اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

استادیار دانشگاه علوم کشاورزی ساری اعلام کرد

توصیه‌ به باغداران مازندرانی برای جلوگیری از یخ‌زدگی

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: کشاورزان با مدیریت آبیاری، تغذیه و عملیات باغبانی در باغ می‌توانند امیدوار باشند.

توصیه‌ به باغداران مازندرانی برای جلوگیری از یخ‌زدگی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، معمولا در آذر ماه به‌دلیل سرمای ناگهانی نگرانی‌های باغداران مازندران آغاز می‌شود که نکند محصول‌شان دچار یخ‌زدگی حتی برخی از باغداران قبل از رسیدگی کامل نسبت به برداشت میوه اقدام می‌کنند.

طی سال‌های اخیر با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی بخشی از نگرانی‌های باغداران مازندران کاسته شده اما باز هم نگرانی باتوجه به اقلیم مازندران همیشه همراه تولیدکنندگان است.

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درختان مرکبات جز گیاهان گرمسیری و نیمه‌گرمسیری محسوب می‌شوند که پرورش مرکبات باتوجه به دریای خزر به وجود آمده است.

مهدی حدادی‌نژاد با اشاره به اینکه میزان تحمل مرکبات نسبت یخ‌زدگی منفی چهار تا 6 درجه است، افزود: مثل اتفاقی که در سال 92 برای درختان مرکبات افتاد که برگ‌ها شروع به لوله شدن کرده و حتی سوختگی تنه درخت نیز به چشم خورد که در چنین شرایطی معمولا باتوجه به خشک شدن سرشاخه‌ها درختان برای سال بعد محصول نمی‌دهند البته هر چه میزان سرما بیشتر باشد ممکن است به مرگ درخت بینجامد.

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: ریزش و شمالی شدن جبهه هوای سرد موجب افت ناگهانی دما  شده و می‌تواند به درختان بارده خسارت وارد کند.

حدادی‌نژاد تصریح کرد: در سال 92 یخ‌‌زدگی موجب ریزش میوه درختان شد در چنین شرایطی ازسوی کارشناسان اعلام شد که می‌توانند میوه را انبار کنند ولی پیش‌بینی اشتباه بود به این دلیل که یخ‌زدگی بافت میوه را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: در سال 92 میوه‌های یخ‌زده را نباید به انبارها می‌بردند و باید به بازار عرضه می‌شد که موجب خسارت سنگینی شد.

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: همچنین برخی از ارقام مرکبات متحمل به سرما ازجمله نارنج سه برگ به‌عنوان ارقام متحمل در برابر سرما که تا منفی 20 درجه مقاومت می‌کند.

حدادی‌نژاد بیان کرد: همچنین ارقام مرکبات باید در مکانی احداث شود که طی سال‌های گذشته سرمازدگی اتفاق نیفتاده باشد و همچنین از پایه‌های مقاوم استفاده کنیم.

وی با تأکید بر استفاده از روش‌های محافظتی با استفاده محلول‌های فیزیولوژیک، خاطرنشان کرد: در برخی موارد استفاده از موم کرنوا روی کل درخت توصیه می‌شود.

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار کرد: استفاده از پتاسیم برای درختان توصیه می‌شود، به این دلیل که برخی از درختانی که در برف سال 92 با استفاده از پتاسیم محلول‌پاشی شدند کمتر دچار خسارت شدند که ازلحاظ علمی توجیه دارد.

حدادی‌نژاد با بیان اینکه اگر کشاورزان با مدیریت آبیاری، تغذیه و عملیات باغبانی در باغ می‌توانند امیدوار باشند، گفت: مهم‌ترین موضوع این است که محصول درخت در نخستین فرصت بعد از رسیدگی برداشت شود  و همچنین مدیریت باغ نیز تأکید می‌شود به این دلیل که خطر یخبندان را تشدید نکند.

انتهای پیام/86034/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول