اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

مسلمی نائینی در گفت‌وگو با فارس:

وزارت علوم باید پاسخگوی ظلمی باشد که طی 5 سال به بورسیه‌ها اعمال شد

مدیرکل بورس وزارت علوم در دولت دهم گفت:‌ دانشجویان بورسیه به دلیل سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی تعدادی از مدیران وزارت علوم طی 5 سال گذشته تحت اذیت و آزار و شکنجه قرار داشتند و وزارت علوم باید پاسخگو باشد.

وزارت علوم باید پاسخگوی ظلمی باشد که طی 5 سال به بورسیه‌ها اعمال شد

حسن مسلمی‌نائینی مدیرکل بورس وزارت علوم در دولت دهم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به حکم نهایی دیوان محاسبات مبنی بر اینکه با توجه به گزارش کارشناسی مضبوط در پرونده، مفاد لوایح اعتراضیه و دفاعیه تجدید نظر خواهان و نتیجه بررسی موضوع در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تخلفی متوجه شورای مرکزی بورس دولت دهم نیست و این شورا در حدود وظایف و اختیارات قانونی عمل کرده است، گفت: بعد از 5 سال که هجمه ناجوانمردانه و سیاسی‌کاری که البته به گفته مقام معظم رهبری جزء غلط‌ترین اقدامات دولت یازدهم بود، حکم نهایی دیوان محاسبات صادر شد و در این حکم تاکید شد که شورای بورس دولت دهم تخلفی نکرده‌ است.

وی افزود: طی 5 سال گذشته مدیران اسبق وزارت علوم و دانشجویان و البته خانواده‌های آنها تحت شکنجه‌های روحی و روانی قرار گرفتند. این اقدام بسیار ناجوانمردانه و فقط جنجالی سیاسی بود که بعضی از مدیران وزارت علوم و بعضی از رسانه‌ها به آن پرداختند.

مدیرکل بورس وزارت علوم در دولت دهم گفت:‌ این بی‌تدبیری سیاسی باعث بی‌اعتباری خود وزارت علوم شد. دولت یازدهم آمده بود که عملکرد قبل را تخریب کند و یکی از افراطی‌ترین تخریب‌های صورت گرفته در خصوص بورسیه ها انجام شد. دولت یازدهم به جای اینکه در راستای حل مشکلات موجود کشور اقدام کند دنبال تخریب دولت سابق بود. متاسفانه رئیس دولت نیز تحت این جو سازی‌های سیاسی و رسانه ای قرار گرفت و مطالبی را به زبان آورد که در شان ریاست جمهوری نبود. به دلایل متعدد از جمله بازگرداندن دانشجویان ستاره دار، بازگشت به کار برخی از استادان بازنشسته و مسئله دار، انتصابات شبه دار در وزارت، وزیر کابینه یازدهم استیضاح شد و رئیس جمهور آن را به موضوع بورسیه ها ارتباط داد که این امر موجب فشار مضاعف به بورسیه‌ها شد.

وی ادامه داد: وزارت علوم کمیته‌هایی تشکیل داد، شاکی شدند، حکم دادند، تصمیم گرفتند و خودشان هم اجرا کردند. در زمان سرپرستی آقای نجفی در روز جمعه 2 آبان ماه 1393 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با عجله و بدون بررسی کافی و دقیق، اطلاعیه ای درباره وضعیت دانشجویان بورسیه صادر و تعداد زیادی از بورسیه ها را لغو بورس کرد. در آن ادعا کرده بود که از سال 1385 آزمون کتبی اعزام دانشجو به خارج از کشور نیز حذف شده در صورتیکه از سال 1381 آزمون کتبی حذف شده بود، که مستندات آن در وزارت موجود است. از سال 84 ، با توجه به عدم امکان برگزاری این آزمون توسط وزارت ، بیش از 6 ماه در شورای مرکزی بورس روی این مسئله بررسی‌های زیادی را انجام داده و شرایط اعزام دانشجویان نهایی شد و به صورت شفاف مطرح و پس از تائید وزیر وقت، فراخوان‌های لازم از طریق دانشگاه ها، جرآید، خبرگزاری‌ها و اخبار صداوسیما داده شد.

مسلمی نائینی خاطرنشان کرد: این اقدامات باید توسط سازمان‌های نظارتی صورت می‌گرفت همانطور که در زمان مدیریت دولت اصلاحات هم بسیاری از موارد تخلف وجود داشت که در گزارش حجیم سازمان بازرسی نیز آمده بود و به دست ما رسید اما ما از اعلام رسانه‌ای آن جلو گیری کردیم.

وی با بیان اینکه براساس حکم نهائی دیوان محاسبات بایستی تمام بورسیه ها غیر از چند نفری که اطلاعات غلط داده‌اند به تحصیل خود ادامه دهند، گفت: سازمان امور دانشجویان تعدادی از دانشجویان را به پرداخت شهریه مجبور کرده که آنها نیز برای ادامه تحصیل، دفاع از رساله و فارغ التحصیلی مجبور شدند هزینه شهریه خود را بپردازند، لذا وزارت درباره بازگرداندن آن مسئول است. علاوه بر این وزارت علوم موظف است محل کار فارغ التحصیلان واجد شرایط را تعیین کند.

مدیرکل بورس وزارت علوم در دولت دهم خاطرنشان کرد: تاکنون تعدادی از بورسیه‌ها فارغ التحصیل و مشغول به خدمت در مراکز آموزشی و پژوهشی کشور شده و منشاء برکات فراوانی در دانشگاه ها شده اند. کار کرد بسیاری از آنها موجب رضایت دانشجویان و حتی مدیران کنونی دانشگاه‌ها شده به طوری که بعضی از آنها به عنوان معاونان و مدیران دانشگاه‌ها مشغول به خدمت هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول