اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس از یک خبر خوب گزارش می‌‌دهد

انجمن جوانان کارآفرین سرپناهی برای استارت‌آپی‌ها

استارت‌آپ‌ها کسب‌وکار نوینی هستند که با درخشیدن جوانان در این زمینه شاهد گسترش روزافزون آن در کشور هستیم.

انجمن جوانان کارآفرین سرپناهی برای استارت‌آپی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کسب‌وکارهای جدید ازجمله استارت‌آپ‌ها در حالی به‌سرعت در حال پیشرفت هستند که قانون‌گذار و دولت به‌عنوان فراهم‌کننده زیرساخت‌ها از سرعت این پیشرفت جامانده است.

استارت‌آپ‌ها شامل ایده‌های جدید و نوآورانه‌ای در دنیای فناوری است که قشر جوان بیشترین طرفدار این نوع کسب‌وکار بوده که شاید پیشرفت سریع آن‌هم به دلیل حضور جوانان با ذهن خلاق در این حوزه و عقب ماندن دستگاه‌های حمایتی به دلیل بالا بودن میانگین سنی آن‌ها باشد.

 در روزهای اخیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ و تلکام در شیراز برپا شد که در آن انواع شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی با ایده‌های بزرگ و اختراعات نوآورانه حضور داشتند، اما حضور استارت‌آپ‌هایی با ایده‌های نه‌چندان بزرگ، خاص‌ترین کسب‌وکارهای دورهمی را برای جوانان به وجود آورده بود.

با علم خود کسب درآمد کنید

به سراغ برخی از این کسب‌وکارها با ایده‌های نوآورانه رفتم. اولین غرفه مربوط به یک نرم‌افزار و سایت آموزشی پرسش و پاسخ دانشجویی بود. در این بستر افراد می‌توانند در قالب دانشجو یا استاد، در هر زمینه‌ای سؤال بپرسند یا درخواست ترجمه یا انجام پروژه کنند و یا سؤال حل و ترجمه کنند و برای خود از طریق آن درآمد داشته باشند.

نرم‌افزار و سایت «حلش کن» یک‌راه درآمد مناسب از علم برای دانشجویان است. هزینه راه‌اندازی این کسب‌وکار با در نظر گرفتن تبلیغات، اجاره دفتر، حقوق کارمندان برنامه‌نویس کمتر از 17 میلیون تومان بود.

انصراف از دانشگاه به عشق استارت‌آپ

یکی از جوانان استارت‌آپی این نمایشگاه داستان جالبی داشت. این جوان 19 ساله مرودشتی رتبه 630 کنکور و دانشجوی انصرافی دانشگاه شیراز است! انصراف او از دانشگاه فقط به دلیل علاقه‌اش به کار در حوزه استارت‌آپ بود که با یک گروه 6 نفره جوان کسب‌وکار خود را در مرودشت ایجاد کرده و به دنبال توسعه آن در شیراز بود.

آن‌ها در حوزه ساخت وب‌سایت برای ارتباط مستقیم مشتری و تولیدکننده، برای تولیدی‌ها فعالیت می‌کردند که به‌اصطلاح خودشان کاری دوسر برد برای مشتری و فروشنده بود چون دلال‌ها دیگر وجود نداشتند. کار آن‌ها ادغام کسب‌وکارهای سنتی با تکنولوژی یا به‌روزرسانی کارهای سنتی بود.

با افزایش این‌چنین سایت‌هایی، پس از دو سال فعالیت در این بخش، به سراغ ایجاد کافی‌نت آنلاین رفتند. در ابتدا با خریدوفروش جزوات دانشجوها شروع کردند که با استقبال روبه‌رو شدند و به فکر گسترش آن در حوزه‌های دیگر ازجمله فایل‌ها در زمینه‌های مختلف افتادند.

سایت‌ و موتور جست‌وجو معرفی کننده بوم‌گردها

جوان دیگری همراه با گروه جوان خود سایتی به نام «fittoeco» را طراحی کرده بودند که به بوم‌گردی‌های سطح کشور خدمات به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند و بعد از سفر از آن‌ها سفرنامه می‌گیرند و درسایت و نرم‌افزار خود منتشر و تبلیغ می‌کنند.

از نکات قالب توجه ارتباط قوی آن‌ها با گردشگران خارج از ایران و هدف آن‌ها برای گسترش کسب‌وکارشان به دو زبان انگلیسی و آلمانی بود. درواقع آن‌ها پل ارتباطی بین تور لیدرها و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

گروه جوانی به همراه یک جانباز هشت سال دفاع مقدس نیز موتور جست‌وجو گردشگری به نام «voorvoor» در قالب یک طرح بومی استان طراحی کردند که اطلاعات گردشگری هزار و 200 شهر ایران و 220 کشور دنیا را به دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار علاقه‌مندان همراه با تصاویر و فیلم‌های اختصاصی به‌صورت رایگان قراردادند و از دیگر کارهای آن‌ها ایجاد جامع‌ترین سایت رزرو در جنوب کشور است.

هدیه ویژه کودکان

از دیگر کارهای جالب ایجاد یک سایت به نام «ketabbesaz» برای ساخت کتاب اختصاصی کودک بود که والدین وارد سایت می‌شوند، کتاب داستان موردعلاقه خود را انتخاب می‌کند و اطلاعات موردنیاز ازجمله نام و اطلاعات کودک و عکس او را آپلود کرده و همان لحظه کتاب آماده را مشاهده می‌کند که دیدن و خواندن آنلاین کتاب رایگان است اما چاپ آن هزینه دارد.

انجمن جوانان کارآفرین سرپناه استارت‌آپی‌ها

همان‌طور که در نمایشگاه بین غرفه‌ها در رفت‌وآمد بودم، با یک انجمن جدید آشنا شدم. انجمنی که جای خالی آن در کشور احساس می‌شد. انجمن جوانان کارآفرین استان فارس که حدود هشت ماه بود شکل‌گرفته و هدف آن‌ها حمایت از جوانان استارت‌آپی با همفکری خود آن‌ها بود.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجود اتاق بازرگانی جوانان در برخی کشورهای خارجی، می‌گوید: در کشور ما فقط یک اتاق بازرگانی وجود دارد، البته حدود 12 سال پیش بحث داشتن دو اتاق نیز داشتیم.

سید احمد هاشمی ادامه می‌دهد: انجمن جوانان کارآفرین استان فارس امسال با برگزاری انتخابات فعالیت خود را آغاز کرد.

وی بابیان این‌که این انجمن همان بدل اتاق بازرگانی جوانان بوده که در استان‌های فارس، خراسان، قم، لرستان و تهران شکل‌گرفته است، اضافه می‌کند: وظایف اصلی اتاق‌های جوانان در دنیا بر سه‌پایه اصلی مسوولیت اجتماعی، شبکه‌سازی در کارآفرینی و جانشین پروری است که در چند ماه گذشته در حال مهیاکردن زیرساخت‌ها بودیم و ازاین‌پس به انجام وظایف خود می‌پردازیم.

جوانان ایده دارند اما امکانات نه!

هاشمی فعالیت انجمن را در سطح استان و همسو با اتاق بازرگانی فارس عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: جوانان یا ایده دارند و با مشکلات سخت‌افزاری مثل سرمایه و امکانات روبه‌رو هستند یا به دنبال کار تحقیقاتی بوده و دسترسی به ابزارهای این کار برای آن‌ها آسان نیست.

این جوان فعال در حوزه کسب‌وکار بابیان این‌که در حوزه کارآفرینی در بحث‌های حمایتی خلأ قانونی داریم، تصریح می‌کند: هدف از تشکیل انجمن جوانان کارآفرین پیگیری مطالبات جوانان در بحث کارآفرینی و رفع خلأ و مشکلات آن‌ها است، البته انجمن ما در زمینه‌های حمایتی و کارآفرینی از جوانان اختیارات و آزادی عمل خوبی دارد.

حمایت فقط تسهیلات نیست

هاشمی مطرح می‌کند: مشکل کشور ما این است که تا اسم حمایت درزمینه‌ کارآفرینی می‌آید ذهن‌ها به سمت وام و تسهیلات می‌رود و تا بخشی می‌خواهد شروع به کار حمایتی کند، اول ازآنجا در مورد وام چند درصد می‌پرسند و متأسفانه مردم هم این دیدگاه را قبول کردند اما ما فقط به دنبال حمایت مالی نیستیم.

وی بیان می‌کند: این انجمن تأمین زیرساخت‌ها و منابع مالی را در زیرمجموعه فعالیت‌های خود قرار داده، اما با توجه به تحلیل‌های انجام‌ شده در بسیاری از موارد شکست‌های پیش‌آمده که صرفاً به دلیل مشکلات مالی کسب‌وکارهای نوپا نبوده، بلکه دلایل دیگر از موارد غالب بوده است.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین استان فارس بابیان این‌که قطعاً نقدینگی برای راه انداختن یک کسب‌وکار مهم‌ترین نکته است اما به‌تنهایی کافی نیست، ادامه می‌دهد: مشکلی که کارآفرینان با ایده‌های استارت‌آپی دارند این است که زمان شروع به فعالیت از او درخواست مجوز و پروانه می‌شود درصورتی‌که این فرد تازه‌ کار را آغاز کرده و نمی‌داند ماهیت کارش چه می‌شود و شامل چه اتحادیه‌ای هست که از آن مجوز بگیرد.

حامی جوانان استارت‌آپی هستیم

هاشمی با اشاره به امکان حضور استارت‌آپ‌ها با قابلیت‌های‌ تک در پارک علم و فناوری، عنوان می‌کند: وقتی فردی ایده استارت‌آپی کارآفرینی دارد، پارک علم و فناوری آن‌ را نمی‌پذیرد، البته اکنون اتحادیه داریم که قبلاً این اتحادیه هم نبود و جوانان نمی‌دانستند کجا بروند و مجوز بگیرند اما اکنون ما برای آن‌ها نقش حمایتی خواهیم داشت.

وی با اشاره به فاصله پارک علم و فناوری استان با شهرک صنعتی به‌عنوان دومین مشکل جوانان در حوزه کسب‌وکار، مطرح می‌کند: یکی از مسائل دیگری که انجمن کارآفرینان جوان فارس به آن خواهد پرداخت، مسئله تجاری‌سازی طرح‌ها و سوق دادن صنایع به استفاده از توان داخلی مخترعین و صاحبان دانش فنی است.

آموزش دوره‌های کارآفرینی باید از سنین پایین شروع شود

این جوان فعال اقتصادی با اشاره به اهداف آموزشی انجمن از تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش برای برگزاری دوره‌های خلاقیت ویژه دانش‌آموزان خبر داده و اضافه می‌کند: با پررنگ شدن استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها در کشور، شاهد این هستیم که کلاس‌های مربوط به دوره‌های خلاقیت و کارآفرینی و... در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

هاشمی بیان می‌کند: این سخت است که به جوان دانشجو بگوییم الآن خلاق شود، درصورتی‌که شکل‌گیری باور به خلاقیت و تولید علم باید از سنین پایین‌تر و از مدارس آغاز شود.

وی اضافه می‌کند: در مدارس دیگر کشورها به پرورش دانش‌آموزان اولویت بیشتری نسبت به آموزش آن‌ها داده شده و به همین دلیل پس از ورود به دانشگاه شیوه‌های تجاری‌سازی ایده‌ها و استفاده از خلاقیت میان آن‌ها رواج داشته و به شکل مناسبی خلاقیت و دانش تبدیل به ثروت می‌شود.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین استان فارس بابیان این‌که برای شروع کار با پژوهش سراهای آموزش‌وپرورش دوره‌‌ها را آغاز می‌کنیم، می‌گوید: با آموزش‌وپرورش بیشتر در حوزه خلاقیت و در دانشگاه‌ها بیشتر در حوزه‌های استارت‌آپی، کارآفرینی و ... کار می‌کنیم.

هاشمی تصریح می‌کند: به دنبال آن هستیم فضایی را در قالب همفکری در انجمن ایجاد کنیم تا همه اقشار در این اتاق همفکر بوده و یک هم‌افزایی ایجاد شود و البته به دنبال اتصال افراد دارای ایده به با شتاب‌دهنده‌ها هم هستیم تا در فعالیت هر دو گروه تسهیلگری ایجاد شود.

به دنبال موازی کاری با شتاب‌دهنده‌ها نیستیم

وی با اشاره به اینکه هدف دیگری که به دنبال آن هستیم ایجاد حلقه واسط میان دانشگاه و صنعت است، عنوان می‌کند: این انجمن همان‌طور که صدای مطالبات جوانان خواهد بود حمایت هم از صنعت و جوانان را نیز انجام می‌دهد.

این جوان کارآفرین اضافه می‌کند: تفاوت کار ما با شتاب‌دهنده‌ها این است که آنها در ازای حمایت کاملی که از جوانان انجام می‌دهند منافع مالی خود را هم در نظر می‌گیرند که حق آن‌ها است اما انجمن جوانان به دنبال منافع مالی نیست و در قالب حقوقی بودنش می‌تواند ارتباطی بهتر ایجاد کند.

هاشمی بابیان این‌که قطعاً به دنبال موازی کاری با شتاب‌دهنده‌ها نیستیم و به آن‌ها کمک خواهیم کرد، می‌گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که با آن‌ها ارتباط برقرار کرده چراکه از مشکلات آن‌ها ارتباط با بازار و تجاری‌سازی است.

وی عنوان می‌کند: به دنبال آن هستیم که به‌صورت تخصصی در حوزه استارت‌آپ کارکنیم و هسته اصلی استارت‌آپی استان شویم.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین استان فارس بابیان این‌که این انجمن به‌تازگی شکل‌گرفته و در بخش دولتی و میان جوانان غریب است، مطرح می‌کند: کسانی که می‌خواهند عضو انجمن جوانان شوند باید سنشان از 39 سال به پایین و عضو اتاق بازرگانی استان باشند.

هاشمی از مدیران سایر کسب‌وکارها به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها دعوت کرد که با عضویت در این انجمن، به مشارکت بپردازند تا با حضور حداکثری جوانان این انجمن را بتوان به یک‌نهاد توسعه کارآفرینی و هم‌افزایی جوانان خلاق و نخبه تبدیل کرد.

انتهای پیام/76024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول