اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگران در گفت‌‌وگو با شین هوا:

با خروج آمریکا از سوریه، «تل‌آویو» در موضع ضعف قرار می‌گیرد

برخی مقام‌ها و کارشناسان حال و سابق صهیونیست درباره خروج آمریکا از سوریه معتقدند این اقدام به تقویت مواضع ایران و روسیه منجر می‌شود.

با خروج آمریکا از سوریه، «تل‌آویو» در موضع ضعف قرار می‌گیرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی به ماجرای اعلام تصمیم ناگهانی آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه پرداخت و نوشت بدون حمایت آمریکا، تل‌آویو در موضع ضعف قرار می‌گیرد.

خبرگزاری «شین هوا» روز یکشنبه در این زمینه نوشت: تصمیم ناگهانی آمریکا در هفته گذشته برای خارج کردن تمام نیروهایش از سوریه هشدارهایی را از جانب مقام‌ها و کارشناسان اسرائیلی درباره تکیه تل‌آویو بر واشنگتن در مورد امنیت و دفاع برانگیخته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته با بیان اینکه گروه تروریستی «داعش» شکست خورده، دستور بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد.

«ساریت زهاوی» از افسران اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی در این زمینه به شین هوا گفت: «عدم حضور آمریکا در منطقه، به ایران این امکان را می‌دهد که آزادانه سلاح، نیرو یا هر چیز دیگری را که می‌خواهد در کوتاه‌ترین مسیر منتقل کند.»

وی ادامه داد: «برنامه‌هایی برای ساخت شبکه‌ای از بزرگراه‌ها بین ایران، عراق و سوریه وجود دارد و بنابراین حضور آمریکا در منطقه بسیار مهم است.»

به نوشته شین هوا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها گفته که تل‌آویو تمام اقدام‌های لازم را برای محافظت برابر ایران و حزب‌الله انجام خواهد داد.

«جاناتان رینولد» کارشناس روابط آمریکا-اسرائیل نیز معتقد است که نتانیاهو درباره میزان اهمیت تل‌آویو و برای واشنگتن و مقدار تأثیرپذیری ایالات متحده از اسرائیل، تصور نادرستی داشته و این میزان را بیش از حد واقعی آن تصور کرده است.

رینولد در این باره به شین هوا  گفت: «واضح است که اسرائیل بر مشاوران و توانایی‌‌ آن‌ها برای تاثیرگذاری بر ترامپ متکی بود، اما آن‌ها اشتباه کردند.»

به نوشته شین هوا، خروج آمریکا از منطقه به نوبه خود باعث تقویت حضور روسیه در سوریه خواهد شد و اسرائیل مجبور است با وضعیتی که پس از مناقشه اخیر میان مسکو و تل‌آویو (بعد از هدف قرار گرفتن یک هواپیمای روس در سوریه) در روابط طرفین پیش آمده، کنار بیاید.

رینولد در این زمینه گفت: «از این به بعد اسرائیل باید بیشتر به طور مستقیم  وارد عمل شود و این مسئله روابط تل آویو با روسیه را  پیچیده می‌کند. پس از خروج قدرت بزرگی از منطقه‌، یک خلاء ایجاد می‌شود که باید پر شود. از دیدگاه اسرائیل هرچیزی که این خلأ را پر کند [و جایگزین آمریکا شود] از وضعیت کنونی بدتر خواهد بود.»

رینولد در خاتمه تاکید کرد: «بدون حمایت آمریکا، موضع اسرائیل تضعیف می‌شود، زیرا اسرائیل نمی‌تواند نقش آمریکا را در سوریه پر کند و در واقع چنین قابلیتی را ندارد.»

بر اساس این گزارش، خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته گفت که مقام‌های اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو می‌گویند او از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه بسیار ناخشنود اما تلاش می‌کند این ناراحتی را بروز ندهد.

روز پنجشنبه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و همچنین ادامه همکاری برای مقابله با ایران با ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرده است.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول