به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، مدت مدیدی است که سیاستهای آموزشی و اقتصادی اکثر کشورهای پیشرفته جهان از مسیرهای سنتی و قدیمی خود فاصله گرفته و وارد فاز و مرحله جدیدی شدهاند، مسیری که مدتهاست رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره و بر مسائلی چون لزوم تولید علم، ارتباط علم و صنعت و اقتصاد دانشبنیان تاکید داشتهاند اما متاسفانه اینگونه به نظر میرسد که غربیها نسبت به این نصایح و فرامین در عمل ولایتپذیرتر بودهاند تا ما.
ایران که زمانی به عنوان قطب علم و فرهنگ در جهان شناخته شده و اندیشمندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده بود اکنون نیز انتظار میرود که با افزایش امکانات و توانمندیها وارد عرصه شده تا حریفان خود را از گود خارج سازد و این مهم محقق نمیشود مگر با استقلال علمی.
جای بسی تاسف و تامل است که حجم کثیری از علوم ما نشات گرفته از اندیشههای غربی است و طبیعتا علم هر کشور متاثر از اصول، فرهنگ، مصالح و منافع آن جامعه است اما در این بین کشوری موفق خواهد بود که علوم سایر ملل را مطالعه و بررسی و سپس نقاط مثبت و منفی آن را متناسب با اصول فرهنگی و اعتقادی جامعه خویش شناسایی و در مرحله آخر آن را بازبینی، اصلاح و بومیسازی کند.
بدیهی است که بسیاری از کشورها تمام دانش خود را در اختیار اغیار قرار نمیدهند چرا که تنها خود را شایسته پیشرفت و ترقی میدانند اما پروسه مذکور در نهایت منجر به تولید علم و عدم وابستگی علمی خواهد شد.
از مهمترین و حیاتیترین مسائل هر ملت و جامعهای بحث آموزش است، اگرچه زمانی تعلیم مکتبوار کفایت امر میکرد اما آنچه که دنیای امروز بدان نیازمند است آموزش کاربردی و راهبردی و پژوهشمحور است برای همین باید در شیوههای آموزشی و تربیتی تغییر و تحولات اساسی صورت گیرد.
*آموزشها از همان دوره ابتدایی براساس استعداد و توانمندی و علایق فردی باید مشخص شود
در وهله اول از همان دوره ابتدایی استعداد و توانمندی و علایق فردی باید مشخص و آموزشها براساس آن صورت گیرند. علاوه بر این دروسی مورد نیاز هستند که صرفا جنبه تئوری نداشته بلکه توانایی انجام پژوهش و فنون لازم برای عملیاتسازی علوم را آموزش دهند.
فارغالتحصیلانی که سالها برای تادیب و تربیت آنها وقت و هزینه صرف شده تا کلیدی باشند برای قفل مشکلات و معضلات و نیازهای کشور متاسفانه به دلیل فقدان چنین آموزههایی با وجود بهرهمندی از دانش فاقد تخصص و توانمندی عملیاتیسازی دانش خود هستند و در نهایت کارآفرینی به حلقهای مفقود مبدل شده و همچنین شکافی عمیق بین علم و صنعت و نیاز جامعه ایجاد خواهد کرد.
آموزشها باید براساس نیاز جامعه باشد تا مشکلات و کمبودها را مرتفع سازد و همچنین دست علوم غربی به صنایع کشور را کوتاه و به جای اشتغالزایی برای سایر کشورها نیروی کار داخل کشور را افزایش و در این صورت هزینههای گزاف و اضافی برای تولیدکنندگان و در نتیجه مصرفکنندگان کاهش یافته و عزت و استقلال ملی را به همراه خواهد داشت.
با پیشرفت روز افزون، بشر پرده از علوم جدید و نوینی برداشته که سکوی طلایی انسان برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود است. علوم دانشبنیان و علوم پایه که در بیانات رهبری بارها مورد توجه و تاکید قرار گرفت اما در کشور ما به جز چند رشته پرآوازه الباقی مهجور و گمنام ماندهاند.
پیدایش شرکتها و موسسات دانشبنیان نقطه روشنی در کشور است که دولتمردان و مسوولان رشد، گسترش، توجه و حمایت به آنها را باید در دستور کار خود قرار دهند چرا که از اهداف این موسسات تجاریسازی یافتههای علمی و تولید محصولات با فناوریهای نوین است.
با توجه به ظرفیت بالای استان گلستان و همچنین کمبودها و نقوص موجود در امکانات آموزشی و پژوهشی، آزمایشگاهی و همچنین توجه ناکافی به علوم پایه و حمایت از آن، از مسوولان استانی انتظار میرود بیش از پیش کمر همت بسته و در رسیدگی و حل این دست از مشکلات، تخصیص بودجههای پژوهشی و عملیاتیسازی پروژههای دانشگاهی و ایجاد کانال ارتباطی با بازار مصرفی را در برنامه خود قرار دهند و جایگاه استان در ارتباط با علوم نوین را ارتقا بخشند و همچنین افکار خود را تنها به رشتههای خاص معطوف نسازند چرا که تعالی و توسعه در حال پیمودن شاهراه بدیعی از علم است و ما نیز نباید از این مسیر عقب افتاده و واجب است که چون همیشه درخشانتر از قبل با امید و توکل و تلاش در این عرصه نیز بدرخشیم.
امام علی (ع): العلم سلطان و من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه.
==========
الهام امینی
=========
انتهای پیام/83014