اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

بدون «تقریب» به دشمنان خدا کمک می‌کنیم/ جهل و عدم معرفت سبب تکفیر و افراط‌گرایی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان سفر به کشور افغانستان با وزیر ارشاد، حج و اوقاف این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و طرفین بر راه مبارزه علمی و آکادمیک با جریان افراط و تکفیر به عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین راه تأکید کردند.

بدون «تقریب» به دشمنان خدا کمک می‌کنیم/ جهل و عدم معرفت سبب تکفیر و افراط‌گرایی

به گزارش خبرگزاری فارس؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان سفر به کشور افغانستان با وزیر ارشاد، حج و اوقاف این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار طرفین بر راه مبارزه علمی و آکادمیک با جریان افراط و تکفیر به عنوان مهمترین و مؤثرترین راه تأکید کردند.

در دیدار محمدحسین مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان که با استقبال گرم وی همراه بود، محمدرضا بهرامی جمهوری اسلامی ایران و رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در کابل نیز حضور داشتند.

بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی در حوزه تقریب است

مختاری در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این دیدرا و قدردانی از زحمات و مساعدت‌های سفیر و رایزن محترم کشورمان در افغانستان برای انجام این سفر و دیدارهای بین دانشگاهی، بیان داشت: بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی ما در حوزه تقریب است و اگر ما به دنبال امنیت می‌گردیم باید تلاش‌های تقریبی را در عرصه علمی افزایش داده و به صورت آکادمیک کارهای جدی در این زمینه انجام بدهیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین آمادگی دانشگاه مذاهب اسلامی برای انتقال تجربیات موفق و فعالیت‌های آکادمیک خود در زمینه تقریب به کشور برادر افغانستان اعلام کرد.

دانشجویان افغانستانی دانشگاه مذاهب اسلامی سفیران تقریب در کشورشان هستند

وی به استقبال دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب اسلامی به ویژه در تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: این عزیزان سفیران تقریب در کشورشان هستند که در دانشگاه مذاهب اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین برای برگزاری دوره‌های کوتاه برای علمای دینی افغانستان درخصوص آشنایی هرچه بیشتر آنها با موضوع «تقریب» در فضای آکادمیک خبر داد.

وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی برخاسته از باور دینی ماست

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تأکید بر این که وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی برخاسته از باور دینی ماست، اظهار داشت: ما تقریب و وحدت را به عنوان یک باور دینی اعتقاد داریم و یک تاکتیک یا یک طرح کوتاه مدت نیست.

بهترین راه برای مبارزه با تکفیری‌ و افراط‌گرایی مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است

وی همچنین دانشگاه مذاهب را یک دانشگاه مهم در جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه مورد حمایت مسئولان جمهوری اسلامی است و بهترین راه برای مبارزه با تکفیری‌ و افراط‌گرایی مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است که دانشگاه مذاهب اسلامی در این مسیر تجربه جدی دارد.

فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است

فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز در این دیدار بیان داشت: ماهیت دنیای امروز بسیار تغییر کرده است و ما هم باید همزمان با این تغییرات باید خودمان بتوانیم بروزرسانی کنیم.

وی به سفیر اخیر خود در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می کردند و فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است.

جهل و عدم معرفت سبب تکفیر و افراط گرایی

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با بیان این که ما بدون تقریب فقط به دشمنان خدا کمک می‌کنیم و به خودمان ضربه می زنیم، تصریح کرد: ما باید با تقریب راه علمای پیشین را ادامه بدهیم. همچنین علمای افغانستان و حکومت افغانستان از تقریب حمایت می‌کنند و با حرکتی که جلوی تقریب باشد، برخورد می‌کنند.

استقبال از پیشنهاد دانشگاه مذاهب اسلامی برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای علمای دینی افغانستان

وی از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و همچنین حمایت از مردم افغانستان در دوران جهاد تشکر کرد و گفت: منشأ مشکلات در جهان امروز عدم معرفت و شناخت صحیح از یکدیگر است و این جهل سبب تکفیر و افراط گرایی می‌شود. همچنین از پیشنهاد ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای علمای دینی استقبال می‌کنیم.

در پایان این دیدار وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با هدای هدایای ویژه ای از فعالیت های تقریبی دکتر مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی تقدیر کرد.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول