اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فارس به مناسبت روز مجلس و تصویب قانون اساسی گزارش می دهد/

از کوتاهی در تحقق کامل منویات رهبری تا عملکرد مثبت در مقابله با یک فاجعه ملی

فارس به مناسبت روز مجلس و تصویب قانون اساسی گفت‌گویی در مورد ارزیابی عملکرد مجلس دهم با چند تن از نمایندگان مجلس انجام داده است که در ادامه تقدیم می‌شود.

از کوتاهی در تحقق کامل منویات رهبری تا عملکرد مثبت در مقابله با یک فاجعه ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده است.

دوره نمایندگی در این مجلس چهار سال است که انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود، به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.

روز مجلس در ایران، همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس است. وی در شب دهم آذر سال 1316 توسط عوامل رضاشاه به شهادت رسید و 16 آذر ماه در تقویم جمهوری اسلامی، به نام روز مجلس خوانده می‌شود.

شهید آیت الله سیدحسن مدرس از بزرگ مردان تاریخ ایران زمین است. وی که حدود 17 سال، از  1289 تا 1307 نماینده مجلس بود، هیچ‌گاه از راه انقلابی خویش پشیمان نشد و در طول این مدت با جسارت و شجاعت شگفت‌انگیز به مبارزه با استبداد و استعمار پرداخت و سرانجام جان خود را نیز در این راه فدا کرد.

انتخاب سال روز شهادت وی به عنوان روز مجلس از سوی مجلس شورای اسلامی، به ماندگاری نام و یاد او در خاطرها و شناخت هر چه بیشتر این عالم انقلابی کمک کرده است.

فارس این روز را فرصتی دانست تا گفت‌وگویی با چند تن از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

 

عملکرد مجلس دهم کاملا مثبت بود

محمد وحدتی هلان، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی

بنده در دوره‌های قبلی مجلس حضور نداشتم و از مجلس دهم در خدمت مردم هستم ولی همیشه از طریق رسانه‌ها پیگیر اقدامات مجلس بودم ولی با صراحت می‌توان گفت که عملکرد مجلس دهم بسیار مثبت بود.

جلوگیری از حیف و میل‌ها، حمایت از قشر آسیب‌پذیر، احقاق حقوق از جمله اولویت‌های مجلس دهم بود به طوریکه وقتی منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملت در میان می‌آید، نمایندگان با جناح‌های اصولگرا و یا اصلاح طلب، عقاید سیاسی خود را کنار گذاشته و به فکر نظام و ملت بودند و حتی برای این منظور دست به اصلاح قانون و خلاءهای قانونی زده و یا جلوی لوایحی که باعث تضرر مردم می‌شود را نیز گرفته‌اند.

قطعاً اگر قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود به صورت دقیق اجرا شود، می‌توان خروجی عملکرد مجلس شورای اسلامی را بهتر لمس کرد.

ورود مجلس به مسائل موسسات مالی جلوی یک فاجعه ملی را گرفت

 

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس

باتوجه به اینکه بنده در چند دوره مجلس به عنوان نماینده مردم حضور داشتم، از این‌رو به عقیده بنده تمام دوره‌های مجلس دارای نقاط قوت و ضعف بود و مجلس دهم نیز مستثنی از این نیست چراکه از جمله نقاط منفی مجلس این دوره می‌توان به مشخص نبودن مسیر حرکت مجلس اشاره کرد، برای نمونه در موضوع طرح سوال از رئیس‌جمهور همه نمایندگان به صورت قاطع خواستار این موضوع شدند ولی متاسفانه در برخی موارد موضع‌گیری‌ها متفاوت است.

البته از حرکات مثبت مجلس دهم نیز می‌توان به تصویب و تدوین برنامه توسعه ششم اشاره کرد که در کنار پنج برنامه مهم، باعث رشد و برنامه‌ریزی دقیق در بخش کشاورزی و صنعت و معدن شد.

البته پیگیری مسائل اقتصادی و شرایط خاص آن و موسسات مالی از دیگر جنبه‌های مثبت مجلس دهم بود که اگر دخالت مجلس انجام نمی‌گرفت، قطعاً یک فاجعه ملی رخ می‌داد.

مجلس دهم به فرمان رهبر انقلاب در مورد FATF کوتاهی کرد

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس

از نظر بنده عملکرد مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبلی هم مثبت بود و هم منفی؛ تصویب و تدوین برنامه توسعه ششم با وجود مخالفت دولت از جنبه‌های مثبت  مجلس شورای اسلامی بود چراکه رئیس‌جمهور اعتقاد بر این داشت که این برنامه به مجلس نیاید و با احکام دائمی برنامه تمام شود ولی نمایندگان مجلس نیز به این معتقد بودند که اگر کشور بدون اسناد بالادستی و برنامه باشد، قطعاً با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد از این‌رو مجلس شورای اسلامی با تمام نواقصی که برنامه داشت، آن را تدوین و کامل کردند و سپس در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به کلیات آن در صحن علنی مجلس رای داده شد.

طرح سوال از رئیس‌جمهور از دیگر بخش‌های مثبت مجلس بود و با تشکیل کمیسیونی مخصوص حمایت از تولید داخلی از جنبه‌های مثبت این دوره از مجلس است.

به عقیده بنده، مجلس دهم با توجه به فشارهایی از طرف خارج کشور و نوسانات ایجاد شده، نتوانست به موقع و خوب عمل کند و این یک جنبه منفی بر عملکرد مجلس دهم است و یا در موضوع FATF با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس به صراحت فرمودند که مجلس قوانین مستقل خود را پیگیری کند و خود را پایبند کنسوانسیون‌های خارجی نکند ولی متاسفانه در عمل به فرمان ایشان کوتاهی شد.  

 

آیندگان درباره مجلس دهم قضاوت خوبی نخواهند داشت

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی 

احمد علیرضا بیگی،نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ما نمایندگان آزاده‌ای داریم که با شجاعت در مقابل تخلفات و در مقابل وادادگی‌ها، بیگانه‌پرستی‌ها و ... ایستادگی می‌کنند اما بهترین شاخص برای ارزیابی کار مجلس دهم تاریخ خواهد بود و من به ضرس قاطع عرض می‌کنم که آیندگان قضاوت خوبی در رابطه با عملکرد مجلس دهم نخواهند داشت.

من صحنه‌های تخلفی از مجلس دهم در ذهن دارم که به عنوان مثال در برابر به خاک و خون کشیده شدن گروهی از ملت ایران در سانحه هوایی در مسیر تهران - یاسوج و در حادثه قطار تبریز- مشهد با تصامح و تساهل رفتار کرد و در مسائل مختلفی حاضر نشد تن به این موضوع دهد که مردم باید در جریان مذاکرات و مباحث مجلس قرار گیرند. 

مجلس دهم در سه مرحله از اینکه ملت در جریان مسائل و کارهایش قرار گیرد، امتناع کرد که یکی در رابطه با شفاف‌سازی برخی نمایندگان یکی در مورد رأی‌شان به FATF بعدی رأی‌گیری در رابطه با طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان، نمایندگان حاضر نشدند که رأی خود را شفاف اعلام کنند و با هرگونه رأی‌گیری علنی در رابطه با این مسائل امتناع کردند و این نشان داد که از آگاهی ملت می‌ترسند. 

بعد از این اقدام مجلس بود که رهبری فرمودند «ما هیچ چیز پنهانی از مردم نداریم به جز مسائل امنیتی و نظامی که آن هم باید از دشمن پنهان شود و چون از دشمن پنهان می‌کنیم ناچاریم که آن را در معرض آگاهی مردم هم قرار ندهیم اما آگاهی حق مردم است»  و متاسفانه مجلس در این امتحان رد شد. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول