اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

گزارش فارس از کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع):

«وهابیت» درد بزرگ جهان اسلام / انحرافات گروه‌های تکفیری ربطی به مذاهب اسلامی ندارد

یک عالم اهل ترکیه با اشاره به نقش وهابیت در ایجاد تفرقه در امت اسلامی گفت: عربستان هم‌کیشان خود را در یمن می‌کشد. این درد، درد بزرگی در جهان اسلام است.

«وهابیت» درد بزرگ جهان اسلام / انحرافات گروه‌های تکفیری ربطی به مذاهب اسلامی ندارد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس،‌ نخستین نشست شورای مرکزی کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع) صبح امروز (دوشنبه ۱۹ آذر ماه) با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام در هتل اوین تهران برگزار شد.

صلاح‌الدین قندوز: «وهابیت» درد بزرگ جهان اسلام است

در این نشست، صلاح‌الدین قندوز از کشور ترکیه با بیان اینکه امروز کل سرمایه و ثروت امت اسلامی در آمریکا جمع شده است، ابراز داشت: با این وجود  آمریکا تریلیون‌ها دلار اسلحه می‌خرد و در اختیار وهابیت عربستان می‌گذارد تا از این طریق مسلمانان جهان را از بین ببرد.

وی با اشاره به استقلال کشورهایی که خود را از یوغ آمریکا رهانیده‌اند، افزود: اما آمریکابر سر همین کشورها بمب می‌ریزد و در این میان عربستان نیز هم‌کیشان خود را در یمن می‌کشد. این درد، درد بزرگی در جهان اسلام است.

صلاح‌الدین قندوز با تأکید بر اینکه آمریکا چندین قرن است که دست از سر جهان اسلام بر نمی‌دارد، اظهار داشت: امروز آمریکا در پاکستان و افغانستان با اهل سنت می‌جنگد، اما علمای اهل سنت و شیعه باید مسلمانان را بیدار کنند تا به سمت وهابیت گرایش پیدا نکنند.

وی با اشاره به نقش وهابیت در ایجاد تفرقه در امت اسلامی گفت: آمریکا مبلغانی را به پاکستان و برخی کشورهای اسلامی در آسیای میانه و قفقاز می‌فرستد تا جوانان شیعه و اهل سنت را به دام بیندازد، اما باید کاری کنیم که حنفی، حنفی و شافعی، شافعی باقی بماند.

این عالم کشور ترکیه شرط مسلمان بودن را گفتن شهادتین دانست و خاطرنشان کرد: شیعه و سنی از یکدیگر جدا نیستند. علما باید با زبان صلح و آشتی صحبت کنند و زبان آن‌ها رنجورکننده و برنده نباشد. ما نباید به شیطان اجازه دهیم تا با کلمات زشت میان مسلمانان عداوت ایجاد کند.

وی ادامه داد: وهابیت نقشه‌های آمریکا را در میان مسلمانان پیاده می‌کند. «وهابیت» امت انگلیس است و در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دارد تا توطئه‌های استعمارگران را در جهان اسلام پیاده کند.

آیت‌الله تسخیری: ولایت اهل بیت (ع) دژ مستحکم برای تحقق وحدت امت اسلامی است

در ادامه آیت‌الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنان کوتاهی که به زبان عربی ایراد کرد، ولایت اهل بیت (ع) را دژ مستحکم برای تحقق وحدت امت اسلامی توصیف کرد و گفت‌: ولایت اهل بیت (ع) طبق قول پیامبر اعظم (ص)، دژی است که امت مسلمان باید به آن متوسل شوند و برای ایجاد وحدت و تعامل بیشتر به آیات قرآن و سیره رسول خدا (ص) متوسل شوند.

عزالدین گیلانی: تمام آحاد مسلمانان مدیون جمهوری اسلامی هستند

ابوالقادر بهاءالدین عزالدین گیلانی از دیگر مهمانان حاضر در این کنگره با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خانه همه مسلمانان به جز وهابیت است، خاطرنشان کرد:‌ در جهان اسلام تنها گروهی که با اهل بیت (ع) دشمنی دارند، وهابیت هستند. به همین دلیل خارج از مکتب اهل بیت شمرده می‌شوند.

وی افزود : تمام آحاد مسلمانان مدیون جمهوری اسلامی هستند. زیرا ایران تنها کشوری است که مدافع مکتب اهل بیت (ع) است. در واقع مکتب اهل بیت، مکتب برادری و برابری است.

وردیوف: با هدایت رهبر جمهوری اسلامی، صهیونیسم در سوریه شکست خورده است

 بایرالله وردیوف از کشور آذربایجان با بیان اینکه امام خمینی (ره) احیای مجدد اسلام را رقم زده است، بیان داشت: در عصر حاضر، امام (ره) اسلام را در زمانی احیا کرد که دو ابرقدرت در جهان حکمرانی می‌کردند؛ شوروی سابق و لیبرال‌ها. در همین زمان امام (ره ) در جایی که اسلام گم شده بود، آن را احیا کرد.

وی تنها راه نجات بشریت را رجوع به مبانی اندیشه‌ای اسلام دانست و گفت:‌ اگر این حقیقت را ندانیم باید کور باشیم و نشنویم. امروز در جمع فضلای بزرگ جهان اسلام هستیم و تکلیف داریم همان گونه که مجاهدان در جنگ ۳۳ روزه غزه در برابر صهیونیسم پاسخ دادند، ما نیز پاسخ دهیم.

وردیوف با اشاره به نقش علمای عراق در دفع فتنه داعش از این کشور ابراز داشت: امروز مجتهدان عراق و فضلا توانستند جنایات صهیونیست‌ها و آمریکا را نشان دهند. مردم عراق نیز با مجاهدت توانستند کشور خود را از تکفیری‌ها پاک کنند.

وی ادامه داد: صهیونیسم خیال می‌کرد که در سوریه پیروز است و مقاومت شکست می‌خورد. اما با هدایت رهبر جمهوری اسلامی، آن‌ها در سوریه شکست خوردند. امروز در یمن نیز نتیجه قطعی پیروزی مردم یمن است.

این عالم کشور آذربایجان با بیان اینکه انحرافات داعش و گروه‌های تکفیری هیچ ربطی به اهل سنت و شیعه ندارد، اظهار داشت: جهان اسلام باید علیه گروه‌های تکفیری متحد شوند و از همین جا اعلام می‌کنیم که انحرافات گروه‌های تکفیری ربطی به مذاهب اسلامی ندارد.

به گزارش فارس، این نشست دو روزه با هدف بررسی راهکار‌های افزایش وحدت و با حضور تعدادی از شخصیت‌ها از کشور‌های مختلف در هتل اوین در حال برگزاری است.

نخستین همایش کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع) سال گذشته با حضور بیش از ۶۰ شخصیت خارجی و نمایندگانی از فلسطین، عراق، یمن، سوریه، اندونزی، بوسنی، بحرین، کانادا، عربستان، مغرب، آلبانی، برزیل و تایلند برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول