اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نظربایف خبر داد

جذب 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از ابتدای استقلال قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان گفت: در طول سال‌های پس از استقلال 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشور جذب شد و در رتبه بندی اخیر بانک جهانی، قزاقستان از نظر سهولت در سرمایه‌گذاری در میان 30 کشور برتر دنیا قرار گرفت.

جذب 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از ابتدای استقلال قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در جشن بیست و هفتمین سالگرد استقلال این کشور در سخنانی گفت: دقیقا 27 سال پیش ما با انتخابی سرنوشت ساز توسعه و ساخت یک دولت مستقل را شروع کردیم.

نظربایف افزود: طی این مدت ما سیستم موثر مدیریت دولت که پاسخگوی چالش‌های زمان است را ایجاد کردیم و با سیاست‌های باز و متعادل خارجی احترام و اعتماد جامعه بین المللی را به دست آوردیم.

رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: در طول این سال‌ها 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشور جذب شد و در رتبه بندی اخیر بانک جهانی قزاقستان از نظر سهولت در سرمایه‌گذاری در میان 30 کشور برتر دنیا قرار گرفت.

وی افزود: صنعتی کردن اقتصاد منجر به افزایش قابل توجه سهم صنعت تولید شد که حجم محصولات آن در حال حاضر حدود 9.5 تریلیون تنگه (واحد پول قزاقی) را تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: طی این مدت «آستانه» با صادرات فعال محصولات خود به بازارهای 110 کشور مختلف جهان به طور چشمگیری ظرفیت صادراتی اقتصاد خود را ارتقاء داد.

نظربایف تصریح کرد: در طول دوران استقلال در سراسر کشور بیش از 12.5 هزار جاده و بیش از 2.5 هزار کیلومتر راه آهن احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: سرمایه گذاری‌های هنگفت قزاقستان در زیرساخت‌های حمل و نقل «آستانه» را به مرکز حمل و نقلی قدرتمندی در قاره تبدیل کرد.

نظربایف تصریح کرد: پایتخت قزاقستان که در سال جاری بیستمین سالگرد آن جشن گرفته شد به جاذبه اورآسیا برای مردم، ایده‌های نوآورانه و پروژه‌های جدید تبدیل شده است.

وی در ادامه آستانه را درخشان ترین نماد استقلال، میوه زحمات و وحدت مردم قزاقستان عنوان کرد.

نظربایف گفت: طی این مدت تعداد افراد با درامد کم 15 درصد کاهش و دستمزد واقعی در سراسر کشور 4 برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه رشد جمعیت و افزایش متوسط امید به زندگی در این کشور تا 72.5 سال را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این کشور عنوان کرد.

نظربایف در بخش دیگری گفت: مسئولیت شناسی و عملگرایی در سیاست خارجی طی این زمان امکان تقویت قابل توجه مواضع قزاقستان در عرصه بین المللی را فراهم کرد.

وی گفت: قزاقستان اولین کشور آسیای مرکزی است که ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده داشت.

نظربایف افزود: فعالیت‌های صلح‌طلبانه قزاقستان به اثربخشی و کارایی مذاکرات صلح سوریه در آستانه کمک کرد.

وی گفت: قزاقستان همچنان بر تعهد خود در راستای همکاری‌های استراتژیک با همسایه‌های خود، روسیه و چین، باقی می‌ماند.

نظربایف همچنین با سفر خود به ایالات متحده آمریکا در ژانویه سال جاری اشاره کرده و گفت: این سفر انگیزه جدیدی به مشارکت و تقویت ارتباطات تجاری میان 2 کشور بخشید.

وی افزود: در همایش «آسیا – اروپا» که در بروکسل برگزار شد قزاقستان به طور مجدد ایده اورآسیا بزرگ به عنوان فضای صلح، امنیت و اعتماد از «هلسینکی» تا «سنگاپور» از «لیسبون» تا «سئول» را مطرح کرد.

نظربایف افزود: ما در زمینه پیوستن «اتحادیه اقتصادی اورآسیا» به پروژه چینی «یک کمربند یک جاده» تلاش‌های جدی انجام می‌دهیم.

وی گفت: تعاملات چند جانبه قزاقستان با کشورهای ترک زبان و جهان اسلام در چارچوب سنتی و دوستانه توسعه می‌یابند.

نظربایف همچنین با اشاره به نشست مشاوره‌ای سران کشورهای آسیای مرکزی در آستانه از آن به عنوان چشم انداز جدید همکاری‌های منطقه‌ای نام برد.

وی با اشاره به امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر سال جاری میلادی را همچنین برای کشورهای ساحلی خزر یک سال موفق آمیز عنوان کرد که در نتیجه دریای خزر وضعیت یک منطقه با حسن همجواری و تعامل صلح آمیز را به دست آورد و آستانه تقریبا به طور کامل روند قانونی سازی مرز دولتی خود را تکمیل کرد.

نظربایف در سخنانی همچنین به افتتاح مرکز مالی بین المللی «آستانه»، تکنوپارک بین المللی فناوری‌های آی تی، مرکز بین المللی فناوری‌های سبز و پروژه‌های سرمایه گذاری در این کشور اشاره کرد.

وی گفت: با این وجود ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که پایه و اساس تمام دستاوردها وحدت و هماهنگی در جامعه است و در این راستا می توان به مدل توسعه بین قومی و بین مذهبی آستانه اشاره کرد که مدت‌ها است که به یک برند موفق در این زمینه تبدیل شده است.

نظربایف افزود: بنابراین برگزاری چهارمین نشست مذاهب جهانی و سنتی در آستانه نمایندگان 45 کشور مختلف جهان را گرد هم آورد و این امر در نوبه خود بیانگر احترام ویژه و اعتبار بالای قزاقستان به عنوان یک کشور پیشگام در این حوزه بسیار حساس می‌باشد.

نظربایف در بخش دیگری افزود: در مرحله جدید ما باید اقتصاد هوشمند، زیرساخت‌های اجتماعی توسعه یافته و سیستم موثر آموزش و پرورش را ایجاد کنیم.

وی افزود: ماهیت سیاست دولتی قزاقستان را افزایش تدریجی کیفیت زندگی، سطح بالای امنیت عمومی و رفاه شهروندان تشکیل خواهد داد.

نظربایف گفت: ما همچنین بر روی دیجیتال سازی کامل کلیه حوزه‌های زندگی که امکان بهینه سازی منابع را فراهم و بهره‌وری در شرکت‌های داخلی را افزایش می‌دهد تمرکز خواهیم کرد.

وی افزود: برای توسعه موثر باید سیستم انتظامی کشور به طور کامل اصلاح شود، زیرا بدون اعتماد شهروندان به پلیس و دادگاه‌ها ایجاد یک دولت رقابت پذیر غیر ممکن است.

نظربایف در ادامه سرمایه گذرای در منابع انسانی را موثرترین استراتژیک سرمایه گذاری عنوان کرده و گفت: بنابراین در عرض 5 سال آینده ما قصد داریم هزینه بهداشت و آموزش و پروش را تا 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهیم.

وی افزود: قدرت اقتصاد و نفوذ ژئوپلیتیکی قزاقستان در قرن بیست و یکم را سطح بهداشت، پایه‌های فکری، پتانسیل خلاق، سعی و کوشش و میهن پرستی شهروندان جوان این کشور تعیین خواهند کرد.

نظربایف گفت: بنابراین این تصمیم گرفته شد که سال آینده میلادی در قزاقستان به عنوان سال جوانان نامگذاری شود.

رئیس جمهور قزاقستان در پایان پیام خود ابراز اطمینان کرد که نسل جوان به اندازه کافی به تمام چالش‌های زمان پاسخ و رفاه و سعادت هر خانواده در قزاقستان را تضمین خواهد کرد.

در قزاقستان روز 16 دسامبر به عنوان روز استقلال این کشور نامگذاری شده و تعطیل رسمی می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول