اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اختلاف کلیسا و دانشگاه درباره نسخه‌های هزار ساله

نسخه‌هایی از متون مقدس و آثار هنری با یک هزار سال قدمت که برای ده‌ها سال بخشی از مجموعه آثار دانشگاه پرینستون بودند، اخیراً توسط کلیسای ارتدکس شرقی مسروقه اعلام شده‌اند.

اختلاف کلیسا و دانشگاه درباره نسخه‌های هزار ساله

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، رهبر معنوی کلیسای ارتدکس شرقی از دانشگاه پرینستون خواستار بازگرداندن نسخه‌های متون مقدس و آثار هنری که در اصل به این کلیسا متعلق دانسته، شده است.

 



پاتریارک کلیسای بارتولومف قسطنطنیه

کالج دانشگاه پرینستون این آثار را به عنوان هدیه در سال ۱۹۴۲ از یک متولی و فارغ‌التحصیل که آن نسخه‌ها را از یک حراجی در آلمان و ۲۰ سال قبل از این تاریخ خریداری شده بودند، دریافت کرده بود. اما در دادخواستی که در روز پنجشنبه از سوی رهبری معنوی کلیسای ارتدکس شرقی صادر شده گفته شده که این نسخه‌ها مسروقه بوده و درخواست بازگرداندن آن‌ها را عنوان کرده است و بر این نکته تاکید دارد که این آثار طی جنگ جهانی اول از یک صومعه در «کورمیستا» (روستایی در شمال یونان) به سرقت رفته‌اند

کلیسا نسخه‌هایی را از متون مقدس و آثار هنری متعلق به دوره بیزانس که بیش از یک هزار سال قدمت دارند و برای دهه‌ها بخشی از مجموعه آثار دانشگاه پرینستون بوده‌اند، ادعا کرده و آن‌ها را مسروقه می‌داند.

این شکایت که در نیوجرسی ثبت شده و پاتریارک کلیسای بارتولومف اول از قسطنطنیه، می‌گوید که نیروهای چریکی بلغاری در سال ۱۹۱۷ به صومعه «تئوتوکوس آیکوسیفوینیسا» حمله کردند، به راهبانی که آنجا زندگی می‌کردند هجوم آورده و متون باستانی را به سرقت بردند.

 


کتابخانه دانشگاه پرینستون محل نگهداری نسخه‌های مورد مناقشه دانشگاه و کلیسا

در میان مدارک و شواهد ذکر شده در این شکوائیه، «نسخه‌های یونانی موجود در دانشگاه پرینستون از قرن ششم تا نوزدهم: کاتالوگ توصیفی» که در سال ۲۰۱۰ چاپ شده و برخی از نسخه‌های این مجموعه را که در سال ۱۹۱۷ توسط قدرت‌های بلغاری از صومعه برده شده‌اند، دیده می‌شود.

 

«جورج اِی تسوگاراکیس» وکیل شرکت «هیوز هوبارد اند رید» در نیویورک که نماینده پاتریارک در این پرونده اعاده نسخه‌های کلیسا است، در این مورد می‌گوید: «این کاتالوگ متعلق به خود انتشارات دانشگاه پرینستون است، در مورد مجموعه پرینستون و نوشته شده توسط کارکنان پرینستون که در آن به بودن نسخه‌ها در سال ۱۹۱۷ در صومعه اشاره کرده است.»

اما دانشگاه پرینستون اعلام کرده که شواهدی کامل در اختیار دارد که این نسخه‌ها به هیچ وجه به غارت نرفته و مسروقه نبوده‌اند و تحقیقاتی کامل در این زمینه صورت گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول