اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

فارس گزارش می‌دهد

لاکچری‌بازی آفت دورهمی شب یلداست/ لزوم احیای رسوم قدیمی شب چله

با افزایش قیمت آجیل مخصوصاً پسته طی ماه‌های گذشته با کاهش هزینه‌ها و برگزاری شب یلدا با رسومات گذشته می‌توان هزینه خانوار را کاهش داد.

لاکچری‌بازی آفت دورهمی شب یلداست/ لزوم احیای رسوم قدیمی شب چله

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد؛ شب یَلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به معنای زایش و در باور مردم به معنای تولد خورشید و افزایش نور در روزهای زمستانی است.

برگزاری مهمانی، دورهمی در خانه بزرگان فامیل، گرفتن فال حافظ، شاهنامه‌خوانی و خوردن خوراکی‌های در حد توان خانواده و مختص به تولیدات منطقه‌ای از جمله رسومات قدیمی در شب یلدا است.

فریده احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه در زمان‌های گذشته دورهمی‌ها و مهمانی‌ها بیشتر در شب یلدا مورد توجه مردم بوده است، گفت: معمولاً افراد در زیر کرسی خانه بزرگترهای فامیل جمع می‌شدند و در سینی مسی بزرگی که بر روی کرسی قرار داشت خوراکی‌های مختص هر منطقه قرار می‌گرفت.

کارشناس میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: در استان به دلیل رونق کشاورزی خوراکی‌هایی مانند گندم بو داده، کشمش، توت خشک، سنجد و کشک به عنوان تنقلات شب یلدا استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه استفاده از کدو در منطقه به عنوان میوه شب یلدا مرسوم بود، اضافه کرد: کدو پخته و با نمک خورده می‌شد و یا در شام شب یلدا که معمولاً آش کشک و آش دوغ بود استفاده می‌شد.

احمدی ادامه داد: شاهنامه‌ و حافظ‌ خوانی و تعریف خاطرات و داستان‌های قدیمی از جمله رسوم شب یلدا یا شب چله در چهارمحال و بختیاری است.

کارشناس میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: متأسفانه با گذر زمان و شیوع سبک زندگی تجملاتی رسومات گذشته کمرنگ شده است.

این روزها، افزایش تورم و روند صعودی قیمت اجناس و مایحتاج زندگی مردم در کشور، آجیل و خشکباری را که زمانی در طول سال مورد استفاده قشر متوسط جامعه قرار می‌گرفت به عنوان کالایی لوکس تبدیل کرده است که با نزدیک شدن شب یلدا نیز این افزایش قیمت به خانواده‌ها کم درآمد فشار بیشتری دارد.

خدارحم مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه قیمت پسته در سال گذشته از 40 هزار تومان به 160 هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت محصول پسته با کاهش تولیدات، بالا رفتن صادرات  و قیمت دلار رشد صعودی داشته است.

 رئیس اتحادیه خواربار فروشان شهرستان شهرکرد افزود: سایر آجیل‌ها مانند تخمه کانادایی، مرمری و کدویی گوشتی افزایش قیمت دو تا سه برابر داشتند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت به کاهش تقاضا منجر شده است، اضافه کرد: در شب یلدای سال گذشته فروش پسته نزدیک به چهار تا پنج تن بود و در سال جاری به 100 کیلوگرم هم نرسیده است.

مرادی ادامه داد: در حال حاضر فروش به گندم، برنج و شاه‌دانه بوداده محصور شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت کمی داشته است.

بیژن بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه متوسط قیمت انواع آجیل در بازار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در بازار فعلی پسته با قیمت 140 تا 160 هزار تومان به فروش می‌رسد، افزایش قیمت در انواع آجیل دیده می‌شود ولی درصدها متفاوت است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: فروش آجیل در استان بر اساس فاکتور معتبر و 10 درصد سود باید انجام بگیرد.

وی اضافه کرد: طرح نظارت و تشدید شب یلدا با نظارت 40 بازرس در غالب 20 اکیپ بر واحدهای آجیل فروشی، میوه و تره بار، شیرینی فروشی‌ها و نانوایی‌ها صورت می‌گیرد، مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند مشاهدات خود را به صورت مکتوب و یا با سامانه 124 به دست بازرسان برسانند.

با افزایش قیمت برخی مواد غذایی مصرفی خانواده‌ها مانند آجیل می‌توان خوراکی‌هایی را جایگزین کرد که علاوه بر ارزش غذایی بالا،  هزینه‌های تحمیلی را کاهش می‌دهند.

تینا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه از رسوم قدیم شب یلدا مصرف میوه‌جات از جمله هندوانه و انار است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف سبزیجات در چهارمحال و بختیاری بهتر است مصرف میوه و سبزیجات در تمام سال استفاده شود.

متخصص تغذیه با بیان اینکه میوه و سبزیجات به دلیل داشتن رنگ دانه دارای خواص آنتی‌اکسیدان هستند، افزود: این رنگ‌دانه‌ها با جمع‌آوری رادیکال‌های آزاد و مواد سمی و دفع آن‌ها نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف شلغم و لبو پخته شده در رسوم گذشته شب یلدا وجود داشته است، اضافه کرد: مصرف این مواد غذایی احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

جعفری با بیان اینکه میوه‌های خشک منبع بسیاری بالایی از املاح هستند، ادامه داد: مصرف کشک پاستوریزه به دلیل داشتن پروتئین بالا برای کودکان در این شب توصیه می‌شود.

اصل و اساس شکل‌گیری شب چله و شب یلدا دور همی ساده، دید و بازدید بزرگان و اقوام و به دور از تجملات و چشم و هم چشمی برای دور کردن سیاهی و سردی بزرگترین شب سال است.

در این اوضاع نابه سامان اقتصادی با برگزاری مراسمات تجملی شب یلدا علاوه بر دور شدن از اصل شکل‌گیری این شب، هزینه‌های زیادی را بر خانواده تحمیل می‌کنیم.

انتهای پیام/68027/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول