اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر صنعت:

مشکلات را خودمان ایجاد می‌کنیم/ برخی‌ هنوز جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید بدانیم که در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم، اما مشکل اینجاست که متاسفانه برخی‌ به این باور نرسیده‌اند.

مشکلات را خودمان ایجاد می‌کنیم/ برخی‌ هنوز جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌ شرقی اظهار کرد: در دوره چند ماهه حضور در وزارت، این دومین سفر من به شهر تبریز و آذربایجان‌ شرقی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به عنوان امام جمعه تبریز در رابطه با اخذ رای اعتماد به بنده پیگیری مجدانه داشتید که از این بابت ممنون هستم.

رحمانی با بیان اینکه در بحث تحریم‌ها تهاجم اتصالی شدید انجام گرفته است، گفت: باید بدانیم که در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار گرفته‌ایم،‌ اما متاسفانه برخی‌ به این باور نرسیده‌اند.

وی تاکید کرد: در این برهه باید هر کسی به میزان توان خودش تلاش کند؛ در همین رابطه، در حال حاضر اولویت اول ما تامین مواد اولیه به صورت داخلی و خارجی است.

رحمانی با بیان اینکه در وضعیت داخلی با بحران آنچنانی روبه‌رو نیستیم، افزود: عمده مواد اولیه پتروشیمی است که چندین هزار واحد از آن بهره می‌گیرند و ما در این بخش نیز، مشکلی نداریم.  

وی افزود: البته اینکه بخشی از ظرفیت کشور روی زمین مانده است، یک امر بدیهی بوده و شکی در آن نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: غیر از دولت، باید افراد موثر جامعه از جمله علما و روحانیت به مردم مراعات و عدالت را یاد دهند تا هوای همدیگر را داشته باشیم و اصولا در کنار دفاع و تلاش در جنگ اقتصادی، باید یک کار فرهنگی بین مردم در جامعه انجام گیرد.

رحمانی با اشاره به سهمیه مواد خارجی تاکید کرد: بعد از تولید کالای اساسی، اولویت دیگر برای ما تامین مواد اولیه است، با اتخاذ برخی تمهیدات، مواد اولیه بدون ثبت می‌تواند وارد کشور شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، به استفاده از ظرفیت استان‌های مرزی در صنعت و تولید اشاره و تصریح کرد: البته همت می‌تواند کمک شایانی به ما بکند و اصولا هدف ما حفظ تولید در همه شرایط است.

وی یادآور شد: تحریم در سه مرحله گذشته است که اولین بخش آن خروج آمریکا از برجام، دومین مرحله تهدیدات ترامپ به مناسبت 13 آبان بود و مرحله بعد، تلاش دشمن برای خروج از چرخه تولید است که الحمدلله از هر سه بخش با موفقیت خارج شدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلاتی که هست در حقیقت مشکل نیست و خودمان ایجاد می‌کنیم و یا نمی‌توانیم تصمیم درست و قاطع بگیریم، افزود: بنده همیشه تاکید کرده ام که در این شرایط خود را درگیر ابلاغیه‌ها نکنیم، بلکه هر کسی هر توانی برای توسعه تولید دارد، باید انجام دهد.

وی با تاکید به اینکه سرعت عمل در کار ربطی به تحریم ندارد، افزود: همیشه گلایه از تنفیذ مسؤولیت به استان‌ها دارند، بنده تا عصر امروز مهلت داده‌ام که علت عدم تفیذ در استان‌ها را پیگیری و حل کنند که چرا تا به امروز راه نیافتاده است.

رحمانی با تاکید دوباره بر حفظ تولید تصریح کرد: در دیدار اخیر بنده با حضرت آقا، ایشان به چندین نکته اشاره کردند که مهم‌ترین آن دغدغه نسبت به حمایت از تولید داخلی بود.  

وی با بیان اینکه حفظ تولید قطعاً تاثیر روی بازار خواهد داشت، گفت: بنده با اصناف و بازاریان جلسات متعددی داشته و تاکید کرده‌ام که در جنگ اقتصادی قرار داریم.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: از استاندار جدید آذربایجان‌شرقی نیز تشکر می‌کنم که اولین جلسه خود را در حوزه تولید گذاشته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر اگر قانونی در این شرایط تسهیل‌گر نیست، پیگیری کرده‌ایم تا اصلاح شود و هر جایی که مانعی بوده، سریع برای حل آن تلاش می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: شرایط در وزارت خوب است که باید آن وضعیت را به بدنه و مخصوصا بانک‌ها منتقل کنیم.

رحمانی اظهار کرد: با بانک مرکزی صحبت کرده‌ایم که هر بانکی به مصوبات تولید و حمایت از آن عمل نکرد، استاندار در هر استانی می‌تواند برخورد لازم را داشته باشد.

وزیر صنعت به شرایط مهم و ویژه ۶ ماه آینده اشاره کرد و گفت: اگر در 6 ماه آتی بتوانیم مراحل را به خوبی طی کنیم، اولا  ناامیدی دشمن را ایجاد کرده و دوما آرامش و خروج از بحران ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چندین استان وجود دارد که در این چند ماه به آنها سفر خواهم کرد و معتقدم اگر این استان‌ها جدیت در واحدهای تولیدی داشته باشند، تقریبا مشکلات حل می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه الحمدالله وضعیت آذربایجان‌شرقی مطلوب است و می‌تواند از ظرفیت موجود صنعتی آن استفاده کرد، گفت:  شرکت‌های پتروشیمی، ایدم، شیرین عسل و تراکتورسازی از جمله واحدهای بزرگ استان بوده و ما مشکل آنچنانی در آنها نداریم، از این‌رو اجازه ندهیم که یک مورد مشکل ما را ناامید کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال استاندار مبنی بر اینکه در رابطه با واگذاری اصلا به استان توجه نمی‌کنند، عنوان کرد: هرجا رفتیم در مورد واگذاری و اشتباهات آن حرف می‌زنند ولی دیگر وقت آن گذشته است که خود را درگیر این موضوعات کنیم و بنده البته تاکید به بررسی علمی این موضوع و حل آن دارم.

رحمانی با اشاره به اینکه هر استانی رفتیم بلافاصله لشکر عاشورا را نام برده‌اند و ما را با این لشکر و دلاوری‌هایش می‌شناسند، گفت: پس تبریز و استان آذربایجان‌شرقی باید همانند لشکر عاشورا عمل کند و آستین برای حل مشکلات بالا بزند.

وی با تاکید به اینکه باور دارم که این مشکلات قابل حل و رفع است، توضیح داد: شاید در تبادلات مالی با مشکلاتی روبرو شویم ولی با صرف هزینه و زمان، آنها نیز قابل حل هستند.

رحمانی در پایان بیان کرد: ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم و بنده با روسای جمهور و وزرای آنها صحبت‌هایی داشته ام و تمایل آنها برای انجام ارتباطات را کسب کرده‌ام.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول