اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز مورد بررسی قرار گرفت

همایش وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت بررسی کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه با تجلیل از مقالات برتردر تبریز به کار خود پایان داد.

کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،همایش علمی "وحدت حوزه و دانشگاه،کارکردها و راهکارها" با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت‌الاسلام آل‌هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و پورمحمدی استاندار آذربایجان‌‌شرقی در راستای ضرورت و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه و به خصوص کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه در سالن رازی، دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

 رونمایی از کتاب وحدت حوزه و دانشگاه و تجلیل از مقالات برتر از دیگر برنامه‌های همایش وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت بررسی کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز بود.

 دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان آذربایجان‌شرقی که در دانشگاه تبریز مستقر است، این همایش را با همکاری دانشگاه‌های استان، مدیریت حوزه‌های علمیه و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی برگزار کرده است.

تحقق وحدت در هدف میان حوزه و دانشگاه، حرکت پایه‌ای علم و دین، ارتقاء تعامل حوزه و دانشگاه، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه‌ تبیین دیدگاه‌های اسلامی، بسط و گسترش ارتباطات و همکاری‌های علمی میان حوزه و دانشگاه، تلاش برای یکسان‌سازی اهداف علمی در حوزه و دانشگاه، گسترش تعامل علمی-پژوهشی بین حوزه و دانشگاه، شناسایی مسائل و موضوعات مطرح در قلمرو علوم انسانی و اسلامی، استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه برای پژوهش‌های دینی حوزه، استفاده از ظرفیت‌های دینی حوزه برای پژوهش‌های علمی دانشگاه و ترغیب و تشویق پژوهشگران برای استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی حوزه و دانشگاه از جمله اهداف ایجاد دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه در استان آذربایجان‌شرقی اعلام شده است.

از سوی دیگر از آنجایی که براساس اعلام دست‌اندرکاران راه‌اندازی دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان آذربایجان‌شرقی؛ این دبیرخانه در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه برای اهتمام به تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه، تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و با حضور نمایندگانی از حوزه و دانشگاه در محل دانشگاه تبریز تشکیل شده که با توجه با اهمیت موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و با توجه به تبیین راهکارهای این امر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان آذربایجان‌شرقی با محور قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در راستای نیل به اهداف و انجام وظایف مشخص شده در اساسنامه خود، شروع به فعالیت کرده است.

در راستای همین سیاست‌ها برپایی همایش وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت بررسی کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه از جمله برنامه‌های تدوین شده این دبیرخانه بود که شب گذشته با حضور مسوولان، دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه برگزار شد.

همایش وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز با محورهای « چیستی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه، چالش‌ها و راهکارها، ضرورت و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری امام و رهبری، گستره وحدت حوزه و دانشگاه در عرصه مبنای معرفت‌شناختی، وجودشناختی و ارزش‌شناختی، وحدت علم و دین بسترساز وحدت حوزه و دانشگاه، نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق تمدن نوین اسلامی، شاخص‌های الگوی جامع حوزه و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و ارزیابی سیر وحدت حوزه و دانشگاه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران» برگزار شد.

گزارش فارس حاکی است، سالگرد شهادت دکتر مفتح  در تاریخ 27 آذر ماه 1359 به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده که حضرت امام خمینی رحمه الله در این ارتباط فرمودند: «... این دو مرکز (حوزه و دانشگاه) باید با هم باشند و این دو مرکز باید علم، عمل و تهذیب را به منزله دو بالی بدانند که با یکی نمی‌توان پرید. ان‌‌شاءاللّه خداوند تبارک و تعالی این قدمی که وحدت بین دانشگاه و روحانیون را مبارک کند و توجه به این داشته باشید که حالا که شما نزدیک به هم دارید می‌شوید، نقشه‌هایی که برای جداکردن شما از هم هست، بیشتر به کار می‌افتد».

در بخشی از بیانات مقام معظم رهبری نیز در این ارتباط آمده« وحدت حوزه و دانشگاه عبارت از این است که ما این دو کانون علمى، این دو مرکز تعلیم و تعلم را از لحاظ اخلاق حاکم بر آنها، از لحاظ سیستم و سازماندهى حاکم بر آنها و از لحاظ برخى از محتواها به هم نزدیک کنیم».

همچنین ایشان در این راستا تاکید دارند« وحدت در اهداف کلى، وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازى و بدون اصطکاک با هم، یعنى هر دو کار خودشان را بکنند، اما براى یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است که این‌طور باید حرکت کرد».

به هر حال به باور تحلیل‌گران این حوزه وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از هدف‌های برجسته حضرت امام خمینی رحمه الله قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. به مناسبت شهادت آیت‌اللّه دکتر محمد مفتح در سال 1358 که خود از پیونددهندگان حوزه و دانشگاه بود، 27 آذرماه به طور رسمی روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

تاکنون ضمن برگزاری مراسم بزرگداشت این روز، تلاش‌هایی در راه تحقق این مهم انجام شده است. باروری این پیوند مقدس که با خون شهیدان گرانقدری چون شهیدمطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر و صدها روحانی و دانشگاهیِ شهید آبیاری شده، حفظ و حراست این دو کانون جوشان علم و معرفت را طلب می‌کند.

انتهای پیام/ 60023 /م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول