اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

لوازم آرایش غیر استاندارد و خطر ابتلا به سرطان

بیشتر لوازم آرایشی به علت کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای بهداشتی تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهند مواد شیمیایی بسیاری در لوازم آرایشی و عطرهای صنعتی وجود دارد که برای سلامتی بسیار مضر بوده و در دراز مدت خطرات جبران ناپذیری را به سلامت افراد جامعه وارد می‌کند.

لوازم آرایش غیر استاندارد و خطر ابتلا به سرطان

خبرگزاری فارس- اردبیل/ سرویس اجتماعی: امروزه آرایش کردن در بین زنان ایرانی همه‌گیرتر شده و غالب آنان هر روز مشغول آرایش کردن می‌شوند. این دسته از زنان ایرانی اعتقاد دارند تحت هر شرایطی باید آراسته و آرایش کرده در مجامع عمومی ظاهر شوند؛ همین طرز تفکر باعث شده در مصرف لوازم آرایشی از معدود کشورهای پرمصرف دنیا به شمار آیند.

طبق آمارها ایران در مصرف لوازم آرایشی هم اکنون در خاورمیانه پس از عربستان در جایگاه دوم و در جهان نیز در جایگاه هفتم قرار دارد و این حکایت از آن دارد که زنان و دختران ایرانی لوازم آرایشی را جزو لاینفک زندگی خود می‌دانند و گاها مصرف این لوازم به قدری تند و غلیظ می‌شود که به سختی می‌توانید چهره واقعی فرد را در ذهن ترسیم کنید.

 لوازم آرایشی اگر استاندارد باشند مصرف آن خطرناک نخواهد بود اما چیزی که به فراموشی سپرده می‌شود این است که اکثر لوازم آرایشی به علت کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای بهداشتی تهدیدی جدی برای سلامت  افراد محسوب می‌شود و بررسی‌ها حاکی از آن است که مواد شیمیایی بسیاری در لوازم آرایشی و عطرهای صنعتی وجود دارد که برای سلامتی بسیار مضر بوده و در دراز مدت حتی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به سلامت افراد جامعه وارد کند که در میان این ترکیبات مضر در لوازم آرایشی «پارابن» یکی از رایج‌ترین این مواد است.

به راستی با وجود این عوارض و خطرات که همه ما می‌دانیم و حداقل برای یک‌بار هم که شده از متخصصان شنیده‌ایم استفاده افراطی از لوازم ارایشی منجر به خطرات جدی می‌شود، علت این دلدادگی به لوازم آرایشی چه می‌تواند باشد؟!

سن استفاده از لوازم آرایشی در کشور پایین آمده است

روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل درخصوص گرایش به مصرف بیش از حد لوازم آرایشی در بین زنان و دختران ایرانی اظهار کرد:  لوازم آرایشی و آرایش کردن جزء جدایی‌ناپذیر زندگی  برخی از زنان ایرانی شده و مصرف این مواد متأسفانه نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی‌، لذا همین امر باعث شده بسیاری از زنان و دختران ایرانی سالانه هزینه‌های گزافی را صرف خرید این لوازم کنند.

 علی مهران‌پور پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایشی در کشور را خطرناک دانست و گفت: استفاده از لوازم آرایشی در کشورهای توسعه یافته در بین زنان مسن بیشتر است و علت آن از دست دادن طراوت و زیبایی پوست بود؛ اما متأسفانه در کشور ما سن استفاده از لوازم آرایشی پایین آمده و به زیر ۱۴ سال هم رسیده که این امر بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: در عصر کنونی تبلیغات رسانه‌ای و تأکید بر زیبایی در  فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و حتی ایرانی در مصرف لوازم آرایشی بی‌اثر نبوده و می‌توان گفت نقش بسزایی در سوق دادن زنان و دختران به استفاده از لوازم آرایشی را ایفا کرده، چرا که اهمیت دادن به زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی بر چهره هنرمندان برای خاص و زیبا نشان دادن آن‌ها درفیلم‌ها تأثیر‌گذار است .

 این روانشناس اجتماعی ادامه داد: هرکس در استفاده از لوازم آرایشی دلایل خود را دارد؛ یکی عاشق آرایش کردن است؛ دیگری دوست دارد زیبا دیده شود؛ یکی به توصیه دیگران آرایش می‌کند؛ پس باید نتیجه گرفت استفاده بیش از حد از این لوازم دلایل و علل‌ متعددی دارد.

برخی از دختران و زنان از نبود اعتماد به نفس رنج می‌برند

مهران‌پور دلایل اصلی استفاده افراطی از لوازم آرایشی در بین دختران و زنان ایرانی را علل فردی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: در بحث علل فردی مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌توان مطرح کرد مربوط به عوامل روحی و روانی است؛ و ازجمله آنها می‌توان به عنوان‌هایی چون کمبود اعتماد به‌نفس اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه درصد بالایی از زنان جامعه از  نبود اعتماد به‌نفس رنج می‌برند گفت: زنان جامعه ما متأسفانه چون اعتماد به‌نفس بالایی ندارند و از چهره خود راضی نیستند، برای بهتر جلوه دادن خود و کسب اعتماد به‌نفس برای حضور در اجتماع متوسل به محصولات آرایشی می‌شوند؛ بطوری که اگر خانمی بدون آرایش در مجامع عمومی حاضر شود احساس زشت بودن و در معرض دید نبودن به وی دست می‌دهد.

روانشناس اجتماعی ضمن اشاره به اینکه فقدان اعتماد به‌نفس، باعث ترجیح زیبایی ظاهری به زیبایی باطنی شده گفت: به عقیده برخی‌ یکی از راه‌های کسب  اعتماد به‌نفس استفاده از لوازم آرایشی است، به‌طوری که اگر این روزها جوان یا نوجوانی تمایلی به استفاده از لوازم آرایشی نداشته باشد از جانب دوستان و جامعه طرد می‌شود.

ناهنجاری روانی نتیجه استفاده افراطی از لوازم آرایشی است

علی مهران‌پور ادامه داد: استفاده‌های غیر‌متعارف و افراطی از لوازم آرایشی بیانگر یک نوع ناهنجاری‌ روانی است که این ناهنجاری‌ها خودنمایشی و بدشکل پنداری را شامل می‌شود.

وی افزود: خودنمایشی -که از آن با نام سندروم هیسترویونیک یاد می‌شود- در افرادی قابل مشاهده است که علافه وافر به جلب توجه دیگران به خصوص جنس مخالف دارند و برای اینکه توجه این افراد را جلب کنند به آرایش‌های غلیط و افراطی روی می‌آورند و با این کار به نوعی اعتماد به‌نفس نیز می‌رسند.

این روانشناس گفت: در ناهنجاری روانی بد شکل پنداری هم  افراد احساس می‌کند به لحاظ شکل ظاهری خوب نیستند و صورت  یا موی مناسب ندارند و به اصطلاح زشت هستند؛ البته این فقط یک احساس است و شاید اصلا واقعیت نداشته باشد و به علت احساس و فکر خود برای اینکه خود را زیبا نشان دهند به آرایش‌های تند و زننده روی می‌آورند.

مهران‌پور ادامه داد: بدون شک زیبایی باطنی است نه زیبایی ظاهری و باید این را هم بدانیم که آرایش زیاد و افراطی و غیرمعقول به لحاظ اجتماعی، روانی و شناختی اصلا قابل قبول نبوده و حتی افرادی که با این گونه آرایش‌ها در جامعه حاضر می‌شوند مورد پسند افراد جامعه هم نخواهند بود.

ترکیبات لوازم آرایشی سرطان‌زا است

متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با فارس در خصوص استفاده از لوازم آرایشی غیر‌استاندارد گفت: همانطور که می‌دانیم سرطان‌ها علل‌ متعددی دارند که اکثر آن‌ها ناشناخته هستند و نمی‌توان گفت علت دقیق سرطان این موضوع یا این عوامل است اما در این میان در ترکیبات لوازم آرایشی غیراستاندارد یک سری ترکیبات و مواد به کار می‌رود که کاملا سرطان‌زا هستند و این موضوع  از نظر علمی کاملا درست و ثابت شده است.

محمدرضا رضایی افزود: سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان خون و لنفوم‌ها از جمله سرطان‌هایی هستند که در صورت استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندارد افراد را در آینده دچار می‌کنند و البته در کنار سرطان مسمومیت با سرب و ورود آن به خون عوارضی چون اختلالات عصبی و حافظه‌ای، سردرد و مشکلات تنفسی هم از عوارض جانبی استفاده از این لوازم هستند که تشخیص آن‌ها به آسانی هم ممکن نیست.

وی ادامه داد: در بین جوانان چیزی که خیلی رواج یافته استفاده از کرم‌های چندلایه برای پنهان کردن جوش صورت است؛ باید گفته شود استفاده از کرم‌های چند لایه شاید منجر به پوشش و پنهان دادن جوش باشد ولی منافذ پوست را پرکرده و باعث تشدید جوش و افزایش زمان ازبین رفتن جوش‌ها می‌شوند.

این متخصص پوست اضافه کرد: نمی‌گویم از لوازم آرایشی استفاده نشود بلکه می‌گویم درست و معقول استفاده شود و حتما در خرید این لوازم نسبت به مجاز و استاندارد بودن آن اطمینان پیدا کنیم چرا که استفاده از مواد غیراستاندار عوارض بسیار زیاد و گاه خطرناکی را دارد.

رضایی بیان کرد: بخشی از این عوارض عینی و قابل تشخیص است اما نکته مهم این است که بخشی قابل مشاهده نیست ولی برای سلامتی فرد بسیار خطرناک است چرا که مواد غیراستاندار آلوده بوده و در پوست و بدن عفونت ایجاد می‌کند و به پوست آسیب جدی می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه زیبایی و سلامت خود را باخرید لوارم آرایشی از دست‌فروشان با قیمت‌های ارزان و به دور از استاندار به خطر نیاندازید گفت: در خرید و  استفاده از این لوازم حتما دقت کنید و از لوازم قاچاق و غیراستاندارد استفاده نکنید.

لوازم آرایشی را از دست‌فروشان تهیه نکنید

مدیر نظارت موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مردم در خرید کلیه محصولات سلامت محور اعم از غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به آرم سازمان غذا و دارو و شماره مجوز بهداشتی درج شده بر روی برچسب محصولات داخلی و برچسب کنترل اصالت کالا درج شده بر روی محصولات وارداتی توجه کنند.

محمد رضا آقاجانی افزود: خریداران از خرید فرآورده‌های قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی خودداری نموده و به توصیه فروشندگان سودجو مبنی براصل بودن این محصولات توجه نکنند، بلکه فرآورده های آرایشی و بهداشتی را صرفا از مراکز مجاز شامل داروخانه و فروشگاه‌های معتبر بخرند .

وی نسبت به تبعات خرید لوازم آرایشی از دستفروشان هشدار داد و اضافه کرد: این قبیل محصولات برای سلامت پوست تهدیدی جدی به شمار نی‌آید.

مدیر نظارت موادغذایی ،آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: هیچ تضمینی در سلامت و مرغوبیت لوازم آرایشی و بهداشتی دست‌فروشان وجود ندارد و نسبت به این امر بارها سازمان غذا دارو هشدار داده اما متأسفانه برخی همشهریان به علت پرداخت مبالغ کم اقدام به خرید این لوازم  از دست‌فروشان می‌کنند.

آقاجانی به اینکه کوچکترین ناخالصی در مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی آسیب جدی به فرد وارد می‌کند، تصریح کرد: مردم به تبلیغات غیر واقعی و اغواگرانه فضاهای مجازی و ماهواره توجه نکنند، چرا که اکثر این فرآرده‌ها فاقد مجوز بهداشتی بوده و درصورت بروز مشکلات هم قابل پیگیری نیست.
 
وی ادامه داد : در راستای حفظ سلامت جامعه در سال ۹۶ حدود ۴۷۵ مورد بازرسی از مراکز عرضه و توزیع لوازم آرایشی وبهداشتی صورت گرفته و پنج هزار قلم لوازم قاچاق کشف وضبط شده  است.

مدیر نظارت موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از استاندارد بودن لوازم تولیدی داخل کشور اطمینان داد و گفت: قطعا کالاهای ایرانی دارای مجوز بهداشت هستند و کنترل‌های لازم پیش از ورود این مواد به بازار صورت می‌گیرد؛ بر این اساس، همه کارخانه‌ها دارای آزمایشگاه‌های مجهز برای آزمایش محصولات تولیدی هستند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول