اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

مدیر دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر

وحدت بال حوزه و دانشگاه است

مدیر دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر و نماینده مجلس دوره هشتم و نهم شورای اسلامی گفت: وحدت هدف اصلی و بال حوزه و دانشگاه است و این دو باید باهم در حرکت باشند. ‌

وحدت بال حوزه و دانشگاه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حمید رسایی عصر امروز در نشست تحلیل مسائلی سیاسی روز با محوریت وحدت حوزه و دانشگاه در شهرک دانشگاهی امیرکبیر اراک اظهار کرد: انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی بود و بر اساس بیداری نخبگان شکل گرفت چراکه نخبگان، محرک اصلی توده‌های مردم هستند.

وی افزود: بخشی از نخبگان در حوزه و عده‌ای در دانشگاه به‌عنوان مبارزانی علیه نظام سلطه و دیکتاتوری و استعمار فعالیت می‌کردند.

مدیر دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر بابیان اینکه تاریخ حوزه و دانشگاه مبتنی بر فرهنگ مبارزه است، گفت: با توجه به اینکه در نهاد روحانیت و دانشگاه مشکلاتی وجود داشت و بر اساس گزارش‌هایی که دیپلمات‌های زمان قاجار و اشراف می‌دادند دانشگاه در کشور بر اساس تضعیف حوزه و روحانیت بنا شده بود.

رسایی تصریح کرد: نیت اصلی مؤسسین دانشگاه قبل از انقلاب محقق نشد و دانشگاه به‌عنوان مرکزی برای مبارزه با مکاتب انحرافی فعالیت می‌کرد و استراتژی امام راحل نیز پایه‌گذاری علوم فقه و اجتهاد در حوزه علمیه بود.

این فعال سیاسی با اشاره به فرمایشات امام راحل بیان کرد: امام (ره) در خصوص دانشگاهیان غرب‌زده و همچنین روحانیت متحجر صحبت‌های محکمی عنوان کرد و تمام تلاش امام راه‌اندازی یک اسلام بدون حاشیه و بی‌خطر در دانشگاه بود.

رسایی اظهار داشت: ماهیت انقلاب، یک انقلاب معنوی؛ فکری و مبتنی بر دو بال وحدت حوزه و دانشگاه بود و مطالبه و شعارهای امام بر اساس معنویت، فکر توده‌های مردمی و فرهنگ دینی مردم بود به همین دلیل انقلاب به نتیجه رسید و طبیعی بود که آن مسیر مستمر و ادامه‌دار باشد.

وی بابیان اینکه پس از شهادت دکتر مفتح و مطهری انقلاب فرهنگی شکل گرفت، گفت: در این بازه زمانی با وجود تفاوت‌ها در این دو حوزه، مقرر شد وحدت حوزه و دانشگاه عملی شود و روش تدریس حوزه و دانشگاه یکسان شود چراکه هدف اصلی این دو نهاد وحدت بود که نیاز بود به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر در یک راستا و باهم درحرکت باشند.

مدیر مسئول روزنامه ۹ دی اظهار داشت: اهداف این دو نهاد، کمال و تکمیل ظرفیت‌های کشور، پرورش انسانیت در ارکان نظام و تقویت باورهای دینی در کشور است.

رسایی تأکید کرد: ملت ایران خواستار یک ایران آباد و مستقل هستند و حوزه و دانشگاه نیز با وحدت و همدلی باید در راستای تحقق این هدف بکوشند و همه باید به‌سوی یکتاپرستی، توحید، تحقق ارزش‌های انسانی والای در جامعه حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها علاوه بر تحصیل باید تهذیب هم فراگیر شود، افزود: باید آموزش اخلاق در حوزه و دانشگاه توسط اساتید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف قلمداد شود چراکه فراگیری علم به‌تنهایی و بدون تهذیب، نه‌تنها منفعت ندارد بلکه ضررهایی را در جامعه به همراه خواهد داشت.

مدیر دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر بیان داشت: خروجی دانشگاه‌ها باید تقویت مبانی فکری باشد و با فراگیری تهذیب، با انسجام و اتحاد در راستای مبارزه با ظلم و استکبار گام برداشت.

رسایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خروجی دانشگاه‌ها همراه با پیشرفت بوده که آثار آن مشهود است که می‌توان گفت این مهم حاصل وحدت حوزه و دانشگاه بیدار است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول