اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

گزارشی از وضعیت بد پارک فیاض در بلوار مدرس تربت حیدریه و نارضایتی شهروندان/ شهرداری به‌دنبال تصرف کال

وضعیت پارک فیاض در بلوار مدرس تربت حیدریه خوب نیست، به طوری که نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.

گزارشی از وضعیت بد پارک فیاض در بلوار مدرس تربت حیدریه و نارضایتی شهروندان/ شهرداری به‌دنبال تصرف کال

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، حدود ۱۵ سال است که از احداث پارک فیاض در حاشیه خیابان ۴۵ متری تربت حیدریه می‌گذرد و حدود ۶ سال است که این پارک به‌زباله‌دانی و محل تجمع معتادین تبدیل شده، در این گزارش تلاش می‌شود با ارائه تصویری از وضعیت به‌اغلب مشکلات پارک و کال مجاور موضوع ناهنجاری‌های اجتماعی و بعضا بزه‌هایی که در آنها اتفاق می‌افتد، اشاره کنیم تا شاید از این فرصت روزنه‌ای برای بهبود وضعیت و ارتقای هرچه مطلوب‌تر وضعیت امنیت اجتماعی مرتبط با آن گشوده شود.

پارکی که ۷ سال است که فراموش شده است

یکی از ساکنین مجتمع پرستاران به‌خبرنگار فارس در تربت حیدریه گفت: این پارک توسط شخصی به‌نام فیاض با بودجه‌ای زیاد ساخته شد که تا ۷ سال گذشته بهترین امکانات در این پارک وجود داشت، اما متاسفانه در حال حاضر به‌زباله‌دانی و محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

محمد اسدی اظهار کرد: چون زیرساخت‌های پارک انجام شده با همکاری شهرداری و ادارات ذی‌ربط دوباره احیا می‌شود، چراکه حدود یک هزار خانوار و حدود ۵۰ خانوار که در مجتمع زندگی می‌کنند با احیای مجدد پارک می‌توانند از امکانات پارک بهره ببرند.

وی افزود: مشکل اصلی کال مجاور پارک این است که فردی پیدا شده که زمین‌های  اطراف کال را می‌فروشد و به‌همین دلیل کال خراب می‌شود، با دیوارکشی و جدول‌کشی مرز کال و پارک را جدا کرده است.

یکی دیگر از شهروندان گفت: موضوع مهم‌تر مدرسه دخترانه نرجس و سالن ورزشی ژیمناستیک است که بچه‌های ۷ تا ۱۲ ساله به‌این مدرسه می‌آیند، با توجه به‌حضور معتادین در پارک امنیتی برای دانش‌آموزان و حتی بانوان ساکن در محله وجود ندارد. 

محبوبه باقری افزود: اعتیاد، خماری و فروش مواد مخدر از مواردی است که کم و بیش در پارک مشاهده می‌شود، گویی این پارک به‌محفلی برای گردهمایی افرادی از جامعه که با معضلات ریز و درشت اجتماعی روبه‌رو هستند، تبدیل شده و دیدن تصویری از رد و بدل شدن مواد مخدر یا نشئگی و خماری معتادانی که در گوشه و کنار پارک به‌سر می‌برند از نمونه مواردی است که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که شاهد آن نبوده است.

وی عنوان کرد: از دیگر معضلات این پارک تبدیل شدن آن به‌زباله‌دانی است، با توجه به‌وجود زباله در داخل پارک و کال شاهد وجود حیوانات موزی و سگ‌های ولگرد هستیم، در حالی که هیچ‌گونه فعالیتی از طرف شهرداری برای جمع‌آوری زباله و نظافت این محل صورت نمی‌گیرد.

این بانوی خانه‌دار اظهار کرد: در حال حاضر مالکی پیدا شده که پارکی اتاقک نگهبانی، بهترین زیرساخت را دارد تبدیل به‌زباله‌دانی شده، با توجه به‌وجود زباله در داخل پارک وکال شاهد وجود حیوانات موزی و سگ‌های ولگرد هستیم و از طرفی هیچ‌گونه فعالیتی از طرف شهرداری برای نظافت صورت نگرفته است.

باقری تصریح کرد: با توجه به‌مکاتباتی که با شهرداری داشته‌ایم پاسخی مبنی بر اینکه بودجه وجود ندارد، ارائه شد، با پیگیری‌های انجام شده 4 تا سکو درپاک گذاشته شده و چون این پارک در مرکز شهر حاشیه 45 متری، تمام تردد خیابان امام حسین(ع) به 45 متری از همین کوچه است، با باز شدن خیابان تردد کم می‌شود.

یکی دیگر از ساکنین عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات کال این است  که با یک بارندگی سبب جاری شدن سیل می‌شود و بعد از گذشت چند روز بوی تعفن آب‌های گندیده مخلوط با زباله موجب آزار اهالی و تبعات بهداشتی می‌شود.

احمد کوهجانی افزود: با همه این اوصاف، عموم مردم انتظار دارند، شرایط پارک فیاض از وضعیت مناسب‌تری برخوردار شود و شرایطی در این نواحی حاکم شود که خانوارها بدون دغدغه بدآموزی، همراه با فرزندان خویش در چنین نقاط، محافل و محدوده‌هایی حضور یابند، چون این پارک فاقد نرده‌کشی، روشنایی و محل تجمع زباله‌ها بوده، پارک دارای چاه آب و برق است، مسؤولان می‌توانند با ایجاد روشنایی و آبیاری درختان پارک را دوباره احیاء کنند، با توجه به‌اینکه مدتی است که یک نیسان آبی مشغول بریدن درختان است

ما مجوز داده‌ایم، هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است

مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه به‌خبرنگار فارس در تربت حیدریه درباره گلایه‌های شهروندان از تقلیل دهانه پل گفت: دهانه پل کال مظفریه که بر روی خیابان مدرس قرار گرفته، براساس مطالعات، با مجوز امور آب تقلیل و هیچ‌گونه تخلفی در این باره صورت نگرفته، ضمن اینکه به‌شهرداری نیز برای ایجاد دیوار ساحلی مجوز داده‌ایم.

مهدی طلعتی افزود: عرض بسترکال مظفریه حدود ۲۰ متر است و از آنجایی که با هدایت روان آب‌ها به‌کال 60 دره، این مسیل تقریبا غیرفعال شده و از طرفی مکان تصرف حریم بستر نیز بود، آب منطقه‌ای براساس ماده 10 آیین‌نامه حریم بستر رودخانه‌ها مازاد حریم بستر کال مظفریه را به‌صورت اجاره به‌شهرداری واگذار کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری باید در مازاد حریم صرفا فضای سبز، پارک، فضاهای ورزشی یا از این قبیل کاربری‌ها ایجاد کند، همچنین، ما حق ساخت‌وساز نداریم.

احیای پارک فیاض ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شهردار تربت حیدریه نیز در این‌باره به‌خبرنگار فارس گفت: درخصوص پارک فیاض یا موارد دیگری که در بحث فضای سبز مطرح شده، نگاه عمومی این است که این املاک مربوط به‌شهرداری بوده، در صورتی‌که شهرداری فی نفسه هیچ ملکی ندارد و این املاک متعلق به‌مردم است، اگر مورد نیاز باشد حتی برای کاربری‌های فضای سبز نیز باید تملک انجام شود که بابت تملک این‌گونه املاک وجه نقد پرداخت می‌شود یا با مالک به‌شکل دیگری توافق می‌شود که در هر حالت رضایت مالک باید اخذ شود.

محمد صادق مجتهدی بیان کرد: چون شهرداری در داخل شهر ملکی ندارد، هرچه بوده در مالکیت مردم است و برای تملک املاکی که دارای کاربری‌های متفاوتی است، باید وجه نقد پرداخت شود یا به‌نحو دیگری توافق کرد، بیشتر تملکات شهرداری مربوط به‌باقیمانده عرصه در مسیر معابر است که مورد استفاده و بهره‌برداری برای معبر جدیدالاحداث قرار می‌گیرد که سهم شهرداری در این محدوده همان خیابان ۳۵ متری است که در مسیر واقع شده و آن فضایی که مانده مطابق قانون با حفظ کاربری متعلق به‌مالکین است، شهرداری هیچ‌گونه مالکیتی ندارد.

وی تصریح کرد: بخشی در خیابان سهم شهرداری است که طرف ضلع سمت راست کال یا رودخانه فیاض حفظ شده، با توجه به‌اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ متر زمین در وسط خیابان ۳۵ متری قرار دارد که هیچ مانده‌ای ندارد و شهرداری نمی‌تواند در باقیمانده امتیازی به‌مالک بدهد، بنابراین باید در محلی دیگر یا از منابع دیگر تامین کند.

شهردار تربت حیدریه در خصوص روشنایی پارک فیاض نیز گفت: پارک قبلاً روشنایی داشته، اما به‌دلیل اینکه رها شده بوده و پارک کمتر مورد استفاده قرار گرفته، بخش عمده کابل‌های برق به‌سرقت رفته که در حال حاضر تیرهای برق در محل نصب است.

===============

گزارش از: مریم سالاری

===============

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول