اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم:

اهداف دوره‌های تحصیلی در اتاق دربسته نوشته شده است/ وجود نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به نظر می‌آید سند اهداف دوره‌های تحصیلی در اتاق‌های در بسته و با کنار نهادن مبانی نظری تحول نوشته شده است و نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان دارد.

اهداف دوره‌های تحصیلی در اتاق دربسته نوشته شده است/ وجود نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی نقد و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش با عنوان سند اهداف دوره‌های تحصیلی که در کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت تعلیم و تربیت برای کشور و جامعه مشخص است و اگر بخواهیم به جامعه مطلوب برسیم، توجه به نظام تعلیم تربیت مهم است.

وی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت، برنامه درسی اهمیت ویژه دارد چون بعد محتوایی را تأمین می‌کند و نماد و نمود برنامه درسی، کتاب درسی است البته همه برنامه درسی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: اگرچه برنامه درسی ملی به طور کامل انجام نشده است اما نویدبخش حرکت خوبی در نظام آموزشی است اما حرکت اول، اهداف است و اینکه چه توانمندی‌هایی را برای فرزندان‌مان در نظر داریم، مهم است؛ باید حساسیت در تراز پژوهشی و شخصیت‌های فرهنگی شکل بگیرد تا محتوا و اجرای برنامه درسی تابع این اهداف باشد.

وی اضافه کرد: از چند بعد می‌توان این اهداف را بررسی کرد اول اینکه بر مبنای دوره‌های تحصیلی و ساحت‌های شش‌گانه تبیین شده است؛ چرا در حال حاضر مبنای اهداف بر اساس ساحت‌های شش‌گانه است و باید بررسی شود چرا بر اساس حوزه‌های یادگیری یازده‌گانه نیست که تبلور اهداف دوره‌های تحصیلی است و باید بر این مبنا باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیگفت: علاوه بر آن ۵ هدف کلان برنامه درسی شامل عقلانیت و تفکر، ایمان، رشد علمی و معرفتی و پرداختن به رشد اخلاقی و ارتقای توانمندی های عملی و معرفتی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در سند اهداف دوره‌های تحصیلی از سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اسم برده شده است اما از سند برنامه درسی ملی اسم برده نشده است؛ ضمن اینکه از ادبیات مبانی نظری تحول استفاده  نشده است چراکه  در آنجا بحث‌های عمیق و جدی مطرح شده است اما در اینجا بسیار محافظه کارانه و حداقلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: در دوره اول ابتدایی در ساحت اعقادی و اخلاقی، آشنایی با آموزه‌های اخلاقی پیشوایان دینی را می خواهیم اما آیا اینکه چقدر در چارچوب رفتاری دانش‌‌آموزان تغییر ایجاد می‌شود، مهم است؟ یا در بحث سیاسی - اجتماعی هیچ اثری از ادبیات انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: در این سند، آن نگاه بلندی که به دنبال دانش‌آموز فکور و دشمن شناس باشند نمی‌بینم و تعبیر این است در اتاق‌های در بسته و با کنار نهادن مبانی نظری تحول نوشتند و نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: با این اهداف به عقب برمی‌گردیم و پشتوانه عمیق نمی‌بینم و اینکه با چه روشی به این اهداف رسیده‌ایم واقعا سوال است.

وی تصریح کرد: واقعا چون رئیس جمهور این سند را ابلاغ نکردند به نظرم بهتر است به چند تیم کارشناسی بدهند و بررسی مجدد شود زیرا نقطه عملیاتی شدن تحول بنیادین آموزش و پرورش، همین اهداف است. یعنی انگار سرپل خراب شده است و پیوند گفتمانی با مبانی نظریه تحول نیست و برای تمام تلاش‌های ۱۰ ساله، انقطاع گفتمانی را شاهدیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از دوستانی که بدون توجه این سند را تصویب کردند، می‌خواهم تجدیدنظر داشته باشند و کاش در نهصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که این سند تصویب شد، تدوین کنندگان برنامه درسی ملی حضور می‌یافتند.

وی اظهار کرد: ۱۰ چرخش اساسی در مبانی نظری تحول شاهدیم اما آیا در سند اهداف دوره‌های تحصیلی شاهدیم.

در این نشست قرار بود مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و حسین احمدی استاد دانشگاه نیز حضور داشته باشند که نیامدند و پاسخ مسؤولان و بررسی کارشناسی این سند ناتمام ماند.

البته در این نشست توضیح داده شد که سند اهداف دوره‌های تحصیلی بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی بوده است و اینکه نام سند برنامه درسی ملی نیامده است به دلیل اشکالات تایپی است.

همچنین عنوان شد که برای  سند اهداف دوره‌های تحصیلی، کلی کار علمی انجام شده است و شایستگی محور است؛ همچنین برای نگارش اهداف برنامه درسی، ۴۷ جلسه در شورای عالی جلسه داده شد و دو سال وقت برده است؛ ضمن اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در حال تهیه جزوه تبیینی آن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول