اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان:

بهره برداری کامل از طرح غدیر وابسته به اعتبارات مالی است/ تأمین آب شرب شهرهای جنوب و شمال شرق خوزستان با استفاده از آب شیرین‌کن‌های پیشرفته

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: کانال پای پل دچار شکستگی‌های فراوان شده است و برنامه این است که آب اهواز در این سه ماه از طریق تصفیه‌خانه‌ها و رودخانه کارون تأمین شود.

بهره برداری کامل از طرح غدیر وابسته به اعتبارات مالی است/ تأمین آب شرب شهرهای جنوب و شمال شرق خوزستان با استفاده از آب شیرین‌کن‌های پیشرفته

صادق حقیقی پور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به نارضایتی مردم درخصوص پایین آمدن کیفیت آب شهر اهواز در روزهای گذشته، اظهار کرد: کانال پای پل دچار شکستگی‌های فراوان شده و  براساس برنامه ریزی انجام شده در طول سه ماه تعمیرات این کانال به اتمام برسد. اگر الآن کار تعمیرات این کانال انجام نشود تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت زیرا در تابستان مصرف آب بیشتر است و کار تعمیرات به سختی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های آب اهواز با تمام ظرفیت در مدار هستند و برنامه این است که آب اهواز در این سه ماه از طریق تصفیه‌خانه‌ها و رودخانه کارون تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: اگر مردم مدیریت مصرف کنند ما هم می‌توانیم کانال را تعمیر کنیم و هم تابستان آینده را به خوبی پشت سر بگذاریم. شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز قطعاً تمهیداتی اندیشیده که مشکل آب شرب اهواز را حل کند.

کیفیت نامطلوب آب در شهرهای پایین‌دست استان

شمال استان خوزستان و قسمتی از شرق استان در بحث کیفیت آب مشکلی ندارند و مشکل اصلی در بخش کمی آب است به خصوص در شهرهایی که از آب زیرزمینی استفاده می‌شود. در ده سال گذشته یک دوره خشک‌سالی داشتیم و به همین دلیل سطح آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرد.

 وی افزود: می‌توان گفت بالای ۹۰ درصد افراد در این مناطق از آب شیرین‌کن استفاده نمی‌کنند. در کنار مشکل کمی آب در این مناطق فرسودگی شبکه توزیع آب نیز دیگر مشکل مردم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به مشکل کیفیت آب در بخش مرکزی استان است، عنوان کرد: دشت آزادگان، شوشتر، رامهرمز، رامشیر، اهواز و امیدیه شهرهایی هستند که آب آن‌ها از رودخانه کارون و کرخه تأمین می‌شود و کیفیت ای سی آب در آن‌ها در حد ماکزیمم مجاز است.

وی گفت: اما در شهرهای پایین‌دست استان مانند آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی و بندر ماهشهر کیفیت آب مناسب نیست و تقریباً همه مردم آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند.

طرح غدیر ۵۵ درصد استان خوزستان را پوشش خواهد داد

حقیقی پور با اشاره به اینکه طرح غدیر برای آبرسانی شهر اهواز از سال ۹۳ به صورت ناقص اجرا شده بود، تصریح کرد: طرح غدیر در سال ۹۷ قسمت زیادی از شهر اهواز را تحت پوشش قرار داد. قبل از اجرای طرح غدیر که آبرسانی از طریق رودخانه کارون انجام می‌شد مردم به دلیل کدورت آب از آب شیرین‌کن برای تأمین آب شرب خود استفاده می‌کردند و همچنان نیز از این دستگاه در منازل استفاده می‌کنند.

وی افزود: در افق طرح غدیر آب آشامیدنی شهرهای تحت پوشش از سد دز باید تأمین شود ولی در حال حاضر به دلیل مسائل اعتباری به صورت مرحله‌ای از سد کرخه تأمین می‌شود. با اجرای این طرح‌های جامع آبرسانی مشکل آب آشامیدنی شهر اهواز حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به این‌که کیفیت آب سد دز حداقل ۴ برابر بهتر از کیفیت آب سد کرخه است، اظهار کرد: ای سی آب سد دز در حدود ۵۰۰ میکروموس است در حالی‌که ای سی آب رودخانه کرخه تا ۲ هزار میکروموس هم می‌رسد ولی در بیشتر مواقع حدود ۱۶۰۰ میکروموس است.

وی گفت: طرح غدیر ۵۵ درصد استان خوزستان را پوشش خواهد داد. شهرهایی مانند اهواز، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، بستان و شادگان تحت پوشش طرح غدیر قرار خواهند گرفت. به شرطی که شبکه توزیع به موقع بازسازی و اورهال شود کیفیت آبی که به دست مردم خواهد رسید درحدی است که نیازی به آب تصفیه کن ندارد.

اتمام طرح غدیر وابسته به اعتبارات است

حقیقی پور با بیان این‌که برای شهرهای جنوب شرق استان از قبیل ماهشهر، بندر امام خمینی، رامشیر، رامهرمز، امیدیه و آغاجاری دو طرح آبرسانی در دست داریم، عنوان کرد: برای شهرهای جنوب شرق استان و شهرهای نوار حاشیه خلیج فارس برنامه داریم در کوتاه مدت از آب شیرین‌کن استفاده کنیم که کیفیت بسیار خوب و تکنولوژی به‌روزی دارد و در اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از این طرح استفاده می‌شود.

 وی افزود: طرح اصلی آبرسانی به این شهرها طرح سد کوثر است ولی به دلیل این‌که طرح سد کوثر زمان‌بر است و نیاز به اعتبارات بیشتری دارد به طور موقت تا زمان تأمین اعتبارات برای این شهرها از آب شیرین‌کن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به طرح آبرسانی به شهرهای شمال شرق استان از طریق سد کارون ۳، تصریح کرد: بر روی کاغذ این پروژه‌ها ۳ ساله است ولی با توجه به وضعیت اقتصادی و اعتبارات به این زودی تمام نمی‌شوند. به همین دلیل می‌خواهیم برای شهرهای جنوبی استان که کیفیت آب آن‌ها در وضعیت قرمز هست به طور موقت آب شیرین کن  نصب کنیم.

وی گفت: امسال بودجه خوبی برای طرح غدیر اختصاص داده شد و توانستیم خط دوم غدیر را وارد کار کنیم و بحران شهرهای آبادان و خرمشهر حل شود ولی اگر اعتبار مثل سال‌های قبل به دست ما برسد طرح غدیر به این زودی و تا 10 سال آینده تمام نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول