اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پای براندازها هم به دانشگاه اصفهان باز شد/ مروری بر ۴ سال و چند حاشیه

هنوز زمان زیادی از حضور یکی از عناصر فعال در فتنه ۸۸ نمی‌گذرد که چند روزی دانشگاه اصفهان را به التهاب کشید و سرتیتر خبرها بود که حالا صداهای شنیع‌تر از قبل از این دانشگاه شنیده می‌شود.

پای براندازها هم به دانشگاه اصفهان باز شد/ مروری بر ۴ سال و چند حاشیه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های کشور و دانشگاه مادر در سطح استان همواره بستری برای رویدادهای مختلف بوده است، بعد از روی کار آمدن دور جدید ریاست دانشگاه از ابتدا دانشگاه با حاشیه همراه شد و گویی پایانی بر آن نیست.

هنوز زمان زیادی از حضور یکی از عناصر فعال در فتنه 88 نمی‌گذرد که چند روزی دانشگاه اصفهان را به التهاب کشید و سرتیتر خبرهای استان بود که حالا صداهای شنیع‌تر از قبل شنیده می‌شود.

تشکل معلوم الحالی که در برنامه بهشتی هستم، نشان داد علاقه خاصی به میزبانی از افراد جنجال‌آفرین دارد، این بار به بهانه شعر از یک شاعر دعوت کرده تا تفکرات براندازانه‌اش را به بهانه شب یلدا آن هم در دل دانشگاه مطرح کند، جالب اینجاست که در این برنامه به اصطلاح «شب شعر» این فرد هنجارشکن پس از گرفتن تریبون شروع به میتینگ سیاسی کرده و از نبود آزادی بیان انتقاد می‌کند.

طنز این داستان در دو بخش خلاصه می‌شود؛ اول این که این فرد به روشنی و به راحتی از تفکرات ضدنظامش صحبت می‌کند، گزاره‌های اسلامی را به تمسخر می‌گیرد، واقعیت‌ها را تحریف می‌کند و بعد هم از نبود آزادی بیان گلایه دارد، مشخص نیست دقیقاً این آزادی بیان مورد ادعا دیگر چه چیز را شامل می‌شود؟ 

دوم این که در بخشی از صحبت‌ها این شاعر، اشاره به اتفاقات برنامه بهشتی هستم مسائلی را عنوان می‌کند که برای نخستین بار مطرح می‌شود؛ علی‌رغم انتشار فیلم‌های این برنامه و ضرب و شتمی که مسؤولان برگزاری برنامه عامل آن هستند این شخص مدعی می‌شود که دانشجویان معترض به حضور یک فعال فتنه، دختران دانشجو را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند!

مهمان این مراسم که نام و صوتش در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته در این برنامه می‌گوید: «من اگر از همه افراد این جلسه بخواهم همین الان به میدان نقش‌جهان برویم و رژیم را سرنگون کنیم چه کسی می‌آید؟ هیچکس؛ نمی‌خواهیم این کار انجام بدهیم، البته من می‌خواهم شما نمی‌خواهید!» در بخش دیگر نیز با مظلوم‌نمایی و این که کارش فقط شعر گفتن است و این تهدیدی برای کشور نیست می‌گوید «اگر می‌شد با شعر نظام را عوض کرد من تعلل نمی‌کردم».

مروری بر 4 سال و چند حاشیه

مروری بر آنچه در این سال‌ها در دانشگاه اصفهان گذشته نشان می‌دهد این برنامه اولین برنامه پرحاشیه‌ای دانشگاه اصفهان نبوده و با توجه به روند نوع مدیریت دانشگاه و فعالیت بدون مانع تشکل‌های حاشیه‌ساز، آخرین برنامه هم نخواهد بود؛ این در حالی است که دانشگاه در تراز جمهوری اسلامی قطعا نیازی به طرح چنین مسائلی ندارد.

نکته قابل توجه، هم‌جواری دانشگاه علوم پزشکی با دانشگاه اصفهان است که عملا دو دانشگاه در قالب یک مجموعه قرار گرفته‌اند و بعضا حواشی برنامه‌های علوم پزشکی به دانشگاه اصفهان نیز کشیده شده است.

در ادامه بخشی از حواشی 4 سال اخیر که در رسانه‌ها مطرح شده را از نظر می‌گذرانید، قطعا این گزارش نتوانسته تمام اتفاقاتی که دانشگاه اصفهان طی این مدت در خود جای داده، جای دهد اما به صورت مختصر به مهمترین آن‌ها اشاره کرده است.

ریشه علاقه به دعوت از عوامل فتنه از کجا شروع شده است؟

اردیبهشت 93 و سخنرانی ملکیان؛ آرشیو سایت‌های خبرگزاری‌های مختلف حاکی از آن است که در روز 16 اردیبهشت ماه سال 1393 علی‌رغم این‌که سخنرانی ملکیان در دانشگاه‌های شهید بهشتی و خوارزمی لغو شده بود اما او توانست در دانشگاه اصفهان سخنرانی کند.

 

داستان از این قرار است که خبری در خصوص برگزاری برنامه روز استاد در دانشگاه تربیت‌معلم در سایت دانا منتشر شد که به بهانه روز استاد از یکی از فعالین فتنه 88 برای سخنرانی در این برنامه دعوت شده است.

مصطفی ملکیان شخصی است که مقاله‌های مخالف با برخی از چارچوب‌های دین در برخی مجلات منتشر کرده است و نقش فعالی در جریان فتنه 88 داشته و افکار تأمل‌برانگیزی در خصوص مسائل دینی دارد، با پیگیری‌های دانشجویان فعال تشکل‌ها و برخی از اساتید، سخنرانی این شخص در دانشگاه خوارزمی لغو، اما گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه اصفهان در نظر می‌گیرد که روز سه‌شنبه، 16 اردیبهشت ماه جلسه سخنرانی با عنوان «اخلاق متجددانه» با حضور ملکیان در این دانشگاه برگزار شود.

رسانه‌ها درباره این برنامه که «به نظر می‌رسد فتنه‌گران با انتخاب دانشگاه‌ها به عنوان تریبون و همچنین استفاده از نفوذ خود در وزارت علوم، به دنبال پیگیری مواضع و تبلیغ افکار ضددین و ضدنظام خود در دانشگاه‌ها هستند».

 

برخی منابع هم اظهار کرده‌اند که پس از دعوت از مصطفی ملکیان در دانشگاه اصفهان و افزایش اعتراض‌های دانشجویی نسبت به حضور وی در این دانشگاه، حالا هیچ‌کس زیر بار مسؤولیت دعوت از وی نمی‌رود.

سالی که نکوست از بهارش پیداست!

مهر 93 و لغو سخنرانی محمدرضا خاتمی و قرائت پیام محمد خاتمی؛ برخی سایت‌های محلی گزارش این حواشی را این‌طور شرح داده‌اند: «عصر چهارشنبه دانشگاه اصفهان محل همایشی برای بازگشایی انجمن اسلامی مدعی پیرو خط امام بود که به فضایی برای مانور افراد معلوم‌الحال مبدل شد».

این برنامه که از ساعت 16 در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان برگزار شد با حواشی خاصی همراه بود که اولین حضور پررنگ برخی مدعیان پیرو خط امام محسوب می‌شد اما در مراسم دانشجویان واقعی پیرو خط امام نیز حضور داشتند تا فضا برای حامیان فتنه آن‌قدرها هم باز نباشد.

ماجرا از آنجایی شروع شد که مجری پشت تریبون رفت تا از قاری برای خواندن پیام خاتمی به مناسبت بازگشایی این انجمن دعوت کند، دانشجویان اما با سر دادن شعار «مگر بر فتنه‌گر» اجازه ندادند تا پیام خاتمی در محیط دانشگاه خوانده شود که این اقدام با واکنش دفعی و ضرب و شتم برگزارکنندگان برنامه و عوامل سازمان‌یافته جریانی خاص از بیرون دانشگاه مواجه شدند.

البته در همان هیاهو عده‌ای تلاش کردند تا با اعمال زور و فشار صدای اعتراض دانشجویان را کم کنند که موفق به این کار نشدند و قاری در هیاهوی بسیار پیام را قرائت کرد».

 

مصطفی سیدمیر رمضانی، دبیر آن روزهای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در این خصوص توضیح داد: «دو روز پیش از برگزاری این همایش در دانشگاه اصفهان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بنده پیامک داد که بهتر است برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات در روند برگزاری مراسم آغاز به کار مجدد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این برنامه لغو شود و پس از تماس من نیز در کمال ناباوری و تعجب اذعان کرد که در زمان تأیید لیست 29 نفره پیشنهادی تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان توجهی به نام سید محمدرضا خاتمی نکرده وگر نه با حضور او در اصفهان موافقت نمی‌کرده است».

 

اما مهرداد اسدی، مسؤول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در خصوص این روز تصریح داشت: در چند ماه اخیر حرکت‌های هدایت شده‌ای در دانشگاه اصفهان در حال شکل‌گیری است که به نظر می‌رسد این حرکت‌ها از پیش طراحی‌شده و به قصد برهم زدن فضای آرام دانشگاه صورت می‌گیرد، این فضا ناشی از حزب‌بازی برخی جریان‌های داخل دانشگاه دانست و این جریان‌ها به دنبال اینکه به رسالت‌های اصلی خود را دنبال کنند، عرصه را برای خودنمایی برخی جریان‌های معلوم‌الحال فراهم کرده‌اند.

مسؤول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با محکوم کردن حوادث پنجم آذر در دانشگاه اصفهان گفت: این حرکت اقدامی تلخ و محکوم بود، محور این برنامه بی‌قانونی بود و با بی‌تفاوتی معنادار برخی مسؤولان دانشگاه انجام شد در حالی که پیش‌بینی چنین اتفاقاتی در این برنامه قابل پیش‌بینی بود، محور تنش در برنامه پنج آذر دانشگاه اصفهان قرائت پیام یکی از سران فتنه بود که پیش از آن توسط مراجع ذی‌صلاح به برگزارکنندگان مراسم گوشزد شده بود.

سرانجام تست‌های سلامت روان چه شد؟

آذر 93 و سخنرانی علی مطهری؛ برنامه‌ای به دعوت تشکل‌های اصلاح‌طلب دانشگاه و با دعوت از علی مطهری در دانشگاه برگزار می‌شود، در ابتدای برنامه، ذبیح‌اله شاهمرادی معاون فرهنگی دانشگاه در آن سال سخنان کوتاهی داشته و تأکید می‌کند که «بگذارید دست ما در باز کردن فضای دانشگاه باز باشد و همه تفکرات بتوانند آزادانه اظهارنظر کنند و دانشجویان با استناد به این تفکرات راه خود را انتخاب کنند».

 

در ادامه علی مطهری با بیان اینکه «خداوند به انسان قدرت تفکر داده تا آزادانه تفکر کند و آزادانه نظرش را بیان نماید.» صحبت‌های معاون فرهنگی دانشگاه را تأیید می‌کند.

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در ادامه این برنامه و برای پرسش سؤالی به بالای جایگاه می‌رود، مورد ضرب و شتم تشکل اصلاح‌طلب برگزارکننده برنامه قرار می‌گیرد، وی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها تصریح کرده بود که «سؤالی داشتم و احساس کردم باید نظراتم را اعلام کنم، به همین خاطر از انتظامات برنامه درخواست تریبون کردم و او نیز پذیرفت و مرا تا روی جایگاه همراهی کرد. اما ظاهراً یکی از دوستانشان توجیه نبود و مرا کشیدند و به اتاق جنب سالن برنامه بردند و چند دقیقه‌ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتم».


لازم به ذکر است که در برنامه قبلی این انجمن اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور مسعود پزشکیان، خبرنگار خبرگزاری دانشجو گروهی از دانشجویان نیز از سوی مسؤولان برگزاری مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. این دانشجوی مضروب در مصاحبه خود با اشاره به اینکه برخی اعضا این انجمن اسلامی و مجری برنامه مساله مشکلات روحی- روانی را مطرح کرده‌اند، تأکید می‌کند: «من هیج مشکلی ندارم و حاضرم با این دوستان باهم برویم تست روانشناسی بدهیم تا مشخص شود با این رفتار سرزده از دوستان چه کسی مشکل روانی و روحی دارد».

جشن خوابگاهی که از کنترل خارج شد

اردیبهشت 94 و جشن هفته خوابگاه‌ها؛ در همین روزها است که مراسم جشن هفته خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان با حاشیه‌هایی همراه می‌شود، مراسمی تحت عنوان «جشن روز خوابگاه‌ها» با حضور مازیار بازیار، خواننده پاپ و گروه موسیقی سنتی و همچنین گروه تقلید صدا در محوطه روبروی خوابگاه شهید رجایی دانشگاه اصفهان که در محوطه خوابگاهی دانشگاه اصفهان و با حضور دانشجویان خوابگاهی برگزار شد و به گزارش اخباری که در مورد آن منتشر شده است، بیشتر شبیه پارتی بود، همچنین برخی رسانه‌ها فیلمی از این مراسم منتشر کرده بودند.

با وجود اعتراض دانشجویان مراسم مشابهی در خوابگاه دختران دانشگاه اصفهان نیز برگزار می‌شود که آن هم از حاشیه بی‌نصیب نمی‌ماند، در ادامه هم فیلم‌برداری یکی از حاضران در برنامه موجه عصبانیت و اعتراض دانشجویان دختر را برمی‌انگیزد تا جایی که جشن خوابگاه پارتی‌گونه به تنش و هیاهو تبدیل می‌شود.

حکایت همچنان باقی است

با وجود این هوشنگ طالبی در حالی که در آستانه 18 ماهگی مدت سرپرستی‌اش در دانشگاه اصفهان به سر می‌برد در مصاحبه‌ای با تأکید بر اینکه تاکنون در دانشگاه اصفهان سراغ نداشته‌ایم کسی برای برگزاری برنامه کتک خورده باشد، اظهار می‌کند: «ممکن است تنش‌های بین فردی وجود داشته باشد؛ ولی خوشبختانه در سال گذشته دانشگاه اصفهان، محیط آرامی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها داشت و این مسأله حاکی از همکاری متقابل میان دانشگاه و تشکل‌هاست».

 

 سرپرست دانشگاه اصفهان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم نظارت دقیق بر تشکل‌های دانشگاهی می‌گوید: «تشکل‌های دانشگاهی دارای یک هیأت نظارت می‌باشند، که شرایط، عنوان، سخنران، موقعیت و نوع برگزاری برنامه را تأیید می‌کند، ولی موارد خاصی در اجرا قابل پیش‌بینی نیست و باید نظر هیأت نظارت اعمال شود».

این قصه سر دراز دارد انگار...

در حالی است که در همان سال «عدم صدور مجوز برای برنامه تشکل‌های دانشجویی در روز دانشجو، درگیری دانشجویان منتقد در نشست دانشجویی با حضور مسعود پزشکیان، اقدام منافی عفت در یکی از نشست‌های دانشجویی، تلاش برای قرائت متن پیام یکی از سران فتنه، انتشار تصویر سران فتنه در دانشگاه، انتشار نشریات پرحاشیه، تلاش برای حضور سخنگوی جبهه ملی و حضور یکی از اصلاح‌طلبان افراطی و نسخه‌پیچی برای براندازی نظام و برگزاری کنسرت در شب شهادت امام موسی کاظم (ع)» تنها بخشی از حواشی دانشگاه اصفهان در سال‌های تحصیلی اخیر بوده است.

آبان 97 و برنامه من بهشتی هستم؛ تازه‌ترین نسخه جنجال در دانشگاه‌های کشور با فاصله از سایر رقبا باز هم به دانشگاه اصفهان می رسد، اتفاقاتی که به نظر می‌رسید طی یکی دو سال اخیر کم رنگ شده و انگار درس عبرتی از رویدادهای مشابه قبلی گرفته شده اما بازهم این بار با دعوت از افراد مساله‌دار و این بار با مدیریتی ارگانی خارج از دانشگاه دانشجویان مقابل هم قرار گرفتند تا چند روز فضای دانشگاه تحت تاثیر این اتفاق باشد.

بررسی سوابق برنامه‌های که توسط تشکل‌های دانشجویی خاص در دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر نشان داده است، انگشت اتهام برخی در مورد برنامه «من بهشتی هستم»، باید به سمت مدیریت دانشگاه برود و علت از بین رفتن آرامش و فضای علمی دانشگاه، خدشه‌دار شدن شخصیت‌هایی مهم اسلام از ایام شهادت ائمه گرفته تا شخصیت‌های مطرحی همانند شهید مظلوم بهشتی را در خود ببینند.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول