اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

آیت‌الله مکارم شیرازی:

آیت‌الله اسلامی سبزواری با مدارس تعلیمات اسلامی به مقابله با حکومت پهلوی برخاست/ اصلاح جامعه را باید از مدارس شروع کنیم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: «آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی سبزواری» با مدارس تعلیمات اسلامی به مقابله با حکومت پهلوی برخاست.

آیت‌الله اسلامی سبزواری با مدارس تعلیمات اسلامی به مقابله با حکومت پهلوی برخاست/ اصلاح جامعه را باید از مدارس شروع کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله سبحانی از آیات عظام و مراجع تقلید شنبه شب به نخستین کنگره ملی آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی پیام تصویری و مکتوب ارسال کردند.

اصلاح جامعه را باید از مدارس شروع کنیم

یکی از مراجع تقلید در پیام تصویری خود به کنگره ملی آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در سبزوار گفت: آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی با مدارس تعلیمات اسلامی به مقابله با حکومت پهلوی برخاست و به سبب شجاعتی که داشت در دوران خفقان و تاریکی زمان شاه با پایه‌ریزی جامعه تعلیمات اسلامی اقدام به این کار بزرگ کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تاسیس 180 مدرسه تعلیمات اسلامی در سراسر کشور در دوران تاریک و مملو از خفقان، سبب شد افراد فراوانی در آن مدارس تعلیم یافته و به عنوان آمران امر به معروف و ناهی از منکر برخیزند.

وی گفت: آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در ابتدا مکانی برای تعلیمات اسلامی نداشت و خانه خود را در اختیار این برنامه  گذاشته بود و خیّران وقتی دیدند خانواده وی در خطر هستند برای تاسیس این مراکز همکاری کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی افراد اقدام آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی در تاسیس مدارس تعلیمات اسلامی  در دوران خفقان بار پهلوی‌ها را دست زدن به کار بی‌ثمری می‌دانستند، افزود: وی به تاسیس مدارس سالم ایمان داشت و می‌گفت وقتی اخلاص باشد خداوند کمک می‌کند. 

وی با بیان اینکه مشکل جوانان از مدارس شروع می‌شود تصریح کرد: آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی روی نقطه حساس، که مدارس بود دست گذاشته بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: اصلاح جامعه را باید از مدارس شروع کنیم  و در صورتی که در مدارس به سه موضوع برنامه، کتاب‌ها و معلمان  توجه شود محصول خوبی حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی به واسطه مبارزاتی که در منبر داشت و کار تعلیمات اسلامی، 12 بار به زندان رفت و نهایت مقاومت را داشت که باید الگو گرفته شود.

این مرجع تقلید گفت: خداوند وی را قرین رحمت کند، آشنایی بنده با آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی به سبب تاسیس جامعه تعلیمات اسلامی، سفرهای تبلیغی و  دوران 45 روزه زندان بود که  به روحیات وی آشنا شدم و خوش خلقی، اخلاص، معنویت و سوز دل را در وجودش یافتم.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه تاریخ و زندگانی آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی افزود: در صورتی که مستند خوبی درباره وی  تهیه شود اقدام ارزشمندی است.

تأسیس 180 مدرسه از یک انسان موفّق و مهذّب، امری شگفت و تعجّب‌آور است

همچنین یکی دیگر از مراجع تقلید در پیام خود به نخستین کنگره ملی آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی، گفت: رفعت و بلندی مرتبت از طرف خداوند ذی القدرة و النّعم برای انسان‌های با ایمانی است که مراتب علم و عمل را گذرانده و قلّه‌های بلند دانش و کمال معرفت انسانیّت را فتح نموده و از عمر گران‌بهای خود – که بزرگترین سرمایه هر انسانی است- استفاده می‌نمایند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی افزود: درجاتی که خداوند متعال برای این اشخاص قرار داده است برای ما قابل درک و توصیف نیست، این درجات با درجه‌های ظاهری و دنیوی فرق دارد و قابل مقایسه نیست.

وی بیان کرد: انسانِ عالمی که عمر خود را به تربیت و تهذیب نفوس پرداخته و مردم را به راه مستقیم و سعادت واقعی و عمل و تقوی و نیکوکاری دعوت نموده و هزاران دانش‌آموز و دانشجو در مدارس و مراکز علمی و فرهنگی اسلامی وی تربیت شده‌اند، در درگاه خداوند متعال و صاحب شریعت حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله دارای مقام بلند و اجر و شأن زیاد است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: تأسیس 180 مدرسه از یک انسان موفّق و مهذّب، امری شگفت و تعجّب‌آور است.

وی ادامه داد: آری، ایشان همان مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ عباسعلی اسلامی (ره) است که بنیانگذار جامعه تعلیمات اسلامی بود، آن مرحوم به حقّ، یک انسان وارسته و عالم جلیل‌القدر بود که هم مقام مدرّسی علوم دینی داشت و هم یک معلّم و مربّی برای دانش‌آموزان بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه همایش برای او، تجلیل از مقام معلّم و مربّی و یک عالم وظیفه‌شناس است، تاکید کرد: باید این انسان‌های موفّق را به نسل جوان امروز معرّفی نمود که برای فرهنگیان و اساتید حوزه و دانشگاه، اسوه هستند، اینجانب از نزدیک، آن عالم بزرگوار را می‌شناختم و به وی ارادت داشتم؛ حشره الله مع اولیائه المقرّبین و رحمة ‌الله علیه رحمة‌ واسعة.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان یادآور شد: از شما عزیزانی که این مجلس با عظمت را تشکیل داده و از همه بزرگوارانی که برای تجلیل از این عالم ربّانی در این محفل با شکوه شرکت نموده‌اید، تقدیر و تشکّر می‌نمایم.

شالوده بنای جامعه تعلیمات اسلامی با کلاس‌های آیت‌الله اسلامی سبزواری ریخته شد

یکی دیگر از مراجع تقلید در پیام خود با اشاره به شخصیت آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی سبزواری، گفت: او با هوشیاری و آگاهی از اوضاع زمان، پیوسته در محضر مراجع و علمای اسلام و در کنار جامعه متدین و مبارز ایران بود و آنی از حرکت و فعالیت و سازندگی باز نایستاد.

آیت‌الله جعفر سبحانی افزود: این گوینده پر تلاش و خدمتگزار صدیق و راستین اسلام مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ عباسعلی اسلامی قدس سره بود که در سن ۸۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و جامعه اسلامی را در سوگ خود فرو برد.

وی ادامه داد: او در سال ۱۳۲۱ هجری قمری در شهرستان سبزوار دیده به جهان گشود، و پس از تحصیل دروس مقدماتی، برای تکمیل مراتب علمی، رهسپار مشهد مقدس شد و از خرمن علم شخصیت‌های عظیمی مانند مرحوم حاج آقا حسین قمی، حاج میرزا مهدی اصفهانی، حاج میرزا محمد آقازاده و دیگر استادان فن فقه و اصول فلسفه و کلام بهره‌ها گرفت و چون از روز نخست به امر تبلیغ و ترویج از طریق وعظ و خطابه علاقه خاصی داشت، برای تکمیل این قسمت رهسپار دیار هند شد و در «مدرسة الواعظین» به آموزش علوم مربوط به فی خطابه از تفسیر و حدیث، تاریخ، سیره پیامبر و پیشوایان اسلام پرداخت و پس از فارغ التحصیلی و بازگشت به ایران، در دوران اختناق نظام رضاخان تحت فشار شدیدی قرار گرفت ولی پس از وقوع حادثه شهریور ۲۰ تا آزادی نسبی نصیب جامعه روحانیت و ملت ایران شد، کار فرهنگی گسترده‌ای را از خانه خود آغاز کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: نخست خانه محقر و کوچک خود را در جنوب تهران مدرسه کرد و کلاس‌هایی را به راه انداخت همین هسته پربرکت سبب شد که شالوده بنای جامعه تعلیمات اسلامی ریخته شود و تاسیس آن به سان نور در ظلمت آن روز منفجر شد. 

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: قریب به ۴۰ سال ۱۸۰ مدرسه اعم از دبیرستان، دبستان و کودکستان در سرتاسر کشور ایران بنا شد و از این راه افراد متدین و دبیر و آموزگاران با ایمان را دور هم جمع کرد و توانست گروه عظیمی از فرزندان اسلام را از فساد و انحراف برهاند و سرانجام سرمشقی برای دیگر مصلحان شود تا آنجا که گروهی دست به ساختن خانه‌های فرهنگی، مراکز علمی و بلاخص دبستان و دبیرستان زدند و در کنار اجرای برنامه رسمی آموزشی فرزندان اسلام را از نظر عقاید و اخلاق بارور ساختند.

وی تاکید کرد: می‌دانیم اسلام امتیاز انسان‌ها را در ایمان و علم و تقوا و جهاد خلاصه می‌کند که در آیات قرآن به آن تصریح کرده است.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: اگر ملاک امتیاز از نظر قرآن ایمان، علم و دانش، جهاد و تلاش و تقوا و پرهیزگاری باشد مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی هر چهار امتیاز را دارا بود، او در میدان نبرد با طاغوت و طاغوتیان یک لحظه از پای ننشست و به خاطر همین جهاد مستمر او بود که باز 10 بار دستگیر و زندانی شد و شکنجه‌های زیادی را متحمل شد، او یک روحانی متقی، یک واعظ پارسا، یک مربی دلسوز و ارزنده بود که عمل او برای فرزندان اسلام سرمشق و برنامه بود.

آیت‌الله سبحانی افزود: مرحوم اسلامی با تأسیس جامعه تعلیمات اسلامی و مساحت بیش از ۱۸۰ دبستان و دبیرستان و ۸۰ مسجد حسینیه و با نوشتن کتاب ارزشمند «دو از یاد رفته» پیرامون امر به معروف و نهی از منکر و آثار ارزنده دیگر، زنده و جاوید است، او در جلوگیری از ورود جنازه رضا خان زمان طاغوت به ایران بیش از همه فعالیت کرد و در قیام ملت ایران برای ملی کردن صنعت نفت به رهبری مرحوم آیت‌الله کاشانی صمیمانه همکاری نمود و سخنگوی رسمی او در محافل مذهبی بود و در هر نقطه از نقاط ایران که نسبت به نهضت احساس بی‌تفاوتی یا کارشکنی می‌شد از طرف مرحوم کاشانی به آن نقطه سفر می‌کرد و مردم را بیدار نموده و در آنان شور و علاقه ایجاد می‌کرد، در نهضت فدائیان اسلام که فرزندان غیور و دلسوز کشور برای برانداختن نظام طاغوتی با دست خالی اما قلبی پر ایمان قیام کردند، مرحوم اسلامی با آنان هم پیمان بود و صمیمانه آنان را کمک می‌کرد، ملت ایران خدمات ارزنده این مرد بزرگ را هرگز فراموش نخواهد کرد.

وی بیان کرد: در انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی رضوان الله علیه از روحانیون پیشتاز بود و بارها در این راه زندان رفت، سرانجام شعله‌های فروزان این شخصیت خدمتگزار پس از یک نقاهت طولانی به خاموشی گرایید و پس از تشییع در تهران، قم در ضلع شرقی صحن حضرت معصومه علیه‌السلام در یکی از مقبره‌های صحن مقدس به خاک سپرده شد و در هر شهر و آبادی گامی نهاد، قدم‌های موثری برای حل مشکلات مردم، رفع اختلافات، تاسیس درمانگاه، تهیه آب آشامیدنی و امثال آن بر می‌داشت.

آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های فرهنگی کشور است

مدیر حوزه علمیه سبزوار نیز در خصوص برگزاری نخستین کنگره ملی آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی گفت: این عالم بزرگوار به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود که با برگزاری این کنگره زمینه شناخت این عالم برای روحانیون و طلاب فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام رمضانعلی ثباتی‌مقدم افزود: در برگزاری این کنگره بنیاد بعثت و نهج‌البلاغه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، دفتر امام جمعه، حوزه علمیه، میراث فرهنگی و دفتر تاریخ شفاهی سبزوار همکاری داشته‌اند.

وی بیان کرد: آیت‌الله اسلامی جزو عالمان مبارز و از عناصر انقلابی بود که در دوران حکومت طاغوت 183 مدرسه تعلیمات اسلامی را در کشور راه اندازی کرد.

گفتنی است، آیت‌الله شیخ عباسعلی اسلامی در سال 1275 شمسی در شهر سبزوار متولد شد و  پس از فراگیری قرآن، دروس ابتدایی و مقدمات علوم دینی در مشهد در سال 1305 به عراق عزیمت کرد و در سال 1310 در عصر اختناق حکومت رضا شاه به ایران بازگشت.

آیت الله اسلامی در سال 1364، در سن 99 سالگی در تهران رحلت کرد و در یکی از حجرات صحن بزرگ حرم حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ 70044

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول