اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میزگرد «دانشجوی آرمان‌خواه، آینده‌ساز فردا»-1

رحمتی: مسؤولان از ترس اجازه فعالیت سیاسی نمی‌دهند/ قانعیان: دروس دانشگاه‌های آمریکا به درد ما نمی‌خورد

با وجود عوامل دخیل درونی و بیرونی، حرکت جنبش دانشجویی به سمت «اقتصاد قوی و مقاوم»، «توسعه روزافزون علم» و «حفظ و تقویت روحیه انقلابی‌گری»بوده است، در همین رابطه میزگردی با حضور تعدادی از دبیران تشکل‌های دانشگاهی اصفهان و عضو کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد تا دانشجویان درخصوص موانع و چالش‌های پیش روی جنبش دانشجویی به گفت‌وگو بنشینند.

رحمتی: مسؤولان از ترس اجازه فعالیت سیاسی نمی‌دهند/ قانعیان: دروس دانشگاه‌های آمریکا به درد ما نمی‌خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امسال 65 سال از 16 آذر 1332 می‌گذرد اما نام و یاد دانشجویانی که برای احقاق آرمان‌های خود در برابر استکبار قد علم کردند و به خاک و خون کشیده شدند، زنده است، حرکتی مانا در دل تاریخ که اقدامات جنبش‌های دانشجویی در طول این مدت نشان داده که این نهال آرمان‌خواهی، عزت و استقلالی که دانشجویان در دل این مرز و بوم کاشتند و با خون خود آبیاری کردند تبدیل به شجره طیبه تنومندی شده است که به ویژه در هر دهه‌ای از انقلاب اسلامی محصولی پرثمر را عرضه کرده است.

جوانان از ابتدای انقلاب در مبارزات، مقابله با منافقان، جهاد سازندگی، حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و در ادامه در رشد علمی کشور و مباحث دانشگاهی، حضور در اردوهای جهادی و همچنین دفاع از حریم اهل بیت در مبارزه با تکفیری‌ها نقش بی‌بدیلی را از خود به جای گذاشته‌اند و نگاهی همه‌جانبه به این روند نشان می‌دهد که با وجود تمام کمبودها و کاستی‌های درونی و برخی کم توجهی‌ها و عوامل بیرونی، حرکت جنبش دانشجویی به سمت سه عامل «اقتصاد قوی و مقاوم»، «توسعه روزافزون علم» و «حفظ و تقویت روحیه انقلابی‌گری به‌خصوص در جوانان» برای مقابله مقتدرانه با دشمنی‌های پایان‌ناپذیر علیه ایران در صحبت‌های رهبری بوده است.

در همین رابطه میزگردی با حضور تعدادی از دبیران تشکل‌های دانشگاهی اصفهان و محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد تا دانشجویان درخصوص موانع و چالش‌های پیش روی جنبش دانشجویی به گفت‌وگو بنشینند.

میزگرد دانشجویی «دانشجوی آرمان‌خواه، آینده‌ساز فردا» همزمان با روز دانشجو به میزبانی خبرگزاری فارس اصفهان با حضور راضیه رحمتی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، محمد کریمی مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد، علی قانعیان دبیر جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و علی احمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل واحد پیام نور مرکز اصفهان برگزار شد. بخش اول این میزگرد را در ادامه می‌خوانید. (بخش دوم و پاسخ‌های عضو کمیسیون آموزش مجلس به مطالبات دانشجویان را اینجا بخوانید.)

فارس: روند جنبش‌های دانشجویی از ابتدای تشکیل تا اکنون در 16 آذر 1397 چطور ارزیابی می‌کنید؟ موانع و چالش‌های پیش روی امروز آن‌ها را در چه می‌دانید؟

رحمتی: جنبش دانشجویی در طول تاریخ خود فراز و فرود بسیاری داشته است، در سال‌های 84 تا 88 فعالیت جریان‌های دانشجویی چشمگیر بود اما بعد از این مدت دچار افول و رخوت شد، در سال‌های بعد تاکنون هم، همین روال ادامه پیدا کرده، نمونه‌ای از فعالیت‌های چشمگیر اخیر جریان دانشجویی در مورد FATF بود که نشان دادند جنبش دانشجویی بیدار است و به مردم هم در این زمینه آگاهی دادند، از چالش‌ها و موانع کار در پیش روی جنبش‌های دانشجویی در درجه اول مسؤولانی هستند که از ترس جایگاهشان اجازه فعالیت سیاسی به دانشجویان نمی‌دهند.

کریمی: برای رسیدن به جایگاه اصلی دانشجو باید این جایگاه را در ابتدا درک کنیم تا بتوانیم انتظارات، نقشه راه و موانع در پیش روی آن‌ها را در این مسیر مشخص کرد، اگر این تشخیص به درستی اتفاق افتاد آن نگاه مبدأ تحولاتی به دانشجو داشتن رخ می‌دهد؛ بزرگان ما دانشجو را مؤذن جامعه دانسته‌اند، به همین دلیل معتقدم مهم‌ترین چالش جریان دانشجویی همین عدم شناختی است که از سوی بخش‌های مختلف اتفاق نیفتاده است.

چالش دیگر پیش روی جنبش‌های دانشجویی حضور فعال دانشجویان در برهه‌های حساس در جامعه است، شاهد هستیم که در سال‌های اخیر کمی آن آرمان‌خواهی و انقلابی گری که مد نظر است کاهش یافته، رسیدن به آن مرتبه افسر جنگ نرمی که رهبر انقلاب عنوان می‌کنند، با توجه به اینکه جایگاه افسر در خیمه فرماندهی است، هنوز به درستی اتفاق نیفتاده است، درزمان دفاع مقدس دیدیم که تمامی فرماندهان مهم از قشر جوان و دانشجو بود، یعنی آن‌ها از ظرفیت و پتانسیلی که داشتند تا حدی استفاده کردند.

فارس: نقش مسؤولان از رئیس جمهور گرفته تا رئیس دانشگاه در اثرگذاری جریان دانشجویی چیست؟

قانعیان: به این اعتقاد ندارم که جریان دانشجویی افول پیدا کرده، همیشه از سمت دانشجوهای قدیمی‌تر و ادوار این موضوع به این شکل عنوان می‌شود که قبلی‌ها بهتر بودند، فعالیت بهتری داشتند اما در واقعیت خلاف این را شاهد هستیم، هر زمانی دانشجویان با توجه به موقعیت و شرایط خود اقدامات درخوری انجام داده‌اند. یکی از چالش‌های جنبش‌های دانشجویی بحث مخاطب شناسی است، در این زمینه گفته می‌شود که نسبت تغییر نسل‌ها نسبت قبل متفاوت شده است.

از طرف دیگر دانشگاه غیرسیاسی، مطلوب مسؤولان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌هاست و طبیعی است سیاست‌هایی را دنبال کنند که نتیجه‌اش داشتن چنین دانشگاهی بشود؛ یکی از این اقدامات تقویت کانون‌ها و انجمن‌های علمی و عدم حمایت از تشکل‌ها است، به وسیله آن حرکت دانشگاه به سمت ولنگاری است.

احمدی: قبل انقلاب اوج جریان دانشجویی 65 سال قبل و با حضور نیکسون در دانشگاه تهران و شهادت دانشجویان و حرکت خودجوش استکبارستیزانه دانشجویان در سال 1332 بود، بعد از انقلاب هم تسخیر سفارت آمریکا با ادامه روندی متمرکز بر موضوع مبارزه با استبداد و استکبار است، دانشجویان اگر بخواهند فضای مطالبه گری خود را جلو ببرند، از سوی مسؤولان دانشگاه با آن‌ها برخورد می‌شود؛ معمولاً برنامه 16 آذرها هم محدود می‌شود به مراسمات جشنی که در این روز برگزار می‌کنیم، در بخش رشد علمی نیاز به حرکت دانشجویی هست زیرا در بخش علمی خیلی عقب هستیم.

فارس: وضعیت علمی دانشگاه را در پیشرفت کشور، رو به جلو می‌بینید یا در حال درجا زدن؟ چه اندازه علوم دانشگاهی کاربردی شده‌اند؟

قانعیان: دانشگاه‌های صنعتی امروزه دچار ناامیدی و بی‌انگیزگی شده‌اند، اساتید بر اساس درس‌های محیطی تدریس می‌کنند، در برخی دانشگاه‌های صنعتی افتخار می‌کنند که دروس دانشگاه‌های MIT تدریس می‌شود بی‌توجه به این‌که دروس دانشگاه‌های مطرح امریکا با توجه به پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی صنایع در امریکا است که جامعه ما اینجا نیازی به آن ندارد، دانشجویی ما از این دغدغه دور شده است، علم باید در دانشگاه تدریس و در شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد تبدیل شود اما این اتفاق نمی‌افتد.

فارس: جنبش دانشجویی چقدر توانسته است وظایف و اهدافی مانند آرمان‌گرایی، مطالبه گری، گفتمان‌سازی، رساندن صدای مردم به مسؤولان و رساندن صدای حق‌طلبی مردم توسط خودشان به جامعه و... که برای آن‌ها تبیین شده است را محقق کند؟

قانعیان: اصلی‌ترین وظیفه دانشجو گفتمان سازی و رساندن سخنان رهبر انقلاب به دانشجویان و بعد هم در کف جامعه است، تشکل‌های دانشجویی سطح مطالعه ضعیفی دارند، اگر سطح مطالعه بالایی وجود داشت لوایحی مانند پول‌شویی در مجلس ما به تصویب نمی‌رسید.

کریمی: عدم حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی از ضعف‌های جریان دانشجویی است، حضور تشکل‌های دانشجویی در کنار کارگران هفت‌تپه و ده ونک نمونه‌هایی از همراهی جریان دانشجویی با مردم جامعه است که به دلیل عدم پشتیبانی رسانه‌ها به چشم مردم نرسید، پرداختن به مطالبات مردم مستضعف از وظایف جریان دانشجویی است البته که باید این حرکت به خودشان هم عمق بدهند تا بتوانند به درستی موضوعات مختلف را به پیش ببرند.

رحمتی: آگاه‌سازی را باید از دانشجویان آغاز کرد، هر دانشجو خانواده و اطرافیانی هم دارد که می‌توانند جریان سازی کنند، امروز مردم به دنبال کتاب‌خوانی نمی‌روند اما صفحات مجازی بارها و بارها دیده می‌شود، باید از این ظرفیت استفاده شود، دانشجویان باید با مردم در ارتباط باشند نه این‌که خودشان را فرهیخته‌تر بدانند، امروز که مشکلات اقتصادی جدی است در رابطه با عدالت اجتماعی در اسلام می‌توان بیشتر تمرکز کرد.

فارس: ضعف جریان دانشجویی را در چه ‌می‌بینید؟

احمدی: یکی از ضعف‌های جریان دانشجویی نداشتن دنباله دانشجویی است، البته تشکل‌ها این تلاش را دارند که به سمت مطالبات مردمی حرکت کنند که این کار را تاکنون در قالب اردوهای جهادی یا تشکیل خیریه انجام داده‌اند، روحیه مطالبه‌گری در بین دانشجویان با لغو برنامه‌های آن‌ها توسط مسؤولان دانشگاه و محدودیت‌هایی که بر سر راه آن‌ها ایجاد می‌کنند کم رنگ شده است، شفافیت و جوان‌گرایی در جامعه توسط تشکل‌های دانشجویی باید دنبال شود، در برخی دانشگاه می‌بینیم که مسؤولان تلاش دارند دانشجو را از سیاست دور نگه دارند.

کریمی: تشکل‌های دانشجویی باید به سمت تبیین مأموریت دانشجو بروند، ما با این‌که در این روز برای دانشجوها جشن گرفته شود مخالف نیستیم اما باید توجه به نقش و مسؤولیت دانشجویی اهمیتی بیشتری پیدا کند، بسیج دانشجویی همان‌طور که در 13 آبان تلاش داشت تا با گره‌گشایی از مردم جمله رهبر انقلاب را عملی کنیم، 16 آذر نیز همین اقدام اردوهای جهادی را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول