اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

فارس گزارش می‌دهد

مالکیت بقعه امامزاده هاشم (ع) دماوند؛ از ادعا تا واقعیت

تغییر مالکیت آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند موضوعی است که طی چند سال اخیر هر از گاهی از طرف افرادی عنوان می‌شود، امامزاده‌ای که بر اساس اسناد در حوزه تقسیمات کشوری استان تهران و متعلق به دماوند است.

مالکیت بقعه امامزاده هاشم (ع) دماوند؛ از ادعا تا واقعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، مالکیت آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند موضوعی است که طی چند سال اخیر هر از گاهی از طرف افرادی عنوان می‌شود؛ امامزاده‌ای که قرن‌هاست مردم شهرستان دماوند خادم آن هستند.

در روزهای اخیر پس از پخش گزارش رونمایی از سند تک برگی آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) در بخش خبری شبکه پنج سیما، برخی مسؤولان آمل نسبت به آن واکنش‌ نشان دادند تا دوباره این مسأله در رسانه‌ها و فضای مجازی با بازتاب‌های متفاوتی همراه شود.

در 60 کیلومتری شمال شرق تهران و در بالاترین ارتفاعات مشرف به دماوند و دشت مشاء، بقعه‌ امامزاده هاشم (ع) قرار گرفته است؛ بنای کنونی این بقعه نوساز و پیوسته در حال گسترش و توسعه بوده و قدمت بنای اصلی آن به دوره صفویه باز می‌گردد که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است.

همچنین کوهستانی بودن منطقه و قرارگیری بنای امامزاده هاشم (ع) در مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور یعنی هراز، علاوه بر کارکرد اصلی مذهبی و زیارتی آن، زمینه‌ساز پیدایش کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده و توقفگاه مناسبی را برای زائران و مسافران خسته از راه فراهم آورده است.

*سند شش دانگ بقعه امامزاده هاشم (ع) در حوزه ثبتی دماوند

این منطقه توسط دو رودخانه سیراب می‌شود که یکی از مشرق و از دریاچه‌های تار و مومج سرچشمه می‌گیرد و دیگری از شمال‌غربی جاری می‌شود که از روستای مشاء در پای گردنه امامزاده هاشم (ع) عبور می‌کند و اتصال این دو رود، رود دماوند را تشکیل می‌دهد.

از این رو، رونق بسیار چشم‌گیر این منطقه در مساعدترین نقطه آب و هوایی استان تهران و شهرستان دماوند موجب شده است تا مسؤولان استان مازندران و شهرستان آمل نسبت به آستانه مقدس امامزاده هاشم (ع) ادعای مالکیت داشته باشند.

بقعه مبارک آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) در طول قرن‌های گذشته در حوزه استحفاظی، طبیعی و جغرافیایی شهر دماوند در استان تهران بوده که همواره مورد اعتماد و احترام اهالی این شهرستان است.

این بقعه مبارکه طی سالیان متمادی توسط اجداد و مردم دماوند نسل به نسل نگهداری، مرمت، و اداره شده است که سند شش دانگ آن از سنگ 56 مشاء دماوند جزو حوزه ثبتی دماوند در اداره ثبت اسناد شهرستان دماوند صادر شده است.

*حواشی مسائل مالکیتی امامزاده هاشم (ع) سیاسی است

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس در خصوص حواشی مالکیت آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) دماوند تأکید دارد که تمام اقدامات صورت گرفته در خصوص مالکیت امامزاده هاشم (ع) سیاسی بوده و هیچ مبنای حقوقی، عرفی و ثبتی به دنبال آن وجود ندارد.

قاسم میرزایی‌نیکو با بیان اینکه مدارک زیادی نشان می‌دهد که بقعه مبارک امامزاده هاشم (ع) سال‌ها توسط اداره اوقاف و امور خیریه دماوند اداره شده است، می‌گوید: تولیت آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) همه اهل مشاء بودند و حتی سندی از سال 1304 وجود دارد که این بقعه به عنوان آثار فرهنگی آبعلی از توابع شهرستان دماوند به ثبت رسیده است.

به گفته وی تمام مسؤولان گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله صفارهرندی، حیدر مصلحی، مسجد جامعی و ... اعلام کرده‌اند که مالکیت بقعه امامزاده هاشم (ع) با شهرستان دماوند است.

*سند اثبات تعلق بقعه امامزاده هاشم (ع) برای دماوند در کتب تاریخی

عضو کمیسیون شوراها و و امور داخلی مجلس تصریح کرد: همچنین کتاب‌های تاریخی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد بقعه مبارکه امامزاده هاشم (ع) متعلق به دماوند است.

میرزایی‌‌نیکو با اشاره به اینکه از موضوع که بخش لاریجان و قله دماوند جزو شهرستان دماوند بوده، می‌‌گذریم، اظهار داشت که مردم دماوند از داخل منازل خود بقعه مبارک امامزاده هاشم (ع) را مشاهده می‌کنند و نمی‌توانند ببینند که تولیت آن با کسانی دیگر باشد.

وی از پیگیری این موضوع در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اضافه کرد: در خصوص مسائل بقعه امامزاده هاشم (ع) از وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی سؤال کردیم که جوابی نداشتند و سؤالات آماده ورود به صحن مجلس است، اما رعایت شئونات را کردیم و فعلا مطرح نکرده‌ایم.

*آخرین اظهار نظر رئیس اوقاف درباره عدم تغییرات در بقعه/ 28 نماینده تهران پای مسأله بقعه امامزاده هاشم (ع) هستند

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس خاطرنشان کرد: آخرین اقدامات صورت گرفته، این است که معاون حقوقی رئیس جمهور پیش‌داوری انجام داده که اطلاعات لازم در اختیار او قرار گرفته است.

میرزایی‌نیکو تأکید کرد: 28 نماینده تهران پای مسأله بقعه امامزاده هاشم (ع) هستند و اگر اتفاقی در این خصوص بیفتد، حتماً اقدامات لازم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به دیدار اخیر مسؤولان شهرستان دماوند با رئیس سازمان اوقاف و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دیدار اخیری به مناسبت تبریک هفته وقف با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انجام شد، حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد که هیچ تغییر و تحولی در خصوص بقعه امامزاده هاشم (ع) انجام نخواهد شد و این اقدام را با توجه به تبعات اجتماعی و فرهنگی به صلاح نمی‌دانند.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس ادامه داد: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ثابت کردیم که کتل امامزاده هاشم (ع) که در مصوبه سال 1366 هیأت وزیران از دماوند جدا و به آمل ملحق شده، با بقعه امامزاده هاشم (ع) حدود سه کیلومتر فاصله دارد.

*دلایل دماوندی‌ها برای تعلق امامزاده هاشم (ع) در حوزه تقسیمات کشوری تهران

نخست اینکه مالکیت آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) طبق قانون و سبقه تاریخی در اختیار استان تهران و شهرستان دماوندبا اسناد موجود مشخص است و توسط مسؤولان این استان نیز در اختیار معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، وزارت کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

از این رو، مشخصات بقعه متبرکه امامزاده هاشم (ع) در کتابچه تعیین مختصات جغرافیایی، اجزاء و عناصر تقسیمات کشوری در حوزه شهرستان دماوند با مختصات 50 ثانیه و 46 دقیقه و 35 درجه طور جغرافیایی و 00 ثانیه و 02 درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.

دوم اینکه بر اساس نقشه مصوب دهستان بندی ممهور به مهر هیأت دولت در تاریخ 9 دی‌ماه سال 1396 بقعه امامزاده هاشم (ع) از لحاظ وقوع مکانی در دهستان تاررود در بخش مرکزی شهرستان دماوند واقع شده است؛ از نظر عوارض طبیعی، خط رأس و خط القعر مکان امامزاده هاشم بر اساس واقعیات منطقه و عکس موجود در حوزه آبریز شهرستان دماوند قرار گرفته است.

سوم اینکه محدوده ثبتی و عرفی به استناد مدارک موجود مکان امامزاده هاشم (ع) در محدوده شهرستان دماوند واقع شده و سند مالکیت شش دانگ بقعه و ارضی متعلق به امامزاده هاشم (ع) به شماره پلاک 2975 فرعی از سنگ 56 اصلی مشاء در حوزه ثبتی و از طریق اداره ثبت اسناد و املاک دماوند سه جلد به سند مالکیت صادر و تحویل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند شده است.

در این خصوص، کلیه امور بقعه مبارکه امامزاده هاشم (ع) از زمان تأسیس اوقاف توسط سازمان اوقاف استان تهران و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند صورت گرفته و امام جمعه شهرستان، نماینده مردم شریف شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر دماوند به موجب احکام صادره از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران به عنوان هیأت امنای بقعه مبارکه امامزاده هاشم (ع) منصوب و وظایف خود را انجام می‌دهند.

همچنین وجود صدها برگ سند در این سازمان حکایت دیگری از مستندات مسلم و غیرقابل انکار تعلق امامزاده هاشم (ع) و اراضی آن شهرستان دماوند دارد؛ حتی قبل از تأسیس اوقاف، بنا بر روایت اهالی دماوند به ویژه منطقه مشاء که در تاریخ شفاهی شهرستان سینه به سینه نقل شده که اهالی مشاء متولی آستان مبارک امامزاده هاشم (ع) در طول تاریخ بوده‌اند.

*ثبت بقعه امامزاده هاشم (ع) در آثار میراث فرهنگی ملی دماوند

چهارم اینکه وزارت فرهنگ و هنر نیز در سال‌های 1304 و 1311 امامزاده هاشم (ع) را به عنوان آثار ملی آبعلی تصویب کرده که این بقعه متبرکه در سازمان میراث فرهنگی استان تهران به شماره 617 جزو آثار تاریخی شهرستان دماوند به ثبت رسیده است.

پنجم اینکه به موجب مصوبه انجمن شهرستان دماوند در تاریخ 25 فروردین‌ماه سال 1345 شهرداری موضوع تعیین محدوده و حدوده اربعه شهر و محلات داخل آن مبنی بر وقوع در شعاع 6 کیلومتری حوزه خدماتی مستند به صورت‌جلسه 132 مورخ 22 آبان‌ماه سال 1344 انجمن شهر دماوند، حد شمالی حوزه خدماتی آبریز تپه‌های محلات مشاء بیانگر وقوع بقعه مبارک امامزاده هاشم (ع) در پایین‌تر از آبریز مشرف به امامزاده است.

ششم اینکه از نظر اسناد تاریخی شامل کتب تاریخی، سفرنامه‌ها و دایر المعارف‌ها از جمله فرهنگ آبادی‌های سازمان جغرافیایی سال 1335، نقشه دهستانی سال 1366 مرکز آمار ایران و نقشه سازمان اسناد ملی ایران از گردنه امامزاده هاشم (ع) در شهرستان دماوند یاد شده و حتی گردنه قبل از درگذشت این امامزاده به گردنه بزم مشاء نام داشته است.

بر اساس اسناد و مدارک ثبتی موجود بقعه امامزاده هاشم (ع) در محدوده ثبتی و عرفی روستای مشاء از توابع شهرستان دماوند قرار دارد و کتل امامزاده هاشم (ع) که توسط برخی مسؤولان شهرستان آمل ادعا شده صرفاً به معنای گردنه اطلاق می‌شود و کتل امامزاده هاشم با بقعه و آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) از لحاظ جغرافیایی و محل وقوع تفاوت دارد.

هفتم اینکه همچنین بقعه مبارک امامزاده هاشم (ع) در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 در بخش مرکزی دهستان تارود با 18 نفر جمعیت سرشماری شده که طی نامه شماره 78014 مورخ 24 اردیبهشت‌ماه سال 1397 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، این سرشماری را تأیید شده است.

هشتم اینکه بر اساس ماده 17 آیین‌نامه تقسیمات کشوری و در اجرای ماده 10 و 13 قانون تقسیمات کشوری در مواقع انجام هرگونه انتزاع و الحاق لازم است که حفظ مکان‌ها به لحاظ جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی به ویژه دسترسی به نزدیک‌ترین حوزه اداری رعایت شود که به همین لحاظ، بقعه کاملاً به دماوند نزدیک است.

*مصوبه جنجالی سال 1366 هیأت وزیران/ ماجرای الحاق کتل امامزاده هاشم (ع) به آمل

در سال 1366 هیأت وزیران مصوبه‌ای صادر کرد که بخش‌هایی از شهرستان دماوند از جمله قله دماوند و منطقه لاریجان از شهرستان دماوند منتزع و به شهرستان آمل ملحق شود.

در بخشی از آن مصوبه آمده که کتل امامزاده هاشم (ع) نیز به لاریجان ملحق شود که اکنون بعد از گذشت 30 سال از مصوبه، برخی از مسؤولان مازندران به ویژه نماینده مردم شریف آمل در مجلس کلمه کتل را به بقعه تفسیر کرده است و درصدد انتزاع و جدا کردن بقعه امامزاده هاشم (ع) از شهرستان دماوند استان تهران و الحاق آن به شهرستان آمل در استان مازندران است.

آنچه مسلم است کتل امامزاده هاشم (ع) با بقعه امامزاده هاشم (ع) دو نقطه جغرافیایی متفاوت و مجزا بوده که در تقسیمات کشوری نیز کتل امامزاده هاشم (ع) در استان مازندران واقع شده و با بقعه امامزاده هاشم (ع) که در تقسیمات کشوری استان تهران واقع شده فاصله دارد.

متأسفانه در برخی نامه‌نگاری‌های استان مازندران، کتل امامزاده هاشم (ع) را به جای بقعه امامزاده هاشم (ع) استفاده می‌کنند که این دو از لحاظ جغرافیایی کاملاً متفاوت و مجزا هستند و کتل در گویش محلی به معنی گردنه است و ربطی به بقعه امامزاده هاشم (ع) ندارد.

همچنین بر اساس تصاویر ماهواره‌ای کاملاً مشخص است که گردنه امامزاده هاشم (ع) خط الرأس دو استان نیست و خط رأس واقعی سه کیلومتر دور تر به طرف استان مازندران قرار دارد.

*پاسخ استاندار سابق تهران درباره امامزاده هاشم (ع)

محمدحسین مقیمی، استاندار سابق تهران که پیش از این زمانی که معاون سیاسی وزیر کشور بود، در دیداری که با مردم دماوند در مسجد جامع این شهرستان داشت در پاسخ به سؤالی در مورد مالکیت بقعه امامزاده هاشم (ع) اظهار کرد: این بقعه متعلق به شهرستان دماوند است.

وی گفت که مسأله مالکیت امامزاده هاشم (ع) دعوایی بین استان‌های تهران و مازندران است و اگر قرار باشد مالکیت این بقعه تغییر کند، تصمیم نهایی در مورد آن برعهده حوزه سیاسی وزارت کشور است، اما از نظر استانداری تهران بقعه مبارک امامزاده هاشم (ع) متعلق به شهرستان دماوند است.

*وقوع قائله‌ای همچون کازرون دور از انتظار نیست

علاوه بر موارد مطرح شده که اثبات‌کننده تعلق آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) به شهرستان دماوند است، از لحاظ وابستگی عمیق روحی و مذهبی مردم شهرستان دماوند به امامزاده هاشم (ع) نیز واضح است.

با شرایط کنونی که دشمنان خارجی نظام و ایادی و عوامل آنها در داخل درصدد سوءاستفاده از هرگونه اختلافات و دامن زدن آن به ویژه اختلافات قومی و تقسیمات کشوری هستند دامن زدن به جدایی منطقه‌ای که مردم شهرستان دماوند وابستگی عمیق روحی و مذهبی به آن دارند عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

لازم است وقتی مردم مؤمن  دماوند و لاریجان قرن‌هاست که در کنار یکدیگر با صمیمیت زندگی کرده‌اند مقامات کشور از هرگونه اقدام تنش‌زا و تحریک‌کننده پرهیز کنند.

==================

گزارش از: مهدی مرادی

==================

انتهای پیام/67015/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول