اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

عضو پژوهشکده شورای نگهبان خبرداد

انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان

عضو پژوهشکده شورای نگهبان گفت:‌ انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان افکار عمومی و جامعه حقوقی را جهت شفافیت در آرا و نظرات شورای نگهبان تأمین می‌کند.

انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس میزبان حضور پررنگ و تاثیرگذار یکی از مهمترین نهادهای پژوهشی کشور بود که رنگ‌وبوی این دوره از نمایشگاه کتاب فارس را تغییر داد.

امیر کشتگر از کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان در مورد کارکردها و فعالیت‌های این پژوهشکده به خبرنگار فارس گفت: پژوهشکده شورای نگهبان از سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرد. هدف اصلی از تشکیل این مرکز پشتیبانی علمی و کارشناسی از شورای نگهبان بوده است.

وی افزود: با گذشت ۱۷ سال از زمان تشکیل شورای نگهبان این ضرورت احساس شد که حسن انجام وظایف از سوی این نهاد، مستلزم برخورداری از یک نهاد متخصص حقوقی است که بتواند مبتنی بر کارویژه‌های شورای نگهبان، نظرات کارشناسی و خدمات پژوهشی ارائه کند.

کشتگر با اشاره به این نکته که بخشی از فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان ارائه نظر کارشناسی در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌های هیئت وزیران است اظهار داشت: از جمله صلاحیت‌های شورای نگهبان تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی است. با توجه به اهمیت این امر در فرایند قانون‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از کارشناسان پژوهشکده پیش از بررسی مصوبات در شورای نگهبان، به بررسی ابعاد مختلف یک مصوبه می‌پردازند.

وی ادامه داد: بر همین اساس کارشناسان از زمان ارائه طرح یا لایحه به مجلس، به جمع آوری مدارک و مستندات و پیگیری روند تصویب در مجلس شورای اسلامی مبادرت ‌می‌ورزند و در موعد مقرر نظریه مشورتی خود را به شورای نگهبان ارائه می‌دهند.

کشتگر با اشاره به اینکه مجموعه این نظرات کارشناسی را می‌توان در رسانه جامع نظرات شورای نگهبان تحت عنوان نظر مجمع مشورتی حقوقی رویت کرد، گفت: البته شورای نگهبان، علاوه بر مجمع مشورتی حقوقی، یک بازوی کارشناسی دیگر هم دارد که بیشتر به بررسی مصوبه از حیث شرعی می‌پردازند. این مجمع، مجمع مشورتی فقهی نام دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های دیگر این پژوهشکده در حوزه حقوق اساسی نیز بیان کرد: با توجه به این که جمهوری اسلامی تجربه جدیدی در امر حکمرانی محسوب می‌شود و فلسفه سیاسی آن با دیگر نظامات حکومتی معاصر متفاوت است، پژوهشکده شورای نگهبان در سالیان اخیر کوشش کرده است با تعریف پروژه‌های مطالعاتی متنوع در حوزه حقوق اساسی، بخشی از فقر تئوریک موجود در این عرصه را جبران کند.

وی بیان کرد: برگزاری نشست‌های متداوم تخصصی پیرامون ابعاد فقهی و حقوقی یک اصل از قانون اساسی نیز از جمله فعالیت‌های پژوهشکده است که با حضور اساتید برجسته حوزه همراه بوده و تا کنون منجر بر تدوین کتاب «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی» شده است. در این کتاب تلاش شده است اصول قانون اساسی به ترتیب مورد بررسی فقهی و کلامی قرار بگیرد.

این پژوهشگر اظهار داشت: علاوه بر همه این موارد پژوهشکده شورای نگهبان در حوزه حقوق اساسی آثار متعدد تطبیقی را منتشر کرده است که از آن جمله می‌توان به «نظام حقوقی انتخابات، دادرسی اساسی تطبیقی و حقوق اساسی کشورهای اسلامی» اشاره کرد.

این کارشناس در پاسخ این پرسش خبرنگار فارس که امکان دسترسی به نظرات شورای نگهبان از چه طریقی امکان‌پذیر است، بیان کرد: از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان در سال ۱۳۹۲ انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان بوده که ایشان در آن نشست مبادرت به انتشار مشروح مذاکرات را یک پشتوانه مهم برای تقویت علمی شورای نگهبان معرفی کردند.

وی ادامه داد: از همان موقع پروژه تدوین و انتشار مشروح مذاکرات در اولویت پژوهشکده شورای نگهبان قرار گرفت و تا کنون نیز بخش‌هایی از مشروح مذاکرات سال‌های ۱۳۵۹، ۱۳۶۰، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ منتشر شده و بخش‌های دیگر نیز در مراحل مختلف ویرایش، بازبینی و نظارت قرار دارد.

کشتگر خاطرنشان کرد: راه‌اندازی «سامانه جامع نظرات شورای نگهبان» این امکان را فراهم آورده است تا عموم افراد به ویژه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و حتی دستگاه‌های اجرایی راحت‌تر به نظرات شورای نگهبان دسترسی داشت باشند. در این سامانه کلیه نظرات شورای نگهبان از ابتدای تاسیس این شورا تا کنون به صورت به‌روز موجود است.

این عضو پژوهشکده شورای نگهبان در مورد دلایل حضور تاثیرگذار غرفه این پژوهشکده در نمایشگاه کتاب فارس گفت: یکی از مهمترین اهداف پژوهشکده شورای نگهبان از حضور در نمایشگاه کتاب فارس ایجاد تعامل با نهادهای علمی و حقوقی شیراز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول