اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای عالی آموزش و پرورش:

بیش از ۵۰ جلسه به بررسی اهداف دوره‌‌های تحصیلی اختصاص یافت

روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: در زمان بررسی اهداف دوره‌های تحصیلی در شورای عالی بیش از 50 جلسه به تفکیک ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان هر حوزه از درون و بیرون آموزش‌ و پرورش تشکیل شده است.

بیش از ۵۰ جلسه به بررسی اهداف دوره‌‌های تحصیلی اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نشست علمی نقد و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش با عنوان سند اهداف دوره‌های تحصیلی چهاردهم آذرماه در کانون تربیت اسلامی برگزار شد؛ در این نشست مقرر شده بود که مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز حضور یابد اما وی نیامد و در نتیجه تنها سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «اهداف دوره‌های تحصیلی در اتاق دربسته نوشته شده است/ وجود نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان» منتشر شد.

شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص پاسخی را ارائه کرده است:

1- در این نشست مطرح شده است که چرا اهداف بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تدوین شده است؟ در حالی که باید برمبنای حوزه‌های تربیت و یادگیری که تبلور اهداف دوره‌های تحصیلی است، تدوین می‌شد.

بر اساس برنامه درسی ملی، مصوب شورای عالی آموزش ‌و ‌پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف شده است اهداف دوره‌های تحصیلی را به تفکیک دوره‌های آموزش عمومی و متوسطه دوم و ساحت‌های تعلیم و تربیت، با استفاده از مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه کند؛ ضمن اینکه بر اساس برنامه درسی ملی، ملاحظات و مفروضات اولیه در استنباط و تعیین حوزه‌های تربیت و یادگیری، ارتباط آنها با هدف کلی برنامه درسی ملی، الگوی هدف‌گذاری، شایستگی‌های پایه، همخوانی با اسناد فرادستی و هماهنگی با اصول حاکم بر برنامه بوده است.

2- در پاسخ به بی توجهی یا کم توجهی به اسناد فرادست، از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تولید اهداف به اطلاع می‌رساند: طبق روش‌شناسی تولید اهداف که توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تهیه و در زمان بررسی موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده است، برای مرجع تصویب کننده این اطمینان حاصل شده که سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور، مبانی نظری تحول بنیادین آموزش‌ و‌ پرورش و برنامه درسی ملی و سایر اسناد مرتبط به طور نظام‌مند مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای آن اهداف تهیه شده است.

3- در زمان بررسی اهداف در شورای عالی بیش از 50 جلسه به تفکیک ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت و با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان هر حوزه از درون و بیرون آموزش‌ و پرورش تشکیل و نسخه نهایی تهیه و در صحن شورای عالی بررسی و به تصویب رسیده است؛ طرح این موضوع که بررسی در پشت درهای بسته انجام شده است نشان‌دهنده نا آشنایی با فرآیند بررسی و تصویب موضوعات کلان در شورای عالی آموزش‌ و‌ پرورش است. ضمن اینکه اهداف دوره‌های تحصیلی در طی فرآیند بررسی به منظور کسب نظر آحاد جامعه از طریق سایت دبیرخانه شورای عالی در اختیار عموم، به ویژه همکاران محترم آموزش ‌و‌ پرورش استان‌ها قرار گرفته است.

4- در بررسی اهداف باید به این نکته توجه کرد که این اهداف برای دوره‌های تحصیلی و تمام حوزه‌های آموزش و پرورش نوشته شده است، نه فقط اهداف برنامه درسی به همین دلیل موضوعات کلان و سیاست‌های اصلی مورد توجه بوده است؛ برخی از اهداف مطرح شده در این سخنرانی در زمره اهداف درسی و حتی موضوعات درسی قرار دارند و در بررسی اهداف برنامه درسی، حوزه‌های تربیت و یادگیری و محتواهای آموزشی باید مورد توجه قرار گیرند.

5- میزان تأثیر اهداف بر رفتار دانش‌آموزان به تنهایی قابل ارزیابی نیست و باید مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌ها و عوامل موثر در تربیت در این ارزیابی دخالت داده شوند؛ ارزشیابی میزان تحقق اهداف در گروی آن است که اهداف دوره‌های تحصیلی سنجش پذیر باشند و بتواند نظام را نسبت به میزان تحقق آن پاسخگو نگه دارد؛ بدیهی است که یکی از منابع اطلاعاتی در ارزشیابی نسبت به تحقق اهداف اطلاعاتی است که انعکاس دهنده تأثیرگذاری اهداف بر عملکرد یادگیرنده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول