اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمانشاه

مبتکر کرمانشاهی خبر داد

بهینه‌سازی پروتکل کشت بافت گیاه گل محمدی در کرمانشاه

یک مبتکر کرمانشاهی از بهینه‌سازی پروتکل کشت بافت گیاه گل محمدی برای نخستین بار در این استان خبر داد.

بهینه‌سازی پروتکل کشت بافت گیاه گل محمدی در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، طی چند دهه اخیر فناوری کشت بافت‌های گیاهی در محیط کنترل شده به عنوان یکی ازروش‌های نوین بیوتکنولوژی گسترش قابل توجهی داشته است به نحوی که این تکنیک در مقایسه با سایر روش‌های تکثیر گیاهان با داشتن مزایای بی‌نظیر رشد سریع بافت‌های گیاهی تولید خارج از فصل و گیاهان عاری از بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

هم‌اکنون این تکنیک را به عنوان یک صنعت پررونق در مقیاس وسیع و تجاری برای تکثیر گل‌ها و گیاهان زینتی،گیاهان دارویی‌، درختان و درختچه‌های با ارزش استفاده و علاوه بر آن از این فناوری برای تولید متابولیت‌های ثانویه با ارزش گیاهی در محیط کنترل شده و همچنین مهندسی ژنتیک گیاهان استفاده می‌شود.

*تولید گیاهان ارزشمند دارویی و زینتی از طریق تکنیک‌های ریزازدیادی

مسؤول شرکت زیست فناور برگاب کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به پایه‌های کشت بافتی گل محمدی، اظهار داشت: واحد فناور شرکت زیست فناور برگاب کرمانشاه با فعالیت در حوزه زیست فناوری گیاهی که تولید گیاهان ارزشمند دارویی و زینتی از طریق تکنیک‌های ریزازدیادی در حال فعالیت است.

لیلا شوشتری افزود: گل محمدی در دسته رزهای قدیمی و غیر بالارونده طبقه‌بندی شده و این گیاه به شکل درختچه خزان کننده به ارتفاع حدود یک تا 2 متر دارای برگ‌های مرکب از ۷ تا ۹ عدد بچه دندان و چرمی شهر و ساقه‌های با نوشابه زیاد خاردار تشکیل شده است.

 وی با اشاره به روش سنتی کشت گل محمدی، تصریح کرد: با قلمه پاجوش و تقسیم بوته تکثیر پیدا کرده و ظرفیت محدودی دارد، البته دارای معایبی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت به عنوان مثال این روش پتانسیل کشت در سطح انبوه را نداشته و جابجایی پاجوش‌ها نه‌تنها درصد آفات را بالا می‌برد، بلکه احتمال انتقال آلودگی را نیز افزایش می‌دهد.

شوشتری تاکید کرد: کشت یاخته، بافت، پیش‌دس، و اندام‌های گیاهی که شرایط گندزدایی شده در محیط غذایی مصنوعی  در داخل لوله آزمایش را دارند به عنوان کشت بافت شناسایی کرده و اکنون این فناوری به عنوان یک روش پایه‌ای و یک ابزار محوری بسیار عالی در تکثیر و اصلاح نژاد گونه‌های گیاهی مهم اقتصادی موقعیت ویژه‌ای را کسب کرده، کشت بافت گیاهی در کشاورزی و باغبانی نیز کاربرد علمی فراوان دارد.

مسؤول مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی تصریح کرد: بیوتکنولوژی به عنوان یک ابزار در این راستا به کار گرفته و استفاده از تکنیک کشت بافت و بازار گیاهان دارویی در محیط درون شیشه‌ای به عنوان یکی از این ابزارها توانسته از گیاهان دارویی با اهمیت و با کیفیت را در حد گسترده تقسیم شود که میزان تکثیر در مقایسه با مدل‌های سنتی دارای قابلیت تکثیر رویشی فوق‌العاده بالا است.

 وی گفت: حوزه فعالیت شرکت زیست فناور برگاب کرمانشاه در تولید نهال‌های کشت بافتی گل محمدی بذرهای هیبرید گیاهان دارویی مثل مریم،گلی، موسیر، زیره و رازیانه به دم نوش‌های گیاهی است.

*کشت گونه گیاهی مقاوم به خشکی از اهداف استراتژیک بخش کشاورزی در کشور است

 شوشتری به دارا بودن فضاهای آزمایشی مجهز به تجهیزات کشت بافت این شرکت اشاره و بیان کرد: اتاق رشد و گلخانه مدرن با پتانسیل تجاری‌سازی پس از مدت‌ها مطالعه و بررسی و با انجام فعالیت‌های تحقیق، توسعه و کار مداوم با تکیه بر دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه موفق به بهینه‌سازی پروتکل کشت بافت گیاه گل محمدی برای نخستین بار در استان کرمانشاه و منطقه شد که در حوزه زیست فناوری گیاهی وارد پیچیدگی فنی و ارزش علمی بالایی بود.

وی با توجه به شرایط اقلیمی پیشرو در کشور  و موضوع کم آبی، افزود: نقش زیاد بخش‌های کشاورزی در اقتصاد منطقه و کشور کشت گونه گیاهی مقاوم به خشکی از اهداف استراتژیک و سیاست‌های بخش کشاورزی در کشور است.

* هدف اشتغال پایدار و حفظ منابع آبی و خاکی است

این مبتکر کرمانشاهی اظهار داشت: این شرکت در حوزه تولید و فرآوری گیاهان اقتصادی منطقه از جمله گل محمدی موجب ارزش افزوده بسیار بالایی در تولید و فرآوری این گیاهان خواهد شد؛ مالیات علمی با قابلیت تجاری‌سازی این شرکت در زمینه تولید و ارائه پایه‌های کشت بافتی سالم و مقاوم به خشکی گیاه گل محمدی در استان و منطقه می‌تواند به سهم خود منجر به اشتغال پایدار و حفظ منابع آبی و خاکی شود.

شوشتری ادامه داد: وضعیت تولید پروتکل تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی پس از چند سال تلاش را با دانش فنی اعضای هیأت که سهامداران حقیقی شرکت هستند با موفقیت بهینه‌سازی شده و نمونه اولیه پایه‌های کشت بافتی گل محمدی تولید و شرکت آمادگی عقد قرارداد به منظور فروش محصول خود را دارد.

وی در پایان، گفت: سرمایه‌گذاری انجام شده 4 میلیارد و 350 میلیون ریال عمدتا ثابت شامل آزمایشگاه‌های کشت بافت، اتاق رشد و گلخانه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در ازای سهام 33 درصدی در شرکت برق آب در اختیار این شرکت قرارداده است.

انتهای پیام/پ/۲۱۰۸۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول