اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

با حضور مدیران صمت، اصناف و بهداشت هرمزگان :

مشکلات بهداشت محیط واحدهای صنفی بندرعباس بررسی شد

مشکلات حوزه بهداشت واحدهای صنفی بندرعباس با حضور رئیس اتاق اصناف مرکز استان، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس و معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان بررسی شد.

مشکلات بهداشت محیط واحدهای صنفی بندرعباس بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد عباسی بعد ازظهر امروز، در ابتدای جلسه بررسی مشکلات بهداشتی واحدهای صنفی بندرعباس، با تاکید بر رفع مشکلات اصناف و فعالان صنفی در بخش‌های مختلف اظهارداشت: کمیته‌ای تحت عنوان زیر مجموعه کمیسیون نظارت و تنظیم بازار استان در صنعت معدن تجارت هرمزگان در راستای همفکری و بررسی موانع و مشکلات پیش روی اصناف تشکیل خواهد شد.

وی  در ادامه افزود: کمیته فوق برای تسهیل در اقدامات افراد و متقاضیانی که برای راه‌اندازی واحد صنفی و اخذ پروانه کسب با مشکل مواجه هستند برنامه‌ریزی خواهد شد تا با تحقیق و بررسی درجلسات تخصصی و البته با استفاده از انعطاف قوانین، تعیین تکلیف و موانع با سرعت بیشتری مرتفع شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان تصریح‌کرد: طبق قانون، آن دسته از واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب شناسایی شده، که مشکلات غیرقابل حل دارند بایستی تعطیل و پلمپ شوند.

عباسی در ادامه با انتقاد از طولانی بودن دوره و محتوای کلاس‌های آموزش بهداشت و ضرورت بازنگری در آن تاکیدکرد: متقاضیان فعالیت‌های صنفی بایستی قبل از ورود به این حوزه، نسبت به ضوابط و قوانین خاص اتحادیه مربوطه با استفاده از سایت اطلاعات لازم را کسب کنند.

در ادامه این نشست مشترک، عبدالمجید جلالی با بیان این‌که بازگشایی واحد صنفی قبل از اخذ پروانه کسب به خودی خود نقص قانون است اظهار داشت: برخوردهای احساسی در این خصوص مشکلات عدیده‌ای را برای اصناف ایجاد کرده است.

وی در ادامه، ایده‌آل بودن کسب و کار در استان را نیازمند در نظر گرفتن تمام مباحث دانست و بیان‌داشت: تنها چهار اتحادیه صنفی در حوزه بهداشت مشمول بازرسی و نظارت بوده که با تهیه لیست و برگزاری بازدید میدانی مشترک می‌توان واحدهای متخلف را شناسایی و با آنها برخورد کرد.  

رئیس اتاق اصناف هرمزگان با اشاره به فعالیت دستفروشان و عرضه موادغذایی در بدترین شرایط ممکن در سطح شهر بندرعباس بیان‌داشت: برخورد قاطع تنها با واحدهای صنفی منصفانه نیست و بهتر است با اصلاح و چکش‌کاری ضوابط برای فعالیت اصناف تسهیل‌گری کرد.

جلالی در ادامه با تاکید بر این‌که، ظرفیت نظارت و بازرسی از تمام واحدهای مشمول شهرستان بندرعباس در خود مجموعه بهداشت هم قطعا وجود ندارد افزود: تلاش ما برای بهبود شرایط، با افزایش آموزش‌ها و ارتقای خودنظارتی فعالان صنفی است.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران فعالیت برخی واحدهای صنفی نظیر رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها با اخذ مجوز از سایر دستگاه‌ها و بدون توجه به استعلامات بهداشتی را تبعیض و مغایر با قانون دانست و افزود: باید بررسی کرد واحدهایی که در بدترین شرایط ممکن، اقدام به طبخ غذا و توزیع در واحدهای صنعتی و... می‌کنند بیش از واحدهای صنفی کوچک با نواقص محدود تهدیدکننده سلامتی و مغایر با دستورالعمل‌های بهداشت هستند.

رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان در ادامه  با تائید موارد قانونی بهداشت و ضرورت رعایت ضوابط و قوانین از سوی متقاضیان و فعالان صنفی ادامه داد: همواره تلاش خواهیم کرد تا با همراهی و همدلی در راستای ارتقاء و توسعه سلامت و بهداشت بازار گام برداریم. 

محمدرضا زارعی مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس نیز در ادامه این نشست با تقدیر از همراهی هیأت رئیسه اتاق اصناف و سازمان صمت استان در زمینه اجرای قوانین و ضوابط بهداشتی در حوزه اصناف، اظهار داشت: شهر بندرعباس از مشکلات بهداشتی عدیده‌ای نظیر فعالیت دستفروشان مواد غذایی و  فلافل فروشان و... رنج می‌برد، البته فرماندار به عنوان رئیس شورای بهداشت شهرستان با بررسی مسائل دستور به پیگیری و مرتفع‌سازی آن داده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از  310 دکه فلافل‌فروشی، بدون نظارت در سطح شهر بندرعباس بیان‌داشت: بالغ بر 450 دکه و کانکس مربوط به شهرداری در سطح شهر بندرعباس فعالیت صنفی دارند که فاقد پروانه کسب هستند.

مسؤول بهداشت محیط  شهرستان بندرعباس از فعالیت مجموعه‌های پذیرایی، رستوران‌ها و واحدهای صنفی فعال مربوط به دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی و انتظامی بدون اخذ پروانه کسب و مجوزات لازم به عنوان تهدیدی برای سلامت و بهداشت شهروندان یادکرد و افزود: گواهی سلامت فردی و بهداشت برای افرادی که در حوزه اصناف و رسته مواد غذایی در حال فعالیت هستند لازم و ضروری است اما نداشتن پروانه کسب کار را برای شناسایی این واحدها و نظارت بر آنان را سخت کرده است.

وی با بیان این‌که افرادی که نتوانسته‌اند صلاحیت اخذ کارت بهداشت را به دلیل نداشتن پروانه کسب دریافت کنند بایستی شناسایی شوند، افزود: متاسفانه برخی از واحدهایی که از دستگاه‌های دیگر نظیر نظامی و انتظامی کسب مجوز کرده‌اند به همکاران ما اجازه ورود و بازدید نمی‌دهند.  

زارعی در ادامه با بیان این‌که متراژ اعلام شده برای راه‌اندازی رستوران‌ها و مجموعه‌های پذیرایی با توجه به نیاز این مجموعه‌ها به سرویس بهداشتی بایستی مد نظر قرار گیرد، بیان‌داشت: هر مجموعه بایستی به صورت استاندارد دو چشمه سرویس بهداشتی زنانه و دو چشمه سرویس بهداشتی مردانه ایجاد کند.

مسؤول بهداشت محیط  شهرستان بندرعباس به پلمپ بیش297 واحد صنفی متخلف در حوزه تخلفات بهداشتی در سال گذشته اشاره‌کرد و گفت: هدف ما همراهی و مساعدت واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب برای اخذ مجوزات و تائیدیه‌های بهداشتی لازم است.

وی با بیان این‌که مجموعه بهداشت آمادگی دارد، مهلتی را برای واحدهای صنفی دارای مشکل جهت رفع نواقص در نظر بگیرد، افزود: البته این نگاه و تعامل باید دو طرفه باشد و انتظار می‌رود که اتحادیه‌ها نیز در این خصوص همراهی لازم را داشته باشند.

زارعی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این‌که مجموعه بهداشت و اتاق اصناف مرکز استان با هماهنگی می‌توانند در زمینه پالایش و نظارت بیشتر بر واحدهای صنفی اقدام کنند بیان‌داشت: البته صدور مجوز برخی از اصناف نظیر فروشگاه‌های زنجیریه‌ای مجوز خود را از اتحادیه‌های کشوری دریافت می‌کنند و امکان نظارت قبل از آغاز فعالیت در این استان وجود ندارد.

انتهای پیام/88031/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول