اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

گفت‌وگوی فارس با برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

فیلم «تافردا» ادای دین من به شهدای مدافع حرم است/شهادت دوستم در جبهه مقاومت الهام‌بخش من بود

همیشه احساس می‌کنم مدافعان حرم و شهدای جنگ تحمیلی دینی بر گردن من دارند و سعی می‌کنم در آثار مختلفم چه فیلم و چه تئاتر گریزی به زندگی این افراد داشته باشم.

فیلم «تافردا» ادای دین من به شهدای مدافع حرم است/شهادت دوستم در جبهه مقاومت الهام‌بخش من بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدافعان حرم همان‌هایی بودند که رسالت دفاع از حرم آل‌الله را یک تنه به دوش کشیدند و عباس‌وار و علی‌اکبروار در کربلایی که در محاصره حیوانات داعشی بود اجازه ندادند خدشه‌ای به حرمت و آبروی اهل بیت پیامبر بزرگ اسلام وارد شود.

این حماسه جوانان غیور ایرانی، افغانی، سوری و عراقی تا همیشه در ذهن تاریخ باقی می‌ماند تا خناثان همه دوران بدانند که نباید به آنچه ناموس شیعیان است دست دراز کرده و به فکر آسیب به سرزمین‌های مسلمانان باشند.

بعد از حماسه مدافعان حرم، وظیفه دیگر فرزندان این ملک است که شجاعت، مناعت طبع، رشادت و همه خصلت‌های زیبا و شایسته این قهرمانان و به‌ویژه آن‌هایی که با ایثار جان خود نگذاشتند نگاه ناپاک سفاکان داعشی به حرم آل‌الله و مرزهای پاک ایران اسلامی بیوفتد را از هر راهی به نمایش بگذارند.

علی توکلی یکی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری است که با وجود سن کمی که دارد همچون دیگر هم‌قطاران دهه هفتادی خود که در سنگر جنگ حماسه آفریدند در سنگر هنر بازگو کننده این حماسه شده است، بی‌شک هر موضوعی در قالب هنر بیاید تا ابد ماندگار خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس شهرکرد، به گفت‌وگو با علی توکلی برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نشسته است که متن آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

علی توکلی زانیانی هستم متولد 28 شهریورماه 1374

فارس: تحصلات شما چیست؟

کارشناس تئاتر از دانشگاه اصفهان

فارس: فیلم‌سازی را چگونه آغاز کردید؟

علاقه زیادی به فیلم‌سازی داشتم به همین دلیل در کنار تحصیل سعی کردم به ساختن فیلم کوتاه هم بپردازم و امیدوارم در آینده بتوانم در عرصه ساخت فیلم‌های بلند فعالیت کنم.

فارس: از فعالیت خود در عرصه تئاتر بفرمایید.

در چندین تئاتر به‌عنوان بازیگر حاضر بودم و چند تئاتر هم کارگردانی کردم در حال حاضر نیز مشغول اجرای تئاتر آنالیز هستیم.

فارس: در عرصه فیلم کوتاه چی؟

علاوه بر فیلم‌های کوتاه تافردا و اسلایدر که مراحل ساخت آن‌ها تمام شده است، چند فیلم‌نامه هست که در حال ساخت آن‌ها هستیم.

فارس: موضوع فیلم اسلایدر چیست؟

اسلایدر روایت‌گر زندگی یک جوان است که به‌واسطه دوستان ناباب دچار مشکلاتی می‌شود.

فارس: درباره فیلم تافردا بفرمایید؟

فیلم «تا فردا» یک فیلم کوتاه 4 دقیقه‌ای است، موضوع فیلم درباره قضاوت نادرست درباره دیگران است که سعی شد این موضوع در قالب شهدای مدافع حرم آورده شود.

در ساخت فیلم تا فردا سعی کردم از عوامل و بازیگران شهرکردی استفاده کنم.

فارس: چند مورد از موفقیت‌های فیلم تافردا را عنوان کنید.

فیلم «تا فردا» در بسیاری از جشنواره‌ها ازجمله جشنواره مردمی فیلم عمار موفق به کسب فانوس طلایی شد، در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تندیس بهترین فیلم کوتاه را کسب کرد و جدیدا نیز به‌عنوان برگزیده فیلم کوتاه دانشجویی در مازندران معرفی شد.

فارس: درباره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت توضیح دهید.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سطح بالایی داشت و چون به صورت بین‌المللی برگزار شد رقابت در آن به‌ویژه در بخش فیلم کوتاه سخت بود.

در جشنواره امسال هم فیلم‌های مستند بلند و هم کوتاه شرکت داده شدند که من در بخش فیلم کوتاه داستانی موفق به کسب مقام بهترین فیلم کوتاه داستانی شدم.

فارس: چرا مدافعان حرم؟

موضوع اصلی فیلم قضاوت نادرست مردم نسبت به دیگران است.

یکی از شهدای مدافع حرم چهارمحال و بختیاری با نام شهید محمدحسن قاسمی از دوستان من بودند که در جبهه مقاومت به شهادت رسیدند، البته ناگفته نماند داستان فیلم درباره این شهید نیست اما وجود ایشان در ساخت فیلم و موضوع آن که قضاوت عجولانه و نادرست درباره دیگران است به‌نوعی الهام‌دهنده من شد.

به دلیل علاقه‌ای که به شهید محمدحسن قاسمی داشتم سعی کردم از موضوع مدافعان حرم در ساخت فیلم «تا فردا» استفاده کنم.

موضوع دیگری که سعی کردیم از آن در ساخت فیلم «تا فردا» استفاده کنیم هنر تعزیه‌خوانی بود چراکه شخصیت اول فیلم یک شمرخوان تعزیه است.

فارس: دلیل اینکه به سمت استفاده از هنر تعزیه‌خوانی در فیلم خود رفتید چه بود؟

پدربرزگ من تعزیه‌خوان بود و من از بچگی عزاداری‌های ماه محرم و تعزیه‌خوانی را با تمام وجود حس می‌کردم همه این موارد دست به دست هم داده و شیرازه فیلم «تا فردا» را تشکیل دادند.

فارس: فیلم تافردا به چه سبکی ساخته شده است؟

این فیلم به‌صورت سکانس‌پلان ساخته شده است، جلو بردن داستان فیلم با این سبک کار سختی بود و همین امر مورد توجه داوران قرار گرفت.

فارس: چند مورد از فیلم‌های شما در جشنواره‌های مختلف شرکت داده شد؟

دو مورد از فیلم‌های من در جشنواره‌های مختلف حضور داشتند و هر کدام هم جوایزی دریافت کردند.

 فارس: در زمان ساخت فیلم تافردا موضوعی یا بحثی پیش نیامد با توجه به اینکه موضوع فیلم هم به‌نوعی مربوط به مدافعان حرم است و اینکه عده‌ای این موضوع را رد می‌کنند.

این سؤالی است که افراد زیادی از من پرسیده‌اند و حتی به من می‌گفتند که موضوع فیلم را در این قالب کار نکنم.

فیلم تافردا قالب کاملا ضدجنگ دارد، هدف از این فیلم رد جنگ و جنگ‌طلبی است اگرچه با موضوع مدافعان حرم ساخته شده است.

من با این فیلم می‌خواستم نشان دهم که جنگ بد است، بحث دیگری که هست این است که من هیچ کاری به اینکه کار مدافعان حرم ارزشی بوده یا نبوده، یا نظر دیگرا ن درباره این افراد چیست، از نظر من مدافعان حرم افرادی شجاع بودند و من آن‌ها را دوست داشته و به آن‌ها ارادت دارم.

همیشه احساس می‌کنم مدافعان حرم و شهدای جنگ تحمیلی دینی بر گردن من دارند و سعی می‌کنم در آثار مختلفم چه فیلم و چه تئاتر گریزی به زندگی این افراد داشته باشم.

چهارمحال و بختیاری با توجه به جمعیت کم آن اما شهدای زیادی چه شهدای مدافع حرم و چه شهدای جنگ تحمیلی تقدیم ایران و عزت آن کرده است و من سعی کردم به دور از شعار، دین خودم را به این شهدا ادا کنم.

در فیلم تافردا سعی شده است تا بدون پرداختن به موضوع داعش و منطقه جنگی به موضوع مدافعان حرم پرداخته شود، لوکیشین این فیلم در یک خانه در مهدیه واقع در منطقه 4 شهرکرد بود.

فارس: حمایتی از سوی مسؤولان مربوطه استانی از شما صورت گرفت؟

اولین فیلمی که من ساختم فیلم تافردا بود و چندان شناخته شده نبودم با این وجود حوزه هنری چهارمحال و بختیاری کم یا زیاد از من حمایت کرد اما مجبور شدم برای ساخت فیلم تافردا از جیب خودم هم هزینه کنم، شکر خدا فیلم موفق شد و امیدوارم برای فیلم‌های بعدی حمایت بیشتری از نیروهای جوان و تازه‌کار صورت گیرد.

فارس: اگر موضوعی ناگفته مانده است بفرمایید؟

بسیار ممنون و مدیون پدر و مادرم هستم که همیشه از من حمایت کردند همچنین از همه دوستانی که با من برای ساخت این فیلم زحمت کشیدند هم تشکر می‌کنم.

متاسفانه یکی از بازیگران فیلم تافردا به نام اسفندیار اکبری را از دست دادیم که از خداوند برایش مغفرت می‌خواهم.

همچنین شهرام ابراهیمی که در حال حاضر دستیار حسن فتحی است به‌عنوان مشاور در ساخت فیلم به ما کمک زیادی کردند.

کارگردان فیلم خودم بودم و نگارش فیلم‌نامه هم برعهده خود من بود اما برای ایده اصلی فیلم از دوستانی همچون شهرام ابراهیمی کمک گرفتم.

گفت‌وگو از سمیه نظری‌زاده

انتهای پیام/68020/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول