اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

یادداشت/ سیدعلی هاشمی

یلدا، شب بلند مهربانی‌ها

شب یلدا شب بلند مهربانی‌ها است، چرا که در این شب و فارغ از تمام دل‌مشغولی‌ها و فعالیت‌های روزمره، مردمان ایران زمین در قالب فرهنگ عمومی خود، در این شب به دید و بازدید همدیگر می‌روند و نسبت به رفتار مهربانانه با همدیگر و ابزار محبت به دیگر مبادرت می‌ورزند که قطعا این امر می‌تواند در صورت تسری به جامعه بزرگ‌تر، ضریب نشاط و شادابی را در سطح جامعه ارتقا دهد.

 یلدا، شب بلند مهربانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در مقطع کنونی که به عصر ارتباطات رسانه‌ای و در دنیایی که در سیطره رسانه‌ها قرار دارد و به تبع آن در دنیای موسوم به دنیای مجازی و در جولانگاه شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ‌های بومی، محلی و ملی روز به روز در حال رنگ باختن هستند و نسل حاضر که اصلی‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، شاید بیگانه‌ترین نسل در رابطه با فرهنگ، آداب و رسوم‌ها و جشن‌های ملی، محلی و سنتی باشند، چرا که در طول سال فقط تعداد معدودی از ایام به این مناسبت‌ها و جشن‌ها اختصاص می‌یابد و بنده بیش از آنکه معتقدم باشم این شب و روزهای خاص به جای آن که یک ظرفیت باشند، یک تلنگر هستند! تلنگر به این جهت که هر ساله به لحاظ تنوع طولی و عرضی شاهد فرایند فرسایشی آیین‌ها، مناسک و شعائر بومی و محلی بوده و هستیم.

حال با وجود تمامی لشکرکشی‌های رسانه‌ای برای سلطه بر فرهنگ‌های ملی و محلی، نوشتار حاضر ضمن آسیب‌شناسی در این خصوص که بر آن اشاره کوتاهی کرد، در صدد است تا به بررسی کارکردهای اجتماعی « شب یلدا یا شب چله» از زاویه جامعه شناسانه بپردازد تا از این منظر بتوان نسبت به احیای و ترویج این نوع آیین‌ها و جشن‌های اصیل و کهن ایرانی مساعدت کرد.

در قالب عبارات تحت‌الاشاره به برخی از عمده‌ترین کارکردهای مثبت «جشن شب یلدا» اشاره می‌شود،

صله رحم: همانطور که در عنوان این نوشته آمد است شب یلدا شب بلند مهربانی‌ها است، چرا که در این شب و فارغ از تمام دل‌مشغولی‌ها و فعالیت‌های روزمره، مردمان ایران زمین در قالب فرهنگ عمومی خود، در این شب به دید و بازدید همدیگر می‌روند و نسبت به رفتار مهربانانه با همدیگر و ابزار محبت به دیگر مبادرت می‌ورزند که قطعا این امر می‌تواند در صورت تسری به جامعه بزرگ‌تر، ضریب نشاط و شادابی را در سطح جامعه ارتقا دهد.

 کمک به گسترش روحیه همگرایی در جامعه، چرا که شب یلدا به عنوان یک آهن‌ربا عمل کرده و از قدرت جذب فراوانی برخوردار است و می‌تواند اعضای خانواده و اقوام و خویشاوندان را با وجود فاصله جغرافیایی و بعد مسافت در یک محل خاص دور هم جمع کند و از این طریق موجب تحکیم وحدت و شکل گیری روحیه همگرایی شود.

 شکل گرفتن حس نوع دوستی و دیگرخواهی، از دیگر کارکردهای بسیار مهم و موثر شب یلدا که تا حدودی به فراموشی سپرده شد است، سرکشی به مراکز نگهداری سالمندان، مددجویان نهادهای حمایتی، ایتام، مستمندان و فقرای جامعه است، چرا که یکی از فلسفه‌های آیین‌ها و جشن‌های ملی و محلی همانا داشتن احساس همدلی و شریک کردن سایرین در شادی و سرور است.

 کسب سرمایه اجتماعی، همان گونه که مبرهن است، سرمایه اجتماعی از طریق روابط اجتماعی مبتنی بر اعتماد شکل گرفته و استمرار می‌یابد، حال باید گفت که جشن یلدا در قامت یک ظرفیت عظیم این توان بالقوه و بالفعل را دارد که از طریق دورهمی، شبکه خویشاوندی را گسترش داده و  فاصله گرفتن از فضای مجازی، همان گونه که پیشتر اشاره شد، عصر حاضر عصر رقابت رسانه‌های الکترونیک با یکدیگر است، اما بهانه‌هایی همچون جشن یلدا و گردهمایی متعاقب آن این توان را دارد که با نزدیک شدن آجر خانه‌ها به یکدیگر، دلها نیز به یکدیگر نزدیک شود و شاهد حضور فیزیکی توام با احساس و عاطفه باشیم و اجازه ورود هیچ رسانه الکترونیکی را به این جمع ندهیم.

 احیا بازی‌ها و جشن‌های اصیل، از دیگر آثار جشن شب یلدا، کمک به احیا و توسعه بازی‌ها و آیین‌های محلی و بومی مختص هر منطقه جغرافیایی است، که این موضوع هم ما را از پرداختن به بازی‌های مخرب و منفعل رایانه‌ای منع می کند و هم اینکه بازی‌ها فراموش شده را به نسل جدید معرفی کرده و تحرک جسمانی آنان را نیز موجب می‌شود.

 تکریم بزرگان، از خاصیت‌های بسیار اثر بخش جشن شب یلدا، تکریم بزرگتر‌ها و به ویژه پدر و مادرها است که در متون اسلامی ما هم در این خصوص سفارش های فراوانی وارد شده است.

 بالا بردن فرهنگ مطالعه، از طریق خواندن داستان، شعر، گرفتن فال حافظ و قرائت قصه و ... گسترش فضایل اخلاقی و در مقابل کاهش رذایل، این نوع آیین‌ها و آداب و رسوم تعریف شده برای آن، انبوهی از صفات پسندیده اخلاقی را یادآور شده و می‌تواند در رفتار و سبک زندگی ما خود را نشان دهد

کمک به تقلیل آسیب‌های اجتماعی، شب یلدا و الگو قرار دادن آن در طول سال، این امکان را فراهم می‌سازد که افراد به جای اینکه در محیط‌های نامناسب و ناامن حضور داشته باشند، کانون پرمهر و امن خانواده را انتخاب کرده و در آغوش مهمترین نهاد اجتماعی به رشد و بالندگی برسند.

شب یلدا در نقش یک اتاق فکر ظاهر شده و با تجمیع نظرات اعضای خانواده و فامیل، هم روحیه همفکری را موجب شود و هم اینکه برای حل مشکلات احتمالی حاضرین بهترین راهکار ارائه می‌شود.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول