اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس خبر می‌دهد

با سوادی 97.9 مردم استان اصفهان/ عبور از خواندن و نوشتن به سمت مهارت‌آموزی

در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی از عبور اصفهان از خط 97 درصدی باسوادی سخن گفته شد و این نکته نیز مطرح شد که روش‌های سنتی پاسخگوی جذب سوادآموزان نیست.

با سوادی 97.9 مردم استان اصفهان/ عبور از خواندن و نوشتن به سمت مهارت‌آموزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد اعتدادی ظهر امروز در برنامه گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی با گرامیداشت یاد شهدا و بیان این‌که 36 هزار دانش‌آموز و 5 هزار معلم شهید داریم و ضمن عرض تسلیت وفات آیت‌الله هاشمی شاهرودی و واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات اظهار کرد: با کار سختی که شما به عهده دارید بنده بیگانه نیستم، سوادآموزی در واقع با سیاست اختیار و تشویق است، سیستم آموزشی اصلی کشور اجبار است و شاید تشویقی هم نداشته باشد.

روش‌های سنتی پاسخگوی جذب سوادآموزان نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به این‌که آموزش‌یاران در نهضت سوادآموزی افرادی را آموزش می‌دهند که فرد اجباری به حضور سرکلاس ندارد و با اختیار حاضر شده است، افزود: امروز قطعاً روش‌های سنتی پاسخگوی جذب سوادآموزان نیست و با روش‌ها و اقدامات جدید باید کار ادامه پیدا کند و روش‌های سنتی را باید کنار گذاشت.

وی ادامه داد: در 7 دی ماه 58 وقتی امام(ره) دستور تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند، این درخواست را داشتند که کار سوادآموزی بدون تشریفات، ضربتی و به صورت بسیج عمومی انجام گیرد چراکه بیسوادی در حدود 50 درصد بود، البته رقم باسوادی در حال حاضر بالای 90 درصد است.

اعتدادی با بیان این‌که به تنهایی از دست سوادآموزی کاری برنمی‌آمد و باید به سراغ صدا و سیما، کارخانه‌ها و نهادهای مختلف می‌رفتیم، تأکید کرد: در حوزه سوادآموزی نهادهای مختلف به ویژه صدا و سیما باید در میدان باشند، فرمانداران هم چون صدا و سیما می‌توانند در حوزه سوادآموزی مؤثر باشند و باید حساسیت‌شان را بالا ببرند.

عبور از خواندن و نوشتن به سمت مهارت‌آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: این افتخار نهضت سوادآموزی کشور است که در طول چند دهه اخیر از حوزه خواندن و نوشتن عبور کرده است و به مهارت‌آموزی می‌پردازد، سوادآموزی کشور در خواندن و نوشتن خود را محدود نکرد و به بحث مهارت‌آموزی و به ویژه مهارت‌های زندگی هم پرداخت، در این حوزه به کسب مدال جهانی هم رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در استان اصفهان در 5 تا 6 سال گذشته مهاجرت زیاد داشته‌ایم که به دلیل تغییر اقلیم در استان‌های هم‌جوار از جمله چهار محال و بختیاری و لرستان بوده است، قطعاً افراد ورودکننده به استان به افرادی که بحث بی‌سوادی را داشتند می‌پیوندند، اتباع خارجی هم آمارشان فراز و نشیب داشته است و این آمار اصفهان را بالا برده و تلاش زیادی را می‌طلبد.

ثبت نام 370 هزار نفر در نهضت سوادآموزی

محمد مهدی‌زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور نیز در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال در حدود 370 هزار سوادآموز در دوره‌های سوادآموزی ثبت نام کرده‌اند و تا 15 دی ماه هم فرصت ثبت نام داریم، تقریباً بیش از 87 درصد از سهمیه در نظرگرفته شده محقق شده و نسبت به سال‌های قبل رضایت‌بخش و قابل قبول است.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در ادامه در رابطه با آمار آموزش‌دهنده‌ها گفت: سال گذشته حدود 35 هزار آموزش‌دهنده فعال داشتیم، امسال هم پیش‌بینی می‌شود این آمار در حوالی همین عدد 35 هزار نفر باشد.

وی در رابطه با مشکلات سوادآموزی در کشور نیز گفت: مشکل سوادآموزی عدم استقبال بی‌سوادان است، بی‌سوادانی که وقت و انگیزه داشتند و شرایط برایشان فراهم می‌شد آموزش دیدند، اما در رابطه با بی‌سوادانی که باقیمانده‌اند یک سری آموزش‌ناپذیر هستند و مشکلات زندگی از همان کودکی اجازه نداده که آن‌ها درس بخوانند؛ امروز از لحاظ عرضه خدمات هیچگونه مشکلی نداریم و سازمان نهضت سوادآموزی آمادگی این را دارد که کل افراد بی‌سواد باقیمانده را در یک سال باسواد کند و دولت هم از این کار حمایت می‌کند و اعلام آمادگی کرده است.

تهران و اصفهان در صدر استان‌های باسواد

مهدی‌زاده با تأکید بر این‌که انتظار داریم افراد باسواد به امر سوادآموزی ورود کنند، گفت: تاکنون بی‌سوادان خود برای سوادآموزی مراجعه کرده‌اند، اما از این به بعد انتظار ما این است که این 90 درصدی که تحصیل‌کرده و باسواد هستند ورود کنند و مبلغ این کار شوند، همچنین در صورت مواجهه با افراد بی‌سواد با آن‌ها صحبت کرده و آن‌ها را به کلاس‌های سوادآموزی دعوت و هدایت کنند که بتوانیم شاهد ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور باشیم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در رابطه با آمار باسوادترین استان‌ها عنوان کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 استان‌های تهران، اصفهان، سمنان، یزد و مازندران جزو استان‌های باسواد کشور بودند و از لحاظ باسوادی در رده خوبی قرار داشته و بالاتر از میانگین کشوری هستند، استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان به دلیل مشکلات و شرایط مختلف پایین‌تر از میانگین کشوری هستند.

وی همچنین در رابطه با آمار افراد سوادآموز در مقاطع بالای تحصیلی اذعان کرد: در این زمینه آمار ویژه‌ای نداریم چراکه از ابتدا به دنبال این نبودیم که ابزاری دقیق برای شناسایی این مورد داشته باشیم، البته در چند سال گذشته به صورت خوداظهاری از افراد خواستیم کسانی که به دانشگاه راه پیدا کرده و از سوادآموزی شروع کردند خودشان این مورد را اعلام کنند.

متخصصان، شاعران و نویسندگان در بین سوادآموزان

مهدی‌زاده اضافه کرد: حدود 3 تا 4 هزار نفر را در پایگاه اطلاعاتی نهضت سوادآموزی ثبت کرده‌ایم که از این بین ده‌ها نفر متخصص پزشکی، همچنین معلم و مدیر، کارآفرین نمونه و در سمت‌های مختلف این افراد هستند، شاعران، نویسندگان و خیرانی نیز در بین افراد سوادآموز وجود دارد؛ البته چهره موفق فقط به مدرک نیست و فردی هم که توانسته با استفاده از ابزار آموزش و سواد زندگیش را تغییر دهد نیز فرد موفقی است، 3 تا 4 میلیون مادر در کشور داریم که از طریق سوادآموزی زندگی خود را متحول کرده‌اند و توانسته‌اند افراد باسوادی تربیت کنند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در رابطه با پذیرش آموزش‌دهنده در نهضت سوادآموزی مطرح کرد: خیلی محدود در بعضی از مناطق که کمبود آموزشیار داشتند در حدود هزار تا 2 هزار نفر اجازه دادیم که کسری خود را جبران کنند، تعداد آموزش‌دهنده‌هایی که در سیستم ما وجود دارد و انباشته شده خیلی زیاد بود و حدود 65 هزار نفر امسال در جهاد آموزش دیده و اعلام آمادگی کرده بودند که به سوادآموزی همکاری کنند، اما به دلیل نامتناسب بودن توزیع به شهرستان‌هایی که آموزشیار کمتر داشتند اجازه جذب داده شد.

شرایط آموزش‌یاران چیست؟

وی در رابطه با شرایط لازم برای افراد آموزش‌دهنده توضیح داد: این افراد باید حتماً فوق دیپلم به بالا داشته باشند و افراد دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم جذب نمی‌شوند، فقط در حالت استثنا و در روستاهایی که فرد می‌خواهد مردم آن روستا را باسواد کند فردی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم است، جذب می‌شود.

مهدی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد جذب آموزش و پرورش می‌شوند، عنوان کرد: طبق قانون خیر این افراد جذب آموزش و پرورش نمی‌شوند، آموزش‌دهنده‌ها نیروهای مؤسسات هستند منتها مجلس قانون و مصوبه‌ای داشت فرصتی را ایجاد می‌کرد که این افراد در اولویت استخدام باشند، از لحاظ قانونی نهضت سوادآموزی تعهدی در رابطه با جذب آموزش دهنده‌ها در آموزش و پرورش ندارد؛ البته قبلاً قانونی وجود داشت که اگر آموزشیاران 5 سال در نهضت سوادآموزی کار کردند به استخدام آموزش و پرورش در بیایند، اما این قانون ملغی عنوان شد برای این‌که باری برای دولت ایجاد نکند.

با سوادی 97.9 مردم استان اصفهان

بهمن امیدقائمی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در ادامه در جمع خبرنگاران در رابطه با درصد باسوادی در استان اصفهان گفت: این درصد در استان اصفهان حدود 97.9 درصد است، اصفهان در بحث مهارت‌آموزی و مراکز یادگیری جزو استان‌های پیشگام بوده و در حال فعالیت است.

ایران یکی از کشورهای باسواد منطقه

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به این‌که امروزه کشور ما افتخار می‌کند که یکی از کشورهای باسواد منطقه است، مطرح کرد: در این زمینه در حد جهانی هم رتبه کسب کرده‌ایم، نمونه آن هم این است که در طرح مهارت‌آموزی بین 57 طرح که از کشورهای مختلف دنیا ارائه شده بود، ایران توانست دیپلم افتخار را کسب کند.

وی ادامه داد: بیشترین باسواد در استان اصفهان در نواحی آموزش و پروش شهر اصفهان است، اردستان، زواره، کوهپایه، نایین، جلگه و جرقویه علیا نیز باسوادترین شهرها هستند، مناطق پرتراکم مثل فلاورجان و فریدون‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و سمیرم هم جزو مناطق کم‌سواد هستند.

امیدقائمی در پایان ابراز کرد: مراکز یادگیری محلی در فلاورجان، سمیرم، فریدون‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا، جرقویه سفلی و خمینی‌شهر فعال هستند، حدود هزار نفر آموزش‌دهنده در استان اصفهان داریم و 100 نفر هم از معلمان هم در ارائه این خدمات آموزشی مشارکت دارند.

انتهای پیام/63088/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول