری در 2800 سال گذشته بوده است. برخی کشورها نیز قبلا شاهد زیر آب رفتن اراضی خود بوده اند.
به نوشته این گزارش تا اواسط قرن احتمال دارد که قطب شمال تمام یخ دریایی خود را تا اواخر تابستان از دست دهد و این اتفاق می تواند به  آب شدن بیشتر پرمافراست منجر شود. با ذوب شدن پرمافراست دی اکسید کربن و متان بیشتری در هوا منتشر می شود که احتمالا گرمایش ساخته و پرداخته دست انسان ها را به میزان زیادی تشدید می کند.

چه می توان کرد؟
دلیل تهیه این گزارش  هشدار دادن به سیاست سازان بوده و هیچ توصیه مشخصی در مورد علاج این مشکل ارائه نمی کند. اما می گوید که اگر ایالات متحده بی درنگ مصرف سوخت های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد، با این کار می تواند جان هزاران نفر را نجات داد و میلیاردها دلار منافع را برای کشور حفظ کرد.
وزارت دفاع درتلاش برای درک این است که تغییرات اقلیمی چه خطری را متوجه امنیت کشور می کند. اما دولت ترامپ با خارج کردن کشور از چهارچوب ابتکارات بین المللی نظیر توافق آب و هوایی پاریس که هدف آن کاستن از دمای جهانی بود و طرح این ادعا که این پیمان ها برای اقتصاد آمریکا غیرمنصفانه هستند، پیام دیگری ارسال کرده است.
سازمان ملل درگزارشی که در ماه اکتبر منتشر شد از تمام دولت ها خواست تا دست به «تغییراتی سریع، گسترده و بی سابقه در تمام ابعاد جامعه برای اجتناب از فجایع ناشی از تغییرات اقلیمی بزنند.» این گزارش پیش بینی کرده است که زمین در زمانی به نزدیکی سال 2030 به آستانه افزایش دمایی یک و نیم درجه سلسیوسی خواهد رسید که از سطح دمای پیش از دوران صنعتی شدن بیشتر است. همچنین این گزارش می گوید که جهان با خطر خشکسالی، آتش سوزی، سیل و کمبود مواد غذایی برای صدها میلیون نفر از مردم مواجه است.

زمان اقدام است
واکنش ها نسبت به این گزارش جدید در سطح جامعه علمی مثبت بوده است. رابرت بولارد دانشمند زیست محیطی از دانشگاه جنوب تگزاس می گوید: «اگر می خواهیم این کشور را مثل یک کسب و کار اداره کنیم، زمان آن است که قبل از آنکه جان انسان های بیشتری را بگیرد، به آب و هوا به عنوان یک تشدید کننده تهدید بپردازیم.»
«در هیوستون اجتماعات رنگین پوستان پشت سر هم رخدادهای آب و هوایی بزرگ را تحمل کرده اند، بی آنکه واشنگتن تایید کند که تغییرات آب و هوایی عامل آنها بوده اند. ما سال هاست که می دانیم این مسئله حقیقت دارد و برای سازماندهی و دست زدن به تلاش های سیاسی محلی، مهم است که نه تنها اطلاعاتی شبیه این را در نظر بگیریم بلکه باید به آن باور آورده و بر اساس آن عمل کنیم.»
دانشمندانی که سال هاست نسبت به پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی زنگ خطر را به صدا درآورده اند از یافته های این گزارش استقبال کرده اند. بیورلی رایت مدیر موسس «مرکز جنوب عمیق برای عدالت زیست محیطی» و استاد دانشگاه دیلارد می گوید: «یافته های گزارش دولت ترامپ نشان می دهد که هر چه می گذرد سلامت و زندگی روزمره آمریکاییان به دلیل تغییرات اقلیمی بیشتر مختل می شود. ما باید دولت را به چالش بکشیم تا از این اطلاعات برای بازسازی و تقویت اجتماعاتی استفاده کند که در مسیر مستقیم فجایعی قرار دارند که صنعت سوخت های فسیلی و دهه ها سیاست های ضعیف که نگرانی های ما را نادیده گرفته اند برایشان به همراه داشته اند. واقعیت های علمی را نمی توان انکار کرد. بیایید این مشکل را حل کنیم.»
 نویسندگان: جن کریستنسن و مایکل ندلمن (Jen Christensen / Michael Nedelman)  روزنامه نگار
منبع: yon.ir/Kr1s9

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول