به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حمید رسایی عصر امروز در نشست تحلیل مسائلی سیاسی روز با محوریت وحدت حوزه و دانشگاه در شهرک دانشگاهی امیرکبیر اراک اظهار کرد: انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی بود و بر اساس بیداری نخبگان شکل گرفت چراکه نخبگان، محرک اصلی تودههای مردم هستند.
وی افزود: بخشی از نخبگان در حوزه و عدهای در دانشگاه بهعنوان مبارزانی علیه نظام سلطه و دیکتاتوری و استعمار فعالیت میکردند.
مدیر دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر بابیان اینکه تاریخ حوزه و دانشگاه مبتنی بر فرهنگ مبارزه است، گفت: با توجه به اینکه در نهاد روحانیت و دانشگاه مشکلاتی وجود داشت و بر اساس گزارشهایی که دیپلماتهای زمان قاجار و اشراف میدادند دانشگاه در کشور بر اساس تضعیف حوزه و روحانیت بنا شده بود.
رسایی تصریح کرد: نیت اصلی مؤسسین دانشگاه قبل از انقلاب محقق نشد و دانشگاه بهعنوان مرکزی برای مبارزه با مکاتب انحرافی فعالیت میکرد و استراتژی امام راحل نیز پایهگذاری علوم فقه و اجتهاد در حوزه علمیه بود.
این فعال سیاسی با اشاره به فرمایشات امام راحل بیان کرد: امام (ره) در خصوص دانشگاهیان غربزده و همچنین روحانیت متحجر صحبتهای محکمی عنوان کرد و تمام تلاش امام راهاندازی یک اسلام بدون حاشیه و بیخطر در دانشگاه بود.
رسایی اظهار داشت: ماهیت انقلاب، یک انقلاب معنوی؛ فکری و مبتنی بر دو بال وحدت حوزه و دانشگاه بود و مطالبه و شعارهای امام بر اساس معنویت، فکر تودههای مردمی و فرهنگ دینی مردم بود به همین دلیل انقلاب به نتیجه رسید و طبیعی بود که آن مسیر مستمر و ادامهدار باشد.
وی بابیان اینکه پس از شهادت دکتر مفتح و مطهری انقلاب فرهنگی شکل گرفت، گفت: در این بازه زمانی با وجود تفاوتها در این دو حوزه، مقرر شد وحدت حوزه و دانشگاه عملی شود و روش تدریس حوزه و دانشگاه یکسان شود چراکه هدف اصلی این دو نهاد وحدت بود که نیاز بود بهمنظور تأثیرگذاری بیشتر در یک راستا و باهم درحرکت باشند.
مدیر مسئول روزنامه ۹ دی اظهار داشت: اهداف این دو نهاد، کمال و تکمیل ظرفیتهای کشور، پرورش انسانیت در ارکان نظام و تقویت باورهای دینی در کشور است.
رسایی تأکید کرد: ملت ایران خواستار یک ایران آباد و مستقل هستند و حوزه و دانشگاه نیز با وحدت و همدلی باید در راستای تحقق این هدف بکوشند و همه باید بهسوی یکتاپرستی، توحید، تحقق ارزشهای انسانی والای در جامعه حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاهها علاوه بر تحصیل باید تهذیب هم فراگیر شود، افزود: باید آموزش اخلاق در حوزه و دانشگاه توسط اساتید بهعنوان یکی از مهمترین اهداف قلمداد شود چراکه فراگیری علم بهتنهایی و بدون تهذیب، نهتنها منفعت ندارد بلکه ضررهایی را در جامعه به همراه خواهد داشت.
مدیر دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر بیان داشت: خروجی دانشگاهها باید تقویت مبانی فکری باشد و با فراگیری تهذیب، با انسجام و اتحاد در راستای مبارزه با ظلم و استکبار گام برداشت.
رسایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خروجی دانشگاهها همراه با پیشرفت بوده که آثار آن مشهود است که میتوان گفت این مهم حاصل وحدت حوزه و دانشگاه بیدار است.
انتهای پیام/