اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

فارس گزارش می‌دهد

میوه‌های شب یلدا با طعم گرانی/ لطفا دست نزنید، گران است!

پس از بروز تنش‌های ارزی، قیمت کمتر کالایی است که از دم تیغ گرانی نگذشته باشد و امروز در حالی که فقط 10 روز تا شب یلدا باقی مانده است و طبق سنت پیشین بسیاری از مردم برای آئین قدیمی این شب آماده می‌شوند موجی از گرانی در بازار به راه افتاده است.

میوه‌های شب یلدا با طعم گرانی/ لطفا دست نزنید، گران است!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پس از بروز تنش‌های ارزی، قیمت کمتر کالایی است که از دم تیغ گرانی نگذشته باشد و امروز در حالی که فقط 10 روز تا شب یلدا باقی مانده است و طبق سنت پیشین بسیاری از مردم برای آئین قدیمی این شب آماده می‌شوند موجی از گرانی در بازار به راه افتاده است موضوعی که موجب شده است برخی خانواده‌ها قادر به تهیه کالاهای مورد نیاز خود برای شب یلدا نباشند.

با توجه به اینکه فقط چند روز به شب یلدا زمان باقی است، اما از هیاهو و شلوغی بازار خبری نیست که علت این امر را باید در نوسان قیمت، عدم نظارت از سوی مسؤولان و سودجویی برخی فروشندگان جست‌وجو کرد.

با این شرایط به نظر می‌رسد، اگر وضعیت زندگی و گرانی و سختی تامین هزینه‌های معیشت در ایران باستان نیز مانند ایران امروز بود، شاید اکنون بسیاری از مراسم‌ها، آداب و رسوم، دیگر وجود خارجی نداشت.

 

*همه کالاها و اقلام گران شده است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: در بازار میوه و تره‌بار همه کالاها و اقلام گران شده است.

سید مرتضی هاشمی با اشاره به اینکه تقریبا به صورت متوسط افزایش قیمت در بازار میوه و تره‌بار حدود 20 درصد است، تصریح کرد: البته متوسط افزایش قیمت این است ولی گاهی اوقات افزایش قیمت بسیار بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش کرایه‌ها، افزایش لوازم مورد نیاز برای بسته‌بندی میوه یکی از دلایل موثر در افزایش قیمت است، گفت: برای مثال همین نایلون میوه به یکباره افزایش قیمت داشته است پس به تبع آن باید قیمت‌ها هم افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت نارنگی 2 هزار و 500 تومان، تامسون از 2 تا 3 هزار تومان، انار از 3 تا 5 هزار تومان متغیر است، اضافه کرد: همچنین قیمت خیار یک هزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان، پیاز از یک هزار و 600 تا 2 هزار و 500 تومان و سیب‌زمینی از یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان بسته به کیفیت آن متغیر است.رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان با بیان اینکه قیمت موز به 11 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: قیمت خرمالو 7 هزار تومان، سیب زرد از 4 تا 7 هزار تومان و قیمت سیب قرمز نیز از 3 هزار و 500 تومان تا 6 هزار تومان متغیر است.

هاشمی قیمت گل کلم را 2 هزار تومان، کاهو را یک هزار و تا یک هزار و 500 تومان و هویج فرنگی را 2 هزار تومان و شلغم را یک هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: همه این محصولات دستخوش افزایش قیمت شده‌اند و قطعا با افزایش قیمت، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.

 

*میوه‌ها دکوری شده است

یکی از شهروندان در انتقاد از گرانی به وجود آمده در بازار گفت: متاسفانه نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد چرا که هر فروشنده‌ای قیمت دلخواه خود را اعلام می‌کند.

فاطمه محمدی با اشاره به اینکه نوسانات به وجود آمده در بازار قابل درک است، افزود: مشکل اینجاست قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر متفاوت است و حتی دو فروشنده را نمی‌توان یافت که قیمت آنها با هم یکی باشد.

وی با بیان اینکه با شرایط اقتصادی موجود برخی از مردم بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را از سبد غذایی حذف کرده‌اند، بیان کرد: امروز برخی از فروشندگان از برچسب برای اعلام قیمت میوه استفاده نمی‌کنند، در صورتی که چرا باید این موضوع وجود داشته باشد ما مشکلات گرانی را قبول داریم، ولی برخی از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و سود بسیاری عاید آنها می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه با این وضعیت گرانی بسیاری از میوه‌ها شکل دکوری به خود گرفته است چون مردم توان خرید ندارند، گفت: انتظار داریم حداقل در آستانه شب یلدا نظارت صحیحی از سوی مسؤولان وجود داشته باشد.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول