اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس عنوان کرد

عدم پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها توسط برخی شهرداری‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با انتقاد از پرداخت نکردن نیم درصد حق کتابخانه‌ها توسط برخی شهرداری‌ها گفت: این مبلغ برای گذران امورجاری کتابخانه‌ها درنظر گرفته شده که بسیاری ازشهرداری‌ها آن را پرداخت نمی‌کنند.

عدم پرداخت نیم درصد سهم  کتابخانه‌ها توسط برخی شهرداری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، رروح‌الله منوچهری  ظهر امروز در جلسه‌ای که با هدف بررسی و پیگیری آخرین وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون برگزار شد، اظهارداشت: اعتباری که ما در دست داریم برای اداره و راه‌اندازی کتابخانه‌ها بسیار ناچیز است.

وی با انتقاد از پرداخت نکردن نیم درصد حق کتابخانه‌ها توسط برخی شهرداری‌ها گفت: قانون مشخص کرده که نیم درصد درآمد شهرداری‌ها برای گذران امور جاری کتابخانه‌ها در نظر گرفته شود که بسیاری از شهرداری‌ها این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس ادامه داد: درهمین راستا قانون جدیدی تصویب شد که درصورت خودداری هریک از شهرداری‌ها در پرداخت سهم نیم درصد، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است براساس فهرست اعلامی توسط دبیرکل کتابخانه‌های عمومی مبالغ مربوطه را ازسرجمع  اعتبارات مربوط به درآمد شهرداری‌ها کسر کند.

وی گفت: بودجه‌ای که از شهرداری‌ها برداشت می‌شود نه به دست انجمن شهرستان می‌رسد و نه انجمن استان، بلکه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌رسد و همان‌جا تقسیمات صورت می‌گیرد.

منوچهری افزود: مردم عوارض و مالیات می‌دهند، پس باید مقدار تعیین شده به کتابخانه‌ها داده شود در این صورت آسیب‌های اجتماعی کمتر و فرهنگ مردم شهر ارتقا پیدا می‌کند.

وی گفت: کتابخانه‌ها به وسائل سرمایشی و گرمایشی مجهز شده و تلاش داریم آن‌ها را ایمن‌سازی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس به اجرای موفق کتابخانه سیار در اقلید اشاره کرد و اظهارداشت: اگر در کازرون وسیله نقلیه برای کتابخانه سیار تامین شود، تجهیز آن توسط اداره کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

وی با اشاره به بحث شاداب سازی کتابخانه‌ها گفت: در این زمینه کارهای متنوعی انجام شده که ازجمله آن ایجاد کارگاه آموزشی، روانشناسی رنگ و غیره بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس سه حوزه پرهدف در حوزه تامین منابع کتاب را کودک ونوجوان، ادبیات و روانشناسی عنوان کرد و اظهار داشت: به کمک خیران این موارد تامین شده است.

منوچهری با اشاره به اینکه باید از کمیت‌گرایی بیرون آمده و کار باکیفیت انجام داد، افزود: برای بروز شدن کتابخانه‌ها برنامه‌های متعددی داریم  و اتفاقات خوبی در راه است.

 

فرماندار شهرستان کازرون نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت ورزش و مطالعه اظهار داشت: آنچه که تا کنون صورت گرفته تمرکز و تلاش در جهت افزایش زیرساخت‌ها در حوزه‌های سخت‌افزاری بوده است.

داریوش دهقان فرهنگ را زیربنای سایر امور جامعه در ابعاد مختلف دانست و گفت: اگر بتوانیم مسائل و مشکلات فرهنگی جامعه را حل کنیم، سایر مسائل و مشکلات در حوزه‌های دیگر قابل حل است و امروز باید مطالعه کردن را فرهنگ‌سازی کرده و در این راستا باید کاری کنیم که انگیزه  مطالعه در میان شهروندان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در بین مردم به‌ویژه جوانان و دانش‌آموزان نهادینه شده و گرایش به کتاب و مطالعه باید از خانه‌ها شروع و در مدارس شکوفا شود.

دهقان ابراز امیدواری کرد که با مساعدت و همکاری سایر مسوولان و متولیان حوزه فرهنگ در استان، شاهد رفع مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون باشیم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون نیز با بیان اینکه در این شهرستان 10 باب کتابخانه داریم که 8 باب آن نهادی و 2 باب نیز مشارکتی است اظهارداشت: از این تعداد سه باب در شهر کازرون و پنج باب در بخش‌های کازرون قرار دارد.

ندا زنگنه گفت:  8 هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی بوده و  130 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های شهرستان موجود است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول