اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یزد

مدیر حوزه علمیه مهریز:

مشکلات امروز جامعه با اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و نگاه به ظرفیت داخل کشور قابل‌حل است

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) مهریز ضمن تطبیق قضایا و وقایع تاریخی و تدابیر ائمه اطهار(ع) با شرایط امروز گفت: مشکلات امروز جامعه با اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و نگاه به ظرفیت داخل کشور قابل‌حل است.

مشکلات امروز جامعه با اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و نگاه به ظرفیت داخل کشور قابل‌حل است

حجت‌الاسلام حسین زارع بیدکی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: هدف ائمه اطهار(ع)، برپایی حکومت اسلامی بود. آخرین امام معصوم شیعیان نیز با همین هدف ظهور خواهد کرد و منتظران ظهور در انتظار ایجاد حکومت جهانی اسلام به دست آخرین امام شیعیان هستند.

وی افزود: امام یعنی پیشوای دین و دنیای شیعیان و برای برپایی حکومت اسلامی باید زمینه آن فراهم شود و یکی از مسائلی که زمینه ایجاد حکومت اسلامی را فراهم می‌کند این است که مردم حکومت اسلامی و پیروی از دین و امام را خواسته باشند. امام حسن مجتبی(ع) نیز مانند رسول‌الله(ص) و پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) پیرو آرمان‌های اسلام برای برپایی حکومت اسلامی بودند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) مهریز بابیان اینکه معاویه داعیه خلافت و مسلمانی و ادامه‌دهنده راه رسول‌الله(ص) را داشت تأکید کرد: مردم شهرهای غیر از مکه و مدینه که در زمان 25 سال خانه‌نشینی امام علی(ع) و حکومت خلفا و در فتوحات اسلامی آنان، مسلمان شده بودند، رسول‌الله(ص) را درک نکرده بودند و ایشان را نمی‌شناختند و هر آنچه خلفای بنی‌امیه گفته بودند را باور داشتند و از اسلام ناب محمدی(ص) و حقیقت راستین دین الهی و از سفارش پیامبر در مورد اهل‌بیت گرامی‌شان اطلاعی نداشتند.

زارع بیدکی ادامه داد: بعد از شهادت امام علی(ع)، پیروان ایشان با امام حسن(ع) بیعت کردند و زمانی که معاویه که توسط خلفا بر سرکار آمده بود از این ماجرا مطلع شد در مقابل امام حسن (ع) قرار گرفت. امام حسن (ع) که مانند دیگر امامان معصوم در پی ایجاد یک حکومت واحد اسلامی بودند، در مقابل معاویه که غرق در فساد و خوش‌گذرانی بود ایستاد اما به دلیل بی‌وفایی و بی‌ایمانی مردم و دنیاپرستی آنان، امام حسن (ع) مجبور به صلح با معاویه شد.

وی خاطرنشان کرد: امامان معصوم(ع) هر یک در زمان خود برای حفظ نهال نوپای دین اسلام، به روش‌های مختلفی عمل می‌کردند. صلح امام حسن(ع) مانند قیام امام حسین(ع) در زمان خود، تصمیمی درست و تدبیری خردمندانه بود.

این مدرس حوزه علل پذیرفتن صلح توسط امام حسن(ع)  را برشمرد و گفت: عدم‌حمایت مردم از امام حسن(ع)، خیانت فرماندهان و سرداران او که فریفته مال و مقام شده بودند، خطر از بین رفتن شیعیان که تعداد اندکی بودند، نداشتن نیروهای جان‌برکف و با اخلاص موجب شد که امام پیشنهاد صلح را بپذیرد و معاویه به‌راحتی بر مسند خلافت تکیه بزند.

زارع بیدکی با اشاره به مفاد این صلح‌نامه عنوان کرد: طبق این صلح‌نامه، معاویه می‌بایست طبق کتاب خدا و سنت پیغمبر عمل کند. همچنین، حفظ جان و امنیت شیعیان، عدم انتخاب یزید به‌عنوان جانشین و نیز عدم دسیسه و اذیت و آزار علیه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از دیگر مفاد این صلح‌نامه بود. مفادی که معاویه همه آن‌ها را زیر پا قرارداد و نقض کرد.

وی افزود: امام حسن(ع) حفظ جان تعداد اندک شیعیان برای آینده حکومت اسلامی را واجب می‌دانستند و این‌یکی از مهم‌ترین دلایل پذیرش صلح توسط ایشان بود. مهم‌تر اینکه امام با علم به اینکه معاویه در صلح‌نامه خلف وعده خواهد کرد، می‌خواست جعلی بودن حکومت بنی‌امیه را به مردم آن سامان نشان دهد و از سوی دیگر مردم با چهره واقعی دین و سیره نبی اکرم (ص) و خاندان پاک و مطهر ایشان آشنا شوند.

مدیر حوزه علمیه مهریز بابیان اینکه امام حسن(ع) با صلح کردن با معاویه، شیعه و راه حق را نجات داد تأکید کرد: مردم آمادگی پذیرش جنگ را نداشتند و علاوه بر آن برخی از فرماندهان سپاه امام حسن(ع) به ایشان خیانت می‌کردند و تحت نظر معاویه کار می‌کردند و در صورت وقوع جنگ، معاویه می‌توانست همان تعداد اندک شیعیان را قتل‌عام کند.

زارع بیدکی بابیان اینکه امروز نیز شیعیان دشمنانی در جهان دارند که باید در مقابل آنان ایستادگی کنند تا دین الهی پابرجا بماند اظهار داشت: شرایط سیاسی امروز بازمان امام حسن(ع) تفاوت‌های فراوانی دارد. امام حسن(ع) در زمان خود تنها بود. مردم و سرداران او به وی وفادار نبودند اما امروز، مردم و سرداران اسلام در مقابل دشمنان انقلاب ایستاده‌اند و تجربه 8 سال دفاع مقدس و بعد از 4 دهه که از انقلاب می‌گذرد، حضور مدافعان حریم ولایت در سوریه و عراق و تشییع پیکر شهدا توسط مردم نشان داد که مردم ایران همچنان به ارزش‌ها وفادارند و گوش‌به‌فرمان رهبری هستند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر تأکید کرد: مشکلات امروز جامعه با اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و نگاه به ظرفیت داخل کشور قابل‌حل است. مشکلات اقتصادی هم نتوانسته است مردم را متقاعد به صلح با دشمن کند، چون دشمن را شناخته‌اند و آن‌ها می‌دانند که بسیاری از مشکلات درون کشور به خاطر سوء مدیریت برخی مسئولین است.

این مدرس حوزه تطبیق قضایای تاریخی را با شرایط امروز بدون نگاه عمیق دینی و سیاسی اشتباه دانست و گفت: وقایع تاریخی و تدابیری که ائمه اطهار در آن مواقع حساس اندیشیدند با مسائل سیاسی امروز و وضع موجود، سطحی‌نگری است. تطابق علل صلح امام حسن(ع) و شرایط امروز، نیاز به نظر کارشناسانه دارد و کار هرکسی نیست.

انتهای پیام/90008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول